Sänka varvtal på fläkt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Erik

Sänka varvtal på fläkt

Inlägg av Erik »

Jag vill sänka varvtalet till ungefär hälften på en växelströmsfläkt 230 Volt som drar 40 Watt mha ett effektmotstånd. Vilka antaganden kan jag göra och vilket är bäst: att koppla motståndet i serie eller paralellt med fläkten?

Jag utgår ifrån att lasten (fläkten) inte kan ses som linjär. Om jag sänker strömmen med ett seriekopplat R så bör väl fläktens impedans att minska? Men kan man göra något smart antagande, typ att impedansen minskar linjärt. Hur räknar jag ut motståndet?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Du ska koppla eventuellt motstånd i serie med fläkten.
Du har rätt i att fläkten antagligen inte är en linjär impedans, men skillnaden är nog inte dödsstor. Prova med ett lika stort motstånd som fläktens motsvarande resistans, d.v.s. runt 1 kOhm. Tyvärr gör sig nästa problem påmint, att du ska bränna bort uppåt 20W i motståndet. :humm:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du väljar en konding i lagom storlek och som tål 630Vac kan du, pga. fasskiftet, bortse från effekten i kondingen.

1K i reaktans ger (1/(2*pi*50Hz*1K)=) 3µF 630Vac
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

parallellt kommer det inte att bli någon skillnad. I serie kommer impedansen att stiga, men det var nog det du menade. Det bästa sättet att sänka varvtalet på an AC motor är att aändra frekvensen. Men det är inte billigt.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Om du vill kunna ändra hastigheten också så finns det en enkel lösning.
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q1 ... N&sw=10128
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Amatörmässigt

Inlägg av SvenPon »

Att lösa det med motstånd.

Skall lösas simpelt med Tyristor,som länken ovan löser det.
Erik

Inlägg av Erik »

SvenPon! Tyristor är naturligtvis bäst, men om man skall beakta pris så är väl motståndslösningen billigast? (Förutsatt att man inte kräver någon varvtalsreglering).

Kondensator i serie verkar vara bästa lösningen, som jag ser det, eftersom man inte behöver kyla bort en massa effekt.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

fins ju fler saker att tänka på när det handlar om 230V och det kanske är en fast installaion osv...
så smidigaste lösning kan ju vara en färdig produkt.
annars håller jag på lösningen med kondesator har själv använt det för att få tyst på fläktar i ett slutsteg å det funkar bra.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Det går inte att varvtalsreglera en AC-fläkt med vare sig motstånd eller kondensator. Det fungerar bara på DC-fläktar, precis som Danei skrev.

Sedan som DeeJayPA skrev, så får du inte ta sådana egenbyggda nätapplikationer i drift som inte uppfyller alla krav. En transient på nätet kanske får den i brand och då gäller antagligen inte hemförsäkringen. Men det är upp till dig om du vill chansa. Men man sover bättre på natten om man köper något färdigt som är testade, godkända och installerade av person med behörighet.
Erik

Inlägg av Erik »

Magnus Pihl: Varför går det inte att varvtalsreglera en AC-motor med motstånd eller kondensator? Om man tänker sig en motor som en induktans (är det rätt tänkt?) och därefter lägger ett motstånd i serie så borde man få en spänningsdelning mellan L och R vilket borde, som jag ser det, leda till att motorn går långsammare.

Jag är mest inresserad av saken som ett teoretiskt problem och tänker förmodlingen inte att koppla ihop detta i praktiken, men tack för varningen om brandrisk m.m.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det funkar inte om motorn inte är av serie typ (som t ex en dammsugare eller borrmaskin), andra AC motorer är frekvens beroende som flera redan har påpekat.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Det tappar kraft, inte varvtal. Kollar du på hur en AC-motor är uppbyggd så ser du att varvtalet är beroende på frevens, inte ström.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

En serie lindad AC motor (motor med kolborstar) går att reglera, funktionen finns på många el-drivna handverktyg mm. Egentligen fungerar detta på ett snarlikt sätt som PWM för en DC motor d v s man tar bort spänningen under längre eller kortare perioder. I AC motorn blir det en del av växelströmmens period som släcks.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Jag syftade på AC-motorn i fläkten. AC-fläktar brukar inte ha borstar. Om han använder PWM-teknik på sin fläkt (som inte har borstar) fungerar det ändå inte.
Erik

Inlägg av Erik »

Okej, jag behöver nog läsa på om motorer. TAck
Skriv svar