Vad tror ni om detta schema?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Om du vill göra det lite mer high-tec kan du m.h.a. en komparator och ett relä fixa så att aggregatet automatiskt byter lindning.

Det är det som händer i en del aggregat när det "klickar" till när man kommer över ett visst utspänningsområde.
Baalzamon

Inlägg av Baalzamon »

Visst kan man göra så, helt klart
Digger

Inlägg av Digger »

Ska verkligen emittern på T1 och T2 vara ihopkopplade? Är inte R1 och R2 till för att fördela strömmen någorlunda lika mellan de båda transistorerna? Om inte så är det väl verkanslöst att ha två parallellkopplade resistanser just där?
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

emittorn är väl inte ihopkopplad. emmitorna ligger ju hopkopplade med R3 och R4 emellan...
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Sebastiannielsen: Du har blandat ihop bas och emitter på transistorn. Emittern är det ben som har pilen in eller ut.

Digger: R1 och R2 används som jag tolkar det för att få en strömbegränsingsfunktion. När spänningsfallet över R1 och R2 ökar, stryper T3, med följd att T1 och T2 stryper.

R1, R2, T1 och T2 är paralellkopplade för att fördela effektförlusterna.
Baalzamon

Inlägg av Baalzamon »

Stämmer bra det. Från början hade jag inte emittrarna på T1 och T2 sammankopplade förrän efter motstånden, just på grund av den anledning som Digger påpekar.. Men sedan började jag fundera på hur bra det skulle bli att bara ha strömbegränsning från bara ena transistorn. Normalt sett skall det ju funka, men toleranser i komponenterna kan göra det lite dumt. I och för sig kan man ju använda ett extra motstånd att mäta strömmen över, eller sätta dit en trissa till och mäta över det andra motståndet också. Men till slut kom jag fram till denna lösning. Men det är möjligt att jag ändrar det innan jag blir färdig.
Skriv svar