Fyr-rotorig flygfarkost
Okej, ja dom såg ju riktigt spännande ut... Tack för infon.
Nej, det är ju sånna lägen som du beskriver som man kanske får problem i... Men då kanske man tillochmed skulle kunna använda sig av gyrot som hängde med om man märker att det skiter sig med att bara använda accelerometrar.
Ja man tycker ju att det borde räcka. Iaf med utgångar. Men med ingångar kanske det är värre, för där hade jag tänkt att ta servo-kontakterna rakt av ifrån mottagaren in till processorn, istället för att försöka klydda inuti mottagaren och hitta PWM-signalen som går ut till den där fördelningsmodulen (om det nu heter så).
Men nu är jag som sagt mest inne på att få till en vettig kontroll av motorerna. Det hårdvarumässiga är ju inga problem, tänkte mig endast en logiknivå styrd fet, och jag har kommit på att det är sådana jag har. Men jag skulle bli väldigt glad om någon kunde länka mig till C-kod som är avsedd att generera PWM-signaler exempelvis utifrån en Attiny 2313 som jag har liggandes här bredvid. Har sökt på "AVR PWM" och "PIC PWM" utan några trevliga resultat...
Nej, det är ju sånna lägen som du beskriver som man kanske får problem i... Men då kanske man tillochmed skulle kunna använda sig av gyrot som hängde med om man märker att det skiter sig med att bara använda accelerometrar.
Ja man tycker ju att det borde räcka. Iaf med utgångar. Men med ingångar kanske det är värre, för där hade jag tänkt att ta servo-kontakterna rakt av ifrån mottagaren in till processorn, istället för att försöka klydda inuti mottagaren och hitta PWM-signalen som går ut till den där fördelningsmodulen (om det nu heter så).
Men nu är jag som sagt mest inne på att få till en vettig kontroll av motorerna. Det hårdvarumässiga är ju inga problem, tänkte mig endast en logiknivå styrd fet, och jag har kommit på att det är sådana jag har. Men jag skulle bli väldigt glad om någon kunde länka mig till C-kod som är avsedd att generera PWM-signaler exempelvis utifrån en Attiny 2313 som jag har liggandes här bredvid. Har sökt på "AVR PWM" och "PIC PWM" utan några trevliga resultat...
-
Re: Fyr-rotorig flygfarkost
Då finns det alltså hopp, jag har valt en bra grund ifall det nu finns folk som lägger så mkt tid/pengar på styrelektroniken åt den.
Här är en forumsdiskussion om "uppgradering" av X-UFO:n. Har inte sett projektet på det sättet innan...
Hursomhelst, jag har hittat en sida med riktigt detaljerad info om precis det jag behöver: från radiomottagare till motor, alltså en AVR 2313 som tolkar servosignaler från radiomottagaren, som sedan mixar dem internt (fast nu är bara programmet färdigt för en motor då, men jag ska ju multiplicera med 4) och skickar ut adekvata PWM-signaler till respektive motor. Det fina är att jag får färdig källkod att modifiera istället för att behöva "uppfinna hjulet"...
Här är länken till sidan: http://www.jiggerjuice.net/electronics/ ... oller.html
Här är en forumsdiskussion om "uppgradering" av X-UFO:n. Har inte sett projektet på det sättet innan...
Hursomhelst, jag har hittat en sida med riktigt detaljerad info om precis det jag behöver: från radiomottagare till motor, alltså en AVR 2313 som tolkar servosignaler från radiomottagaren, som sedan mixar dem internt (fast nu är bara programmet färdigt för en motor då, men jag ska ju multiplicera med 4) och skickar ut adekvata PWM-signaler till respektive motor. Det fina är att jag får färdig källkod att modifiera istället för att behöva "uppfinna hjulet"...
Här är länken till sidan: http://www.jiggerjuice.net/electronics/ ... oller.html
Jag tror fortfarande inte att du kommer att klara av att flyga den utan hjälp av ett gyro. Och autonomt går det inte.
Såhär ser jag projektet:
1. Manuell kontroll av motorerna via radiosändare
2. Sätta dit bättre/känsligare gyro än original
3. Använda accerelometrar för tex kontrollerad rotation.
4. Höjdmätare med hjälp av ir, så att höjdspaken på sändaren endast bestämmer vad höjdmätarna skall stå på, och de i sin tur bestämmer varvet på motorerna via PWM:et.
Vad tror du nu då?
Jag är på god väg med punkt 1. Igår satte jag upp de viktigaste beståndsdelarna i kopplingen vilka var en buffertkrets för att ta in PWM från radiomottagaren och en mosfet för att driva motorn även den med en buffert framför.
Enda problemen just nu är att jag saknade en 10Mhz-kristall och satte en 20 istället och håller på å fnular med programmet hur jag ska ändra det, så att det inte räknar fel. Sen så är jag inte säker på att den tolkar inkommande PWM-signaler korrekt, ska testa detta med PWM-generator och oscilloskop förhoppningsvis idag. Om någon skulle ha lust att lista ut vad man ändrar i detta programmet: http://www.jiggerjuice.net/electronics/ ... -program.c för att använda en annan kristall så vore jag mycket tacksam! Tror det har med "TCCR0" att göra...
Allt detta känns som att det borde bara funka från början!
Så att jag snabbt kunde sätta igång och utveckla mixningen mellan motorerna och sätta in stabilisationsmedlen. Det är ju trots allt det som är det intressanta.
Och jag hävdar fortfarande att den mekaniska grunden bådar gott för en stabil farkost.
1. Manuell kontroll av motorerna via radiosändare
2. Sätta dit bättre/känsligare gyro än original
3. Använda accerelometrar för tex kontrollerad rotation.
4. Höjdmätare med hjälp av ir, så att höjdspaken på sändaren endast bestämmer vad höjdmätarna skall stå på, och de i sin tur bestämmer varvet på motorerna via PWM:et.
Vad tror du nu då?

