Gående robot

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Matte
Inlägg: 218
Blev medlem: 4 april 2007, 19:54:17
Ort: Stockholm

Re: Gående robot

Inlägg av Matte »

coolt, men blir det inte jäkligt mycket svårare utan fötter? hela roboten känns juh som en inverterande pendel fast istället för att snurra på hjulen så måste den ta ett steg.
(3D varianten alltså)
Vantskruv
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 januari 2007, 19:55:01
Ort: Upplands Väsby

Re: Gående robot

Inlägg av Vantskruv »

Det här ser ju väldigt intressant ut! Det ska bli spännande att se hur det går! :)

En sporre är att titta på BigDog roboten som är skapad av Boston Dynamics (nu antar jag att många har hört talas om den, men den är värd ändå att lägga här :)).
Här kommer en film från tidiga beta stadiet av roboten:



En senare film där roboten fungerar bättre:
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Re: Gående robot

Inlägg av strombom »

wolfheat: jag håller på att integrera en fysikmotor, just nu är det bara en 3d-vy. det kommer...

walle: det krävs en del kodande om man ska göra det från grunden som jag gjorde, jag har väl lagt en 50 timmar på det nu gissar jag, det blir väl några hundra till innan den går gissar jag, bäst att inte räkna. annars kan man till exempel använda microsoft robotics studio.

matte: jo det är väl lite svårare att få till stabiliteten, men jag vill verkligen lära mig hur man löser det, för sedan när man har bra balans så kan man ju alltid montera på fötter så kanske man kan lära den att svänga också >_<

vantskruv: ja den är imponerande!
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4379
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Gående robot

Inlägg av Andax »

Walle, om man sänker ambitionsgraden och inte kör med en robot som kräver aktiv balansering kan man komma igång ganska fort med Webots. Programvaran kostar pengar men de har en gratisversion för att styra nao-robotar för en fotbollsturnering. Robotstadium är en tävling som bygger på att man lägger in inte bara själva rörelseförmågan hos robotarna utan även intelligensen att göra mål.

Att komma igång ganska fort är väl en sanning med modifikation, för även om Webots hjälper till så måste man ju läsa på en hel del.

Fast jag är mycket intresserad av Stromboms approach då den ger mer flexibilitet och är mer hardcore! 8)
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Re: Gående robot

Inlägg av strombom »

Ingen fysikmotor än, tog en lång stund innan jag lyckades exportera bildfiler från opengl, visste inte att man var tvungen att göra det innan man växlat buffer, men det kanske var självklart.



Nu ska jag lägga in fysikmotorn...
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Re: Gående robot

Inlägg av strombom »

Sådär, pyode verkar funka...



...måste bara ställa in allt... :D
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7701
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Gående robot

Inlägg av Walle »

HAHAHA :D

Är han inte lite lealös? ;)
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4379
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Gående robot

Inlägg av Andax »

Strombom, hur hanterar du 3D modellerna i python?
Användarvisningsbild
wolfheat
Inlägg: 202
Blev medlem: 14 oktober 2007, 20:42:51
Ort: Gävle

Re: Gående robot

Inlägg av wolfheat »

Jag är helt klart nöjd :)
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Re: Gående robot

Inlägg av strombom »

Andax:
Jag exporterar som STL i ascii-format från CAD-programmet. De trianglar och tillhörande normalvektorer som finns i STL-filen går i princip att använda rakt av i opengl. Se rad 169-188 för inläsning av filen:
http://code.google.com/p/bipedwalker/so ... idget3d.py

Sedan har jag gjort en trädstruktur av noder, varje nod kan innehålla en triangel-lista och/eller undernoder. Varje nod har en position och en rotation. Varje nod har en draw() funktion som direkt ritar upp sig själv med opengl, varje nod anropar sedan draw-funktionen i sina under-noder.

Eftersom jag sparar trianglarna i listor och ritar ut listorna med glDrawArrays så blir det nästan ingen python-overhead alls, så grafiken flyter perfekt även med 30000 trianglar... Det är i princip första gången jag använder opengl så jag blev lite förvånad att det blev så enkelt och snabbt.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4379
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Gående robot

Inlägg av Andax »

Strombom, tummen upp! Tackar för tipset med STL i ascii. Kommer garanterat till användning. OpenGL har jag använt en del tidigare både i python och i C++. Du kommer kanske ihåg det där demot (<- länk) där man kunde vrida och vända på laserdata vi samlat in. Det programmet använde OpenGL.

Hur kommer du att definiera upp joints? Det är lite synd att man inte kommer åt 'constraints' direkt från cad-modellen. Då skulle man kanske kunna göra en funktion som skapar en passande joint till varje constraint...

Kommer följa ditt projekt med stort intresse. 8)
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Re: Gående robot

Inlägg av strombom »

Så, nu verkar ode och opengl börja samarbeta lite...



Försöker få till lederna, men den verkar inte göra skillnad på hingejoint och balljoint trots att jag sätter axis... irriterande.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4379
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Gående robot

Inlägg av Andax »

Tittade vidare lite på STL på Wikipedia och såg att den binära versionen inte är så komplicerad heller. Man kan skippa headern och läsa hur många trianglar. Sedan läser man 12 floats som motsvarar normalen (3 värden) och tre st vertex (3x3 värden). Sedan kommer en short som i vissa fall innehåller färginfo. repetera för varje triangel.
Binära formatet tar väl 1/10 så stor plats och bör väl gå att läsas hyffsat fort.

I python finns väl ett sätt att läsa in binära structar på ett smart sätt. Kommer dock inte ihåg hur. Vet någon hur?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Re: Gående robot

Inlägg av strombom »

Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Re: Gående robot

Inlägg av strombom »

Så, nu verkar simulatorn funka.



Nu tänkte jag exprimentera lite med matsuoka oscillatorer:
http://www.brain.kyutech.ac.jp/~matsuok ... glish.html
Skriv svar