Många frågor inför några arbeten... Del 1

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
sodjan
EF Sponsor

Re: Många frågor inför några arbeten... Del 1

Inlägg av sodjan »

> Nej, det är inte 5,4kg..

Nej, jag skrev fel i hastigheten, 4.8 Kg var det som du talade om. Du skrev :

> Motståndet den kommer att möta är på max 4,8kg...

Frågan är vad du menar med "motståndet". Sedan :

> ...a.k.a. 48 newton...

Här gör du en tankevurpa. 48 N är den kraft som krävs för att upphäva tyngdkraften
för att hålla 4.8 Kg lyft på en vis höjd (d.v.s stilla på en viss höjd). Men du vill
accererera denna massa med (upp till) 110 Hz i 20 mm, och då är det helt andra
krafter som gäller. Jag hade en web-sida som google hittade där man enkelt kunde
få fram acc när man vet slaglängd och frekvens, men jag hittar den iunte igen.
Kraften (i N) fås sedan från F = m * a som vanligt. Och 48 N är minst 100 gånger för litet...

Men men, kanske vi ska vänta på "Del 2" istället... :-)
Lesser_Faith

Inlägg av Lesser_Faith »

Tack så mycket för all hjälp... ja jag är inte speciellt begåvad på den nivån..
Detta är ett 'litet' projekt jag gör nu i nian... Jag har redan allt färdigt förutom elektroniken..
Så jag skulle uppskatta ifall någon kunde göra något i stil av en ritning, med alla funktioner jag skulle behöva.

Fysik brukar vara min starka sida, men jag märker att jag missar väldigt mycket just nu pågrund av överdriven trötthet (har arbetat i 3d program 14 timmar i sträck 3 dagar i rad). Känner mig lite dum angående det med vikt och newton :( , jag vet ju det men bara glömde.
Så frågan är då istället, vad är det ni tror jag kan ha som max kraft på en sådan liten cylinder (diam.12mm, längd 50mm och gjord av stål), hur kan jag då också lösa problemet med att "buffra" upp ström.

Säg inte att det är överkurs, märkte det när ingen lärare på skolan kunde hjälpa mig.
Som sagt allt är färdigt förutom elektronik, hoppet hänger på er 8) .

Lägger till information när grundliga modellen i 3D programmet är 100% färdig. Tar lång tid för jag har mm precision, så att jag kan skriva ut det som ritningar).
Lesser_Faith

Inlägg av Lesser_Faith »

Som sagt, det jag mest behöver hjälp med är elektroniken.. När någon har hjälpt mig lösa det så återkommer jag med hur mycket energi som krävs...
Var goda och försök lösa problemet med elektroniken
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Men för att veta hur elektroniken ska konstrueras behöver man veta hur mycket energi som ska hanteras. Det kan röra sig om ganska stora strömmar och då blir det inte helt trivialt.
Lesser_Faith

Inlägg av Lesser_Faith »

Denna tråden blev till slut väldigt rörig... Så istället ber jag moderatorn att stänga denna tråden, så att jag kan öppna en ny i projekt istället.
Där beskriver jag hela mitt arbete... Work in progress
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vi stänger oerhört sällan trådar. Istället är det bättre om man tänker efter vad man vill få fram innan man startar en tråd. :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ibland kan en ny tråd vara motiverat, men knappast i detta fall.
Det är ju bara att komma igen och räta ut frågetecknen med ett nytt inlägg.
Du har ju fått flera ganska enkla och raka frågor (bl.a från mig) som bör
vara lätta för dig att svara på.

Eventuellt kan du göra en "edit" på första inlägget och hänvisa alla som
kommer in nya i tråden till förtydligande längre ner.
Men plocka för 17 inte bort något !! *Då* blir det hela totalt värdelöst...
Lesser_Faith

Inlägg av Lesser_Faith »

Ok, när jag har lite mer tid över så börjar jag arbeta på att få upp all info jag är säker på... så att ni som är mer professionella kan rätta mina misstag.
Detta skulle vara något av ett DIY projekt där jag löser alla problemen själv, men jag klarar ju inte elektroniken..
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om du har allt utom elektroniken så kan du ju mäta fram de uppgifter som folk frågar efter.

Koppla in den där solenoiden och driv den från ett spänningsaggregat via en strömbrytare. Då kan du mäta hur hög ström den drar och hur fort den orkar vippa de där plåtarna.

Du kommer tyvärr antagligen att upptäcka att det tar 0.1-0.2 sekunder för den att vippa plåten. Det innebär då att du aldrig kommer kunna göra högre frekvens är 5-10 Hz.

Ska du klara 100 Hz måste den hinna fram och tillbaka på 0,01 sekund. Det ger 5 millisekunder för den att röra sig. Då börjar vi närma oss slutarhastigheter på kameror. Snabba slutare är oftast gjorda av titan för att bli så lätta som möjligt, eftersom det annars blir alldeles för hög energi.
Skriv svar