Jag är på god väg med punkt 1. Igår satte jag upp de viktigaste beståndsdelarna i kopplingen vilka var en buffertkrets för att ta in PWM från radiomottagaren och en mosfet för att driva motorn även den med en buffert framför.
Enda problemen just nu är att jag saknade en 10Mhz-kristall och satte en 20 istället och håller på å fnular med programmet hur jag ska ändra det, så att det inte räknar fel. Sen så är jag inte säker på att den tolkar inkommande PWM-signaler korrekt, ska testa detta med PWM-generator och oscilloskop förhoppningsvis idag. Om någon skulle ha lust att lista ut vad man ändrar i detta programmet: http://www.jiggerjuice.net/electronics/ ... -program.c för att använda en annan kristall så vore jag mycket tacksam! Tror det har med "TCCR0" att göra...
Allt detta känns som att det borde bara funka från början!

Och jag hävdar fortfarande att den mekaniska grunden bådar gott för en stabil farkost.
Såg denna i Conrads nyhetsbrev i dag, kan vara intressant att titta på:
http://www.conrad.se/?article=208000
http://www.conrad.se/?article=208000
Meduza:Såg den också, tyvärr övergick priset habegäret. Sen var det lite otydligt vad som medföljer tyckte jag, samt ingen bruksanvisning att ladda ner 
De skriver tex lång flygtid, jaha är det lång tid för mig eller för dem?
Man blir lite less på conrad emellanåt.
Lite ballt att det sitter två AVR i den, möjligheterna finns ju alltså att göra nåt riktigt smart med den iom att det är en känd µc.

De skriver tex lång flygtid, jaha är det lång tid för mig eller för dem?
Man blir lite less på conrad emellanåt.

Lite ballt att det sitter två AVR i den, möjligheterna finns ju alltså att göra nåt riktigt smart med den iom att det är en känd µc.
Såvida det inte är OTP varianter eller dylikt, men vet dock ej hur vanligt förekommande de är i konsumentprylar.
För det priset skulle i alla fall sändare medfölja men det är ju en ARF så det lär det ju inte göra. Så då tillkommer en heli sändare för runt 1500:- och batterier för säg 300:- + och då är man uppe i en bit över 5 papp och det får man väl en helt ok vanlig heli inkl sändare och batterier för den summan..
För det priset skulle i alla fall sändare medfölja men det är ju en ARF så det lär det ju inte göra. Så då tillkommer en heli sändare för runt 1500:- och batterier för säg 300:- + och då är man uppe i en bit över 5 papp och det får man väl en helt ok vanlig heli inkl sändare och batterier för den summan..
Det behövs ingen helisändare, eftersom en helisändare är femkanals. Det räcker gott med fyra kanaler för en sådan här farkost. (Helin sänder ju både throttel och pitch, men det behövs inte i en sån här applikation)
Menade mer i grunden att det inte räcker med någon billig 3 kanals flyg sändare eller dylik utan lite mer än så för att användas fullt ut och att det då kostar lite mer.
Det räcker även med 4 kanaler till heli då man kan mixa pich och throttel i helin genom att bara parallellkoppla throttel till pitch servot.
Det räcker även med 4 kanaler till heli då man kan mixa pich och throttel i helin genom att bara parallellkoppla throttel till pitch servot.
Frågan är hur svårt man vill göra det för sig.
Jag har en oöppnad i lager för att leka med i framtiden, då bara med inriktning på payload.
Företaget som säljer "uppgrades" finns här (via babelfish):
http://66.163.168.225/babelfish/transla ... shop.de%2f
Med uppdrages så ska den motsvara mjukvarumässigt en UAV för ca 50k+
Jag har en oöppnad i lager för att leka med i framtiden, då bara med inriktning på payload.
Företaget som säljer "uppgrades" finns här (via babelfish):
http://66.163.168.225/babelfish/transla ... shop.de%2f
Med uppdrages så ska den motsvara mjukvarumässigt en UAV för ca 50k+
Ah du menade så, ja det är ju helt riktigt!Henry skrev:Menade mer i grunden att det inte räcker med någon billig 3 kanals flyg sändare eller dylik utan lite mer än så för att användas fullt ut och att det då kostar lite mer.
Jo, det är tekniskt möjligt. Enligt min erfarenhet fungerar det långt ifrån tillfredsställande dock, då man ej kan använda olika throttel/pitch-kurvor. Åtminståne ett par av mina helisar har krävt olika throttelkurvor beroende på om det t.ex. är varmt eller kallt ute. Två av mina helisar kom med fyrkanalsradio när jag köpte dom begagnade, men jag bytte snabbt ut mot femkanals. Det ultimata är förstås att ha en governor, men även då behöver man fem kanaler (den femte för styrning av governorn).Det räcker även med 4 kanaler till heli då man kan mixa pich och throttel i helin genom att bara parallellkoppla throttel till pitch servot.
Nej pichkurvor och dylikt går förstås bort men detta är nog mer får man säga för lite billigare helis inte de som kostar tex 6 papp för enbart kroppen för då kan man prata om ondödiga pengar om man skaffat en 4 kanals till en sådan. Skall det bara vara för lite skoj flygning lite dåc ohc då så visst men vill man utnyttja helis fulla potential och att man verkligen vill kunna flyga så absolut 5 kanaler.