Elektroniktävling

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Hmm dessvärre så är jag 14år :P Mina kunskaper inom elektronik och även "bre-på-utav-helvete" är ganska begränsade.. Så Tack för att du tog dig tid att Svara :)

Mvh Jim
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

ok, klarade provet, 9/10 och ska skicka efter, har läst igen allt ni skrev och är på den sista knappen när man ska skicka en förfrågan om man kan få en hemskickad och undrar om det kommer kosta mej något?
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

jag hoppas vekligen att det inte kostar nåt i tex frakt/tull isf ligger jag risit till.. (minderårig, utan kreditkort, möjlighet o betala) :)
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

ahh, nu får man hoppas på att frakten inte kostar något!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kittet jag redan har fått var tvär-gratis direkt i brevlådan, nåja, hämtas på postkontoret mot kvittering men likt förbannat gratis!
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

oh, skönt o höra, fick ner pulsen nu och kan bara hoppas på att det kommer, det var många här som fick sin. Hur lång tid tog det?
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jine: Kul att se att det finns 14åringar som faktist är intresserade av elektronik. Du verkar ju endå hyffsat kunnig eftersom du hört talas om PIC. Inte många 14åringar som gjort det. Aja, lycka till. Fortsätt såhär kommer du vara pro- när du är myndig 8-)

Hur går det för er som fått korten? Byggt något kul än? Är det OK instruction set på MCU:n... eller ni kanske är fega och "programmerar" i C? :(
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nä, inte fega men effektiva!

Att köra assembler i nuläget innan man har ett definierat projekt är bara dumt. Utvecklingstiden minimeras vid att först utveckla de funktioner som behövs och sedan trimma tidskritiska funktioner.

Du kanske har hört om 80/20-regeln?
För dom som inte har: Om man analyserar rätt kan man med 20% insats få 80% effekt, om man börjar fel ställe får man 20% effekt av 80% arbete.

T.ex. att lägga en okritisk rutin som assembler är idioti men att trimma en interruptrutin t.ex. så den får minimalt overhead och snabbaste genomloppstid är mycket vettigt, det ger bästa real-time respons.

Så att starta med assembler är 80% arbete och 20% effekt men om man utvecklar systemet först, sedan definierar tidskritiska procedurer och trimmar dom är det 20% arbete och 80% effekt.

Men om man tycker att det är kul med assembler kan man såklart hålla på allt man vill, det är ett mycket bra sätt att lära sig hur en MCU fungerar vilket kan komma till användning när man gör stora program.

Jine: även en fjortis :wink: kan vara med, man behöver inte bre på utav helvete, det är faktisk bäst att låta bli, kolla med att fråga snällt.

Förklara läget; att du är ung i gamet men tycker att det är skitkul och att du kunne vara sugen på att lära dig med grejor i hand, du är kanske ingen som kommer att utveckla en stor grej i närmsta veckan men det verkar vara kul och intressant samt att du gärna vill testa den teori-programmering i verkligheten.

Sett från Renesas sida kan även du vara intressant, i det långa lopp kanske du blir en höjdare inom deras kundgrupp. Om de då har kliat dig på ryggen lite lagom i detta läge kanske de får en del goodwill från dig när det blir tunga grejor eller hur?

De som sitter i dessa grupper som delar ut "varuprov" är faktisk människor och kan förstå att ungdomen vill "smaka på" och det kan löna sig i långa loppet. Så ge inte upp men tänk på att du kanske får ta till tacka med lite halv-"b" grejor i början.

Själv har jag börjat på det sätt, vid att pyssla sedan 7-års ålder. Jag har förvisso en liten neurologisk störning (Aspergers Syndrom) som gjorde att jag "föll utanför" i skolan osv så jag har haft elektroniken som hobby och specialintresse och jag har använd oerhört många timmer med datorer, ända från min första Z80-baserade (Newbrain) till nu där jag jobbar med det på heltid. Min utbildning motsvarer inte vad jag jobbar med men jag har lärt mig själv med envishet och oceaner av tid.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

80/20-regeln? Jag har fått lära mig att den säger att 20% av koden körs 80% av tiden. :)

Anledningen till att jag föredrar asm på microcontrollers och liknande är att man är så nära hårdvaran så man vill vet exakt vad som händer. Eftersom jag kan assembler hyffsat är det bara onödigt att behöva lära sig C, då jag bara tycker det verkar krångla till allting.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

C krånglar absolut inte till det när man ska hålla reda på stora datastrukturer, eller krånglig matte som inte stöds direkt på processorn (flyttals på en 8bit MCU t.ex.).

Det kan t.ex. vara skillnaden mellan att skriva "x = sqrt(y)" och att skriva 100 rader nästan obegriplig assembler.

Men du har rätt i att man ska kunna ASM ordentligt också, inte bara för att kunna skriva vissa rutiner i ASM utan för att man ska kunna förstå ungefär vad kompilatorn kommer att göra med den C-kod man skriver. På så sätt blir C ett sätt att skriva nästan assembler-effektiv kod fast mycket snabbare och mer lättläst.

Är det ett riktigt litet projekt på en liten processor (typ PIC12) så är det lika bra att köra assembler helt. Dels finns det mindre resurser att slösa med och dels är det färre saker att hålla reda på i mjukvaran man skriver.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag kan bara hålla med om att man är närmere hårdvaran med assembler och att det kan vara lika effektivt räknat i funktioner/timme som C, förutsatt att man håller sig till simpla projekter.

När man kommer upp i storleken av att hålla koll på 10 p-ytor, kommunikationen med 3 underenheter som länkar radiokommunikationen sinsemellan, som sparar statistik varje timme, som visar på skyltar hur många platser som är lediga, som håller reda på när vissa delar är öppna och stängda osv, då är assembler totalt omöjligt och oöverskådligt, utvecklingstiden kommer att vara så lång att det är inaktuellt att utveckla systemet i alla fall.
Det beskrivna systemet finns vid Täby Centrum.

Så det är mycket ofta utvecklingstiden som är viktig och där slår C assembler på fingerna utom i ganska små projekter. Chefen struntar i om man koder i C eller assembler, bara skiten fungerar snabbt och han kan tjäna pengar snabbt.
Senast redigerad av Icecap 20 februari 2005, 20:50:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo, i såna projekt kan jag förstå att man använder C. Men jag håller mest på med 8bit MCU och då föredrar jag asm. Fasst min synth, som snart ska in på en DSP, är skriven helt i C för tillfället. Runt 2k rader kod, och då den är ganska basic. Dock kommer den nog portas helt till asm för att kunna optimera fram de sista cyklerna ur processorn. Men jag kan ju inte påstå att de hade vart speciellt smart att skriva assembler direkt från början. Det är VÄLDIGT mycket enklare att testa sina idéer i C-kod.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

någon som lyckas installera saken på XP? alltså usb kommunikationen mellan dom :cry:

edit: tryckte inte in kabeln ordentligt :oops:
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Jag var ju tvungen att prova få mig nått sånt dära kitt (gratis är gott)
Gick in på sidan å klicka runt å fixa. jag kan inget om programering å datorer å allt såndära.. Och knappt att jag ens kan engelska. men men klickade runt där å gjorde nått prov.. Och idag hämtade jag ut ett FEDEX paket från dom. Men vad jag har fått har jag inte den blekaste aningen om =) M16C platform står det på lådan.. jaja en reserv usb kabel till kameran är ju bra iaf :D
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Påminn mig om att sätta upp DeeJayPA på min blacklist... Maken till ovettig person jag har inte hört på länge. Tja kanske en vecka iallfall.
Skriv svar