Många frågor inför några arbeten... Del 1

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Lesser_Faith

Många frågor inför några arbeten... Del 1

Inlägg av Lesser_Faith »

Ok, jag uppdaterar nu posten på grund av dålig struktur och att jag redan har fått några svar.

Jag håller på med några stycken hemma byggen som jag behöver hjälp med.
Första delen kommer att vara en solenoid som ska vinkla fyra stycken ytor i en hyfsat hög hastighet (från 0 till 45 grader, 110Hz).
Jag räknade med att dessa ytorna måste kunna ta emot lite extra lufmotstånd då de kanske kommer att röra sig i slut konstruktionen.
För att vinkla 4 ytor (50x200mm stycke) har jag bestämt mig att använda en solenoid vars rörliga cylinder (den på insidan) har 4 st kuggstänger på sig och roterar ytorna som i sina änden har kugghjul.
Tanken var att dessa ska kunna drivas i takt med musiksignal (en spontan tanke, som låter kul). Denna signal ska sedan begränsas till frekvenser under 110Hz med ett aktivt lågpass filter. Sedan ska signalen gå till ett kretskort/byggsats som ska släppa ut ström när den tar emot signalen.
Jag hade tänkt mig att strömmen som ska släppas ut, ska antingen kommer från någon form av buffer, batterier eller från el-uttag med transformator eller resistor.
Sedan ska denna strömmen gå till en potentiometer med vilken jag kan reglera antalet ström som går igenom. Sedan går strömmen till solenoiden, som i sin tur sätter igång den simpla mekaniken.

Undrar då om någon kan göra en ritning för hur man kan bygga denna och förklara noggrant (ngt i stilen av DIY tutorial).
Senast redigerad av Lesser_Faith 17 februari 2009, 19:47:31, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Många frågor inför några arbeten... Del 1

Inlägg av Meduza »

> hur jag kan göra så att den då bara reagerar på frekvenser under ca 110Hz så att den inte överarbetar?

Ett aktivt lågpassfilter är vad du vill ha.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

En slaglängd på 50 mm vid 110 Hz ger en ganska hög acceleration...
Lesser_Faith

Inlägg av Lesser_Faith »

Sorry skrev lite fel... Den ska trycka upp tyngd (inte exakt, men så nära jag kan förklara) inte slå på den. Motståndet den kommer att möta är på max 4,8kg a.k.a. 48 newton och det skulle då krävas att den klarar detta tillräckligt snabbt för att klara att göra 110 slag/tryck i sekunden.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Alltså, 4.8 Kg ska tryckas 50 mm fram och tillbaka med 110 Hz ?

Jag får det till att det behövs ca 50.000 N för det.
Om jag inte räknar helt fel...

Har du överhuvudtaget räknat på det själv ?
Eller bara försökt flytta 5 Kg på något annat sätt (för hand t.ex) ?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag har inte räknat ö.h.t, men en snabb rimlighetskalkulation i huvudet säger mig att det kommer behövas oerhört mycket kraft för att flytta 4.8 kg 50 mm med 110 Hz! Och du vill driva detta från ett hörlursuttag? Ett hörlursuttag kommer inte under några omständigheter klara de strömmar som kommer krävas.
Lesser_Faith

Inlägg av Lesser_Faith »

Förlåt men jag måste ha skrivit och räknat fel någonstans på vägen... var goda att ignorera frågor ett och fyra framöver.. jag återkommer när jag har rättat mitt misstag.
Lesser_Faith

Inlägg av Lesser_Faith »

Det blev 'lite' helt fel i uträckningen, råkade räkna med fel värden.
Den ska trycka fram 20mm med ett motstånd av 1,4 newton...
Jag är dock inte fullt säker :humm: ..
Walle skrev:Och du vill driva detta från ett hörlursuttag? Ett hörlursuttag kommer inte under några omständigheter klara de strömmar som kommer krävas.
Angående detta så var tanken att kopplingen skulle typ likna detta (om det går):
3,5mm uttaget --> lågpass filter (släpper bara förbi 110Hz nedåt) ---> Någon form av mekanism som släpper ut ström från batterier eller alternativt kondensatorer (eller ngn elektronisk komponent som 'buffrar' upp ström och kan vara laddad på samma gång), denna strömmen ska släppas ut i takt med signalerna (100 ggr per sekund vid 100Hz) ---> solenoiden

Jag vet att denna konstruktionen är antagligen helt felaktig, då jag i princip har väldigt grundlig kunskap inom elektronik (gör detta arbete på fritiden).
Förutom svar på de ännu obesvarade frågorna så skulle jag vilja ha hjälp med denna. Undrar också om någon skulle kunna göra en 'ritning' av elektroniken och förklara vilka symboler som innebär vad. Så jag kan göra det som ett eget byggset.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

2: koppar?
3: stål?

En spole har hög induktans vilket är typ motstånd mot ström. Det gör att det är svårt att få en stor kraft (mycket ström) snabbt.

Matlab kanske kan hjälpa: http://www.mathworks.com/access/helpdes ... nger+force

Annars kan du ju söka på t.ex. "solenoid plunger force" eller liknande på google så hittar du nog en del info.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Ska du bygga en buttkick?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Den ska trycka fram 20mm med ett motstånd av 1,4 newton...

OK, då kan du ju enkelt räkna baklänges antingen vilken max vikt
1.4 N orkar med vid 110 Hz eller vilken max frekvens 1.4 N orkar
flytta 4.8 Kg vid 20 mm utslag.
Lesser_Faith

Inlägg av Lesser_Faith »

Har redigerat grundinlägget för att bättre förklara vad jag vill angående själva elektroniken.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det är alldeles för rörig text för att orka igenom...
Och detaljerna är ganska ointressanta i detta läge...

*ÄR* det 5.4 Kg som du vill röra 20 mm fram och tillbaka i (upp till) 110 Hz ??

Och varifrån hade du fått dina 1.4 N ???
Lesser_Faith

Inlägg av Lesser_Faith »

Nej, det är inte 5,4kg..
Solenoiden ska vinkla en yta i en viss hastighet (3,141 m/s) och med hjälp av ett aerodynamik program från nasa (ett enkelt java-program) så har jag fått resultatet att lyftkraften är -0,14 kg för alla 4:a ytor som ska vinklas, sammanlagt. Därifrån antog jag att motsatsen till lyftkraft är tryckkraft (jag har märkt att jag antar för mycket, men jag kan ju inte låta er göra allt :P ).
Förlåt för den dåliga strukturen i texten, jag fixar det idag (gör om hela posten) eller imorgon.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Den går nog enklare att få hjälp om du förklarar vad du vill åstadkomma med ditt bygge. Vad skall det användas till?

Eftersom du pratar om audiosignaler så skulle det kunna bli någon form av ljuseffekt eller så. Då kan man ju fundera lite på om inte dom där solenoiderna kommer föra en hiskligt massa oväsen...

"Vinkla en yta" Vaddå för yta? Vilket material? Tjocklek? Vikt? är alla parametrar som spelar stor roll...

//B1N4RY
Skriv svar