Stjärnföljaren

Berätta om dina pågående projekt.
Gimbal

Stjärnföljaren

Inlägg av Gimbal »

Detta ska bli en mannick att sätta mellan stativet och stativhuvudet/kulleden och som långsamt ska vrida kameran för att motverka jordens rotation. Tanken är naturligtvis att kunna fota stjärnor med lite längre slutartider utan att de förvandlas till fåniga sträck på himlen.

Edit: lite bakgrund finns diskuterad här http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=31081

En liten DC-motor kommer styras av en ATtiny45 som klockas av en extern kristall. Motorn är först nedväxlad 485ggr och sedan ytterligare 100ggr i en snäckväxel, det ger i runda slängar att motorn ska snurra med ca 0.5 varv per sekund. För att klara det så får tiny45'an PWM motorn och hålla koll på antal snurrade varv genom en enkel encoder med upplösningen 4 flanker per varv.

Nu hade det suttit fint men en CNC-fräs, men har man ingen så får man plocka fram tumstocken och klyvyxan och slöjda lite i snickarboa. Huset byggs i körsbärsträ och aluminium (tänkte först använda mässing för att få lite stil på bygget med det kostade mer än det smakade).

Huset på bilden kommer kläs med två aluminiumplattor över och under, detta för att låsa fast kullagren och stänga in batterier och elektronik.

Bild

Som referens, träbitarna är en cm tjocka, dvs mackan blir 3cm tjock (plus aluminumplåtarna).
Nåja, här befinner jag mig nu. Får se när nästa tillfälle till fortsatt bygge dyker upp.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: Stjärnföljaren

Inlägg av sm2wmv »

Skoj projekt, blir väldigt intressant att följa.
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

Jag har själv varit gammal amatörastronom i gymnasietiden. Hade då ett 8' Celestron, med inbyggd motor. Eftersom den var flyttbar och var tvungen att ställas upp och monteras på varje plats jag skulle kolla på stjärnor på, så tyckte jag att det största problemet vara att ställa in axeln rätt. Skulle tro att det största problemet ligger i att kunna ställa in axeln så den går mot polstjärnan tillräckligt exakt. Beror dock på vad du har för mål att fotografera också. Om detta skall användas tillsammans med ett teleskop som du fotograferar genom så blir det snabbt förskjutningar vid minsta lilla fel. Det är lätt att fotografera något som månen eftersom den är så pass ljusstark. Gjorde lite försök, men det blev inte jättelyckat. Skall du mest få ut en stjärnhimmel (dvs stor yta på himlavalvet) så går det nog utmärkt. Skall se ifall jag kanske kan hitta mina gamla foton på månen.

Bild

EDIT: Efter en del letande hittade jag en bild. Tror det är taget delvis genom grannens päronträd, därav den lite gröna nyansen. Dessutom är fotot avfotat med digitalkamera. En systemkamera modell äldre användes vid fotografteringen.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Den här prylen är tänkt för tillfälliga fotoförsök utan speciella teleskop så det blir nog relativt stora bitar av himlen på en gång.

Har inte riktigt tänkt igenom hur uppriktningen av axeln ska gå till, ej heller bestämt om jag ska göra en fast lutning för min latitud eller om den ska vara justerbar.

Skaplig måne, lite suddig men det ju typiskt päronträd att ställa till det. Numera är det bra mycket lättare att fota månen, det är bara att prova sig fram.

Fick mina tiny45'or igår och upptäckte att jag var tvungen att uppgradera min utvecklingsmiljö för att få lite nyare include filer. Laddade ner och installerade samt provade ett gammalt fungerande projekt till en atmega88, kompilerade fint, laddade ner i 88'an utan problem, men funkade inte. Arrrgh. vad nu?

Felsökning resten av kvällen, hittade till slut att kod-optimering för minimal storlek (programmerar i C) numera var så effektiv att (nödvändiga) delar av min kod optimerades bort. Det var den kvällen det.
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

Så länge hela uppsättningen har huvudaxeln riktad mot polstjärnan (längs jordens axel) samt att hela kittet roterar kring denna, så spelar det ingen roll hur kameran är riktad (dock mot himlen så klart). Jordens rotation kommer då motverkas som önskat.
Gimbal skrev:Har inte riktigt tänkt igenom hur uppriktningen av axeln ska gå till, ej heller bestämt om jag ska göra en fast lutning för min latitud eller om den ska vara justerbar.
Om du inte vill anstränga dig för ordna en justering för axeln, så går det ju ofta att göra mindre justeringar (inom sverige iaf) genom att låta ett ben på stativet stå högre än de andra. Men snyggast är självklart att ha inställningsmöjlighet även för detta.

