Nä, inte fega men effektiva!
Att köra assembler i nuläget innan man har ett definierat projekt är bara dumt. Utvecklingstiden minimeras vid att först utveckla de funktioner som behövs och sedan trimma tidskritiska funktioner.
Du kanske har hört om 80/20-regeln?
För dom som inte har: Om man analyserar rätt kan man med 20% insats få 80% effekt, om man börjar fel ställe får man 20% effekt av 80% arbete.
T.ex. att lägga en okritisk rutin som assembler är idioti men att trimma en interruptrutin t.ex. så den får minimalt overhead och snabbaste genomloppstid är mycket vettigt, det ger bästa real-time respons.
Så att starta med assembler är 80% arbete och 20% effekt men om man utvecklar systemet först, sedan definierar tidskritiska procedurer och trimmar dom är det 20% arbete och 80% effekt.
Men om man tycker att det är kul med assembler kan man såklart hålla på allt man vill, det är ett mycket bra sätt att lära sig hur en MCU fungerar vilket kan komma till användning när man gör stora program.
Jine: även en fjortis

kan vara med, man behöver inte bre på utav helvete, det är faktisk bäst att låta bli, kolla med att fråga snällt.
Förklara läget; att du är ung i gamet men tycker att det är skitkul och att du kunne vara sugen på att lära dig med grejor i hand, du är kanske ingen som kommer att utveckla en stor grej i närmsta veckan men det verkar vara kul och intressant samt att du gärna vill testa den teori-programmering i verkligheten.
Sett från Renesas sida kan även du vara intressant, i det långa lopp kanske du blir en höjdare inom deras kundgrupp. Om de då har kliat dig på ryggen lite lagom i detta läge kanske de får en del goodwill från dig när det blir tunga grejor eller hur?
De som sitter i dessa grupper som delar ut "varuprov" är faktisk människor och kan förstå att ungdomen vill "smaka på" och det kan löna sig i långa loppet. Så ge inte upp men tänk på att du kanske får ta till tacka med lite halv-"b" grejor i början.
Själv har jag börjat på det sätt, vid att pyssla sedan 7-års ålder. Jag har förvisso en liten neurologisk störning (Aspergers Syndrom) som gjorde att jag "föll utanför" i skolan osv så jag har haft elektroniken som hobby och specialintresse och jag har använd oerhört många timmer med datorer, ända från min första Z80-baserade (Newbrain) till nu där jag jobbar med det på heltid. Min utbildning motsvarer inte vad jag jobbar med men jag har lärt mig själv med envishet och oceaner av tid.