Sänka varvtal på fläkt
Sänka varvtal på fläkt
Jag vill sänka varvtalet till ungefär hälften på en växelströmsfläkt 230 Volt som drar 40 Watt mha ett effektmotstånd. Vilka antaganden kan jag göra och vilket är bäst: att koppla motståndet i serie eller paralellt med fläkten?
Jag utgår ifrån att lasten (fläkten) inte kan ses som linjär. Om jag sänker strömmen med ett seriekopplat R så bör väl fläktens impedans att minska? Men kan man göra något smart antagande, typ att impedansen minskar linjärt. Hur räknar jag ut motståndet?
Jag utgår ifrån att lasten (fläkten) inte kan ses som linjär. Om jag sänker strömmen med ett seriekopplat R så bör väl fläktens impedans att minska? Men kan man göra något smart antagande, typ att impedansen minskar linjärt. Hur räknar jag ut motståndet?
Du ska koppla eventuellt motstånd i serie med fläkten.
Du har rätt i att fläkten antagligen inte är en linjär impedans, men skillnaden är nog inte dödsstor. Prova med ett lika stort motstånd som fläktens motsvarande resistans, d.v.s. runt 1 kOhm. Tyvärr gör sig nästa problem påmint, att du ska bränna bort uppåt 20W i motståndet.
Du har rätt i att fläkten antagligen inte är en linjär impedans, men skillnaden är nog inte dödsstor. Prova med ett lika stort motstånd som fläktens motsvarande resistans, d.v.s. runt 1 kOhm. Tyvärr gör sig nästa problem påmint, att du ska bränna bort uppåt 20W i motståndet.

Om du vill kunna ändra hastigheten också så finns det en enkel lösning.
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q1 ... N&sw=10128
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q1 ... N&sw=10128
Amatörmässigt
Att lösa det med motstånd.
Skall lösas simpelt med Tyristor,som länken ovan löser det.
Skall lösas simpelt med Tyristor,som länken ovan löser det.
-
Det går inte att varvtalsreglera en AC-fläkt med vare sig motstånd eller kondensator. Det fungerar bara på DC-fläktar, precis som Danei skrev.
Sedan som DeeJayPA skrev, så får du inte ta sådana egenbyggda nätapplikationer i drift som inte uppfyller alla krav. En transient på nätet kanske får den i brand och då gäller antagligen inte hemförsäkringen. Men det är upp till dig om du vill chansa. Men man sover bättre på natten om man köper något färdigt som är testade, godkända och installerade av person med behörighet.
Sedan som DeeJayPA skrev, så får du inte ta sådana egenbyggda nätapplikationer i drift som inte uppfyller alla krav. En transient på nätet kanske får den i brand och då gäller antagligen inte hemförsäkringen. Men det är upp till dig om du vill chansa. Men man sover bättre på natten om man köper något färdigt som är testade, godkända och installerade av person med behörighet.
Magnus Pihl: Varför går det inte att varvtalsreglera en AC-motor med motstånd eller kondensator? Om man tänker sig en motor som en induktans (är det rätt tänkt?) och därefter lägger ett motstånd i serie så borde man få en spänningsdelning mellan L och R vilket borde, som jag ser det, leda till att motorn går långsammare.
Jag är mest inresserad av saken som ett teoretiskt problem och tänker förmodlingen inte att koppla ihop detta i praktiken, men tack för varningen om brandrisk m.m.
Jag är mest inresserad av saken som ett teoretiskt problem och tänker förmodlingen inte att koppla ihop detta i praktiken, men tack för varningen om brandrisk m.m.
-
En serie lindad AC motor (motor med kolborstar) går att reglera, funktionen finns på många el-drivna handverktyg mm. Egentligen fungerar detta på ett snarlikt sätt som PWM för en DC motor d v s man tar bort spänningen under längre eller kortare perioder. I AC motorn blir det en del av växelströmmens period som släcks.
-