Måste bara säga: vilket fantastiskt forum och tack för alla svar!
Ska försöka svara i tur å ordning nu...
1. Vad är det för utgångar på mikroprocessorn jag ska använda om inte analoga för att styra med PWM? Och vad är det för skillnad på en logiknivåstyrd fet och en vanlig?.... Det jag lite naivt tänker mig (som jag prövat med DC-motorer som tar 80A i peak och 25 kontinuerligt) är denna mkt enkla koppling:
http://www.interq.or.jp/tokyo/akishino/ ... 20seis.htm (schemat längst upp) och så pulsar man bara ut olika långa pulser där strömbrytaren sitter direkt ifrån mikroprocessorn. Är det en alldeles för enkel lösning? Eller oj, vad sitter jag och tänker på, det är ju en strömbrytarfunktion, ingen nivåläsare... Ja, förslag tack
2. Att det är drain som motorn ska vara kopplad till är jag 100 på
3. Ja, givetvis borde jag använt Elfas kategorier. Hittade bara alldeles för stora fetar som var dyra där... men det blir nog inget problem. Att köpa 4st fartreglage blir däremot alldeles för dyrt/stort/onödigt. Och ja, ineffektiva DC-motorer som hängde med när jag köpte vraket ni ser längst upp.
4. 8 axlar att leka med är givetvis alltid bäst när man har så många ledder att styra på, men med tanke på smal budget och att jag inte programmerat så mycket innan så får det räcka med en eller 2 accelerometrar till att börja med. Men som sagt, första steget är att överhuvudtaget kunna få motorerna att snurra via mikroprocessorn! Vill gärna ha förslag på kopplingar till detta! Därefter ska signaler från radiomottagaren tolkas av mikroprocessorn och i samma steg ska den då till att börja med mixa ut till alla motorerna vad "höjdspaken" på fjärrkontrollen säger åt den att göra, dvs öka pulslängderna till var motor lika mycket. Steg 3 är att sätta på accelerometer för att den ska kunna hovra. Men då är det så att min teori stämde att den roterar kring sin egen axel för att rotorpar är färdigvinklade? De ser dock inte lika vinklade ut så jag får nog justera det senare. Kan inte tänka mig att originalkretskortet (som jag har liggande framför mig) kan känna av rotationen (yaw?), bara när den tippar över via gyrot, vilket säger att det egentligen inte borde behövas en accelerometer på den ledden under vanliga förhållanden, den ser ju ruskigt stabil ut i videorna.
5. 11.1V 2250mAh lipo lär väl räcka ett tag...

Bara den orkar bära det.
Det som skulle vara ultimat med detta projekt, och nu drömmer jag, vore att den hade kanske 4 accelerometrar då, och var fruktansvärt stabil, och hade kraft nog att hinna rätta till för vindpustar väldigt fort så att man skulle kunna lämna den utan att röra fjärrkontrollen utomhus och den skulle fortfarande hålla kvar på samma ställe (det är iofs inga höjdmätare, så den kan bara stå still, men när väl korrigerat rörelse så får man väl ta att den flyttat position lite) och så kanske man skulle kunna ha en liten kamera på den.... Men som sagt det är ju dröm..