Hur du skall göra för att rikta axeln är ju helt klart något att fundera på. Sitter något parallellt med axeln så kommer det att peka på samma sak. Tre förslag som jag har är
1. Sikte (såna som finns på äldre vapen) - billigast, kanske svåra att justera i efterhand om de skulle råka monteras lite fel.
2. Kikarsikte (avsett till vapen eller teleskop)
Såna till teleskop vet jag inte var man köper löst, de ser dock ut som på bilden HÄR. De justeras ofta med tre skruvar fram och bak i hållaren.
3. Laserpekare
typ sån HÄR
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

Gimbal skrev:Skaplig måne, lite suddig men det ju typiskt päronträd att ställa till det. Numera är det bra mycket lättare att fota månen, det är bara att prova sig fram.
Jo, jag hade gärna sett digitalkameror då. Problemet med att just månfotot blev oskarp har att göra med skakningar som uppstår i hela konstruktionen då kortet knäpps. Trots att jag använt fjärravtryckare så uppstår en massa rörelser vid avtryckningstillfället. En lösning för att komma förbi det här problemet, som många använder och som kanske kan vara något att fundera på för din del är att ha någon svart platta el dyl framför kameran då du fotar.
Man gör följande.
Tryck av fotot, vänta tills konstruktionen är helt still, ta bort plattan(den nuddar alltså inte konstruktionen), sätt för plattan efter önskad slutartid (eller vänta tills inställd tid passerat).
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Månen är väl dock det enklaste på stjärnhimlen att fotografera, i.o.m att den är så ljusstark (den är ju solbelyst). Månen exponerar man ju lämpligen efter Sunny sixteen rule (f/16 Slutartid=ISO), d.v.s. ungefär samma exponeringsnivå när man fotograferar utomhus i solljus med solen i ryggen. Vid ISO 100 och f/2.8 blir det en slutartid på ca 1/3200 s, sen får man justera litegranna, men det är en bra utgångspunkt.

Vad hade du för brännvidd när du tog månbilden, wolfheat?
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

Walle skrev:Vad hade du för brännvidd när du tog månbilden, wolfheat?
Visst månen är relativt enkel att fota. Jag körde nog på iso 400 har jag för mig. Brännvidden på Celestronet är nog 2000mm om jag minns rätt. Och det är ju teleskopet som används som objektiv.
EBD

Inlägg av EBD »

Gimbal skrev:Felsökning resten av kvällen, hittade till slut att kod-optimering för minimal storlek (programmerar i C) numera var så effektiv att (nödvändiga) delar av min kod optimerades bort. Det var den kvällen det.
Det kan ha att göra med ifall du använder globala variabler som uppdateras i t.ex. en interruptrutin, då måste variabeln deklareras som volatile, så att kompilatorn vet att den kan ändras utanför det scope som optimeraren förutsätter. Jag har själv slösat bort många timmar av felsökning på grund av just en sådan optimering.

Det ser ut som ett intressant projekt för övrigt, det kommer jag att följa :)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

EBD, jag tror du satte fingret på det. :bravo:

Programmet lopade i en init-rutin som skulle trycka ut lite data seriellt till en display, själva bitbangandet stod en interruptdriven rutin för, men flaggan att den var klar och redo för nästa tecken slog aldrig igenom.

Fast jag upptäckte det genom en dum fördröjningsloop som var blixtsnabb oavsett antal varv den sattes att snurra. Hm :humm: , optimeringen är annorlunda.

Har faktiskt lurat på att rikta upp axeln med kikarsikte (råkar ha ett liggandes) fast vet inte om det är så praktiskt? Kanske...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kikarsikten är bra för sådant

har en del liggandes, men frågan är, vilken förstoring du tycker är lämpligt och vilken prisklass som är rimligt
kanske storleken kan inverka lite med
misstänker att zeissen för 30kkr är overkill

det finns en del hyggligt billiga på ebay

jag har ett riktigt ruckel på 4x som du kan få för portot, men den är inte värd det
har en 15x som jag inte litar på till skytte, den hoppar någon centimeter/100m vid skott, men den är lite längre
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

grym skrev: jag har ett riktigt ruckel på 4x som du kan få för portot, men den är inte värd det
:D
Jag har som sagt något gammalt sikte liggandes, men tack ändå.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Aargh, hade lånat en svarv på jobbet och svarvat fram axel nummer två, förlängning till motoraxeln som snäckskruven ska sitta på. Fick till en kuslig precision där snäckskruven riktigt klibbar fast på axeln. Och så strular jag till sista momentet, en gänga i ena änden, blev hur sned som helst. Bara att börja om.

Tiny45 är nu körd med extern 4MHz kristall och programmet är 99% klart, lite puts bara så är det färdigt. Motorn går kontinuerligt ett varv på 1.776 sekunder. Håller man emot ökar den effekten, vrider man till den så den hamnar "före" så stannar den tills den interna klockan kommer ikapp, varpå den börjar snurra igen. Verkar funka kanon. Strömsnålt är det också, motorn är specad för 24v men får 5V PWM, räcker med väldigt korta pulser dessutom, under 10% för att gå. Hela klabbet drar runt 20mA (några mA till om jag lastar motorn). Nästa steg blir att flytta över till kretskort.

Var skaffa gängsnitt och tapp för 3/8" UNC utan att betala flera hundra per styck? (Stativgängan)
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

Gimbal

du kan inte köpa bult o mutter och montera dessa med svets eller annat alternativ så slipper du köpa 3/8" UNC gängsnitt o tapp

/ Minus
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

gängsnitt och tapp, ebay, jag har nog tapp i garaget om du vill låna, tror jag har en del mässings skruvar med , bara jag hittar dom :oops:
Skriv svar