Vad tror ni om detta schema?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Baalzamon

Vad tror ni om detta schema?

Inlägg av Baalzamon »

Vad tänker ni om detta första utkast? Det är början på ett labbaggregat som jag skall bygga. Det tillkommer förståss en hel del, men detta är tänkt att bli grunden.
T1 och T2 är darlington, DS1869 är en digital potentiometer. Och så skall ingångarna på IC2 skall förståss vändas.

Är det helt åt skogen, eller kommer det funka?

Bild
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Varför bygga en linjär regulator av diskreta komponenter, när det finns färdiga att köpa som du kan interface:a din digitala potentiometer mot?

T1 och T2 får du ju behålla ändå för att öka effektuttaget, men i övrigt så blir det betydligt färre komponenter.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det behövs värden på komponenterna (i synnehet motstånden) för att man ska kunna se hur det ska funka.
Baalzamon

Inlägg av Baalzamon »

Diskreta komponenter har jag valt för att ha mera koll. Naturligtvis så kan man använda någon krets, tillexempel gamla LM723 eller vad den hette, men det är inte lika kul. ;)

Några värden på komponenterna har jag inte räknat ut ännu, jag ville bara kolla om själva idéen kommer funka. Men R1-R2 räknas ut för att få en lämplig strömbegränsning och kommer bli väldigt lågohmiga. R8-R9 räknas ut för att få rätt omfång på utspänningen, R3-R6 räknas ut efter T1-T2:s hfe och så vidare.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Varför använda en digital potentiometer med 69 steg som du manövrerar manuellt, när du kan använda en vanlig potentiometer istället?

Med en utspänning på 30V kommer du ju bara att få en upplösning på 0,4V.
Om du hade tänkt styra spänningsaggregatet via en uC hade jag förstått applikationen lite mer, men även då hade ju en D/A-omvandlare varit en ofantligt mycket bättre lösning istället för en digital potentiometer.
Baalzamon

Inlägg av Baalzamon »

Jo, det är sant. Jag kanske använder en vanlig potentiometer i stället. Det finns ju fina flervarviga potar, då får man en ännu bättre upplösning.

Men hur som helst, vad tycks om resten av kopplingen? Borde det fungera, eller har jag missat något viktigt? Det var rätt länge sedan jag grejade med elektrnik nu, jag har ju glömt bort en massa.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Tja, du kommer att behöva rejäla kylflänsar på transistorerna T1 och T2!!

Om du tar ut 5V@10A ur aggregatet, kommer det att utvecklas en effekt på 250W i transistorerna!
Det bästa vore om du kunde switcha mellan olika sekundärlindningar på trafon, eller kanske ha ett switchat försteg för att få ner inspänningen.
Baalzamon

Inlägg av Baalzamon »

Sant. Trafon som jag har liggande har dubbla utspänningar, så jag kanske bygger någon labrovinch. Sedan är det ju rätt sällan man använder så stora strömmar någon längre tid i och för sig. Men det kommer bli ett ganska stort kylelement i vilket fall som helst, eftersom jag råkar ha ett liggande. Kanske till och med en temeperaturstyrd fläkt, sånt är kul att bygga.
evert2

Inlägg av evert2 »

Precis...till å med mitt "fjoll"-aggregat ( 0-15V, å max 3A) switchar mellan olika lindningar när man rattar på utspänningsreglaget!
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Annars vore det kul med ett vattenkylt aggregat :razz: !.
Baalzamon

Inlägg av Baalzamon »

Kul, men lite väl överarbetat :?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Om jag har fattat det rätt så ska man kuna byta huvudspänningen "IN" hej vilt på iprincip vilket vanligt linjärt aggregat utan att det ska bli några konstigheter med regleringen av utgångsspänningen. Förutsatt att kretsarna som hanterar referensspänningen alltid har sin egna lilla stabbade nätdel.
Har jag rätt?. I så fall så bygg ihop ditt aggregat & när du i framtiden får tag på andra transformatorer så är det ju bara att modefiera om lite!.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Varför inte bygga i modulform.

Dvs en trafo i en låda och så sticker det ut ett antal pinnar som man sedan kopplar in i den andra modulen.

Så kan man växla mellan olika trafos....
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Varför växla mellan olika trafos när man kan växla mellan lindningar?
Billigare och effektivare.
Dessutom blir det ju mer manuellt jobb då, går ju enkelt att få strömkällan att automatiskt switcha mellan lindningarna.
Baalzamon

Inlägg av Baalzamon »

Nej, något modulkrångel blir det inte. Däremot kanske en ledig kontakt innuti om man vill montera ett extra kort med fler finesser i framtiden. Men det är en annan sak.

Trafon som jag har liggande är på 2x12V 300VA. Med ett par relän och lite elektronik så kan man växla mellan att seriekoppla och parallellkoppla lindningarna. Enklaste är ju att sätta en switch på fronten där man växlar mellan två områden. Och då har man ju dessutom tillgång till dubbelt så mycket ström på det lägre området... Bra tips av Schnegelwerfer, det tackar jag för.

Något mer ni tänker på?
Skriv svar