Fråga: Kondensatorer & Spole

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Re: Coilgun

Inlägg av Bonehead »

BikerBoyIEO skrev:?
Meningen med den kretsen är att du tar lågspänning och transformerar upp den till högre spänning med en transformator, för att transformera behöver du ha AC. På detta sätt slipper du ha en bunt seriekopplade batterier.

Kondensatorns storlek menade jag i kapacitans, hemsidan jag länkade gav ut 10nanofarad medan du snarare bör ha en bit över 1mikrofarad för att sänka frekvensen.
Darkkanex

Inlägg av Darkkanex »

Så, till att börja med vad är enklast egentligen? Att göra en stationär coilgun som är bunden då till en transformator i vägguttaget eller att göra en mobil som drivs av batterier?

Ifall man gör en stationär, som verkar vara lättare, gör man som så att man tar en transformator eller två så att man omvandlar AC från vägguttaget (230) ner till c:a 48V och sedan kopplar dessa till kondensatorerna? Eller har jag glömt något viktigt som man bör ha i åtanke? (En medlem i vår grupp funderar på ifall vi isådantfall kan använda några gamla dator nätaggregat möjligtvis)

Juste, vi har även tänkt att ha en diod i uppladdningskretsen som ska markera när kondensatorerna är uppladdade, efter att ha använt formeln U = RI (där vi sätter I som lampans max. ampere värde och U som spänningen i kretsen) får vi fram att man skall använda ett motstånd på c:a 4000Ω och att denna skall sedan vara i serie med lampan.

Detta borde väl stämma för att få ner strömflödet tillräckligt mycket för att kunna se när kondensatorn är uppladdad och därav kunna stänga av uppladdningskretsen?

Tack igen för svar väntar med spänning (hoho, elektrofysik) på nästa svar!

:)
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Kan du få tag på en passande transformator så blir det enklare att transformera ner och sedan likrikta växelströmmen från vägguttaget, dock skulle jag tro att det blir en aning mindre säkert om ni inte har full koll på vad ni gör, det är anledningen till att jag själv kört med batterier.

Hur stort motståndet ska vara beror på vilken maxspänning ni kommer ha samt vilken lysdiod(lysdiod, inte diod! ;) ) ni ska ha, dom har olika spänningsfall och max ström.
Darkkanex

Inlägg av Darkkanex »

Alrighty, vi tror att vi kör på en transformator i sådant fall eftersom vi ej kan komma på hur vi på något enkelt sätt kan fixa så att strömmen från batterierna är tillräckligt hög för att driva spolen.
Uppdaterar om ett tag då fler specifikationer är kända, på lördag skall spolen lindas och sedan får man se när kondensatorn, som vi har beställt, anländer.
Tills dess, god jul!
:tomte:
Darkkanex

Uppdatering

Inlägg av Darkkanex »

Halloj igen!

Nu har kondensatorn anlänt (47 000 micro farad) och spolen (20 varv 0.8 mm koppartråd isolerad) har lindats. Har även hittat en transformator som transformerar 220 V AC ner till 70 DC. Då detta var för högt för våran kondensator använde vi serie- och parallell kopplade resistorer och lyckades få ner det transformerade värdet till 53 V DC (detta uppmättes med en test kondensator *200V*, för att undvika en kortslutning och att säkringen i transformatorn gick, och en multimeter i krets).
Lyckades även komma över ett par högspänningsknappar (en avfyrnings tryckknapp, en knapp som ska fungera som någon sorts säkerhet för avfyrning och en tre vägs switch, som man ska använda för att byta från avstängd till upp laddning- och till avfyrningskrets) som skall fungera i våran krets.

Det som återstår nu är att sätta ett par resistorer framför indikator lysdioden i uppladdningskretsen och sedan fixa klart avfyrningskretsen. Två frågor har uppstått dock:

1. Den sk. tillbakastudsande strömmen från spolen, har läst att man behöver någon resistor eller diod över spolen för att fixa denna, men hur pass stark ska dessa vara?

2. Vi skall, när allt är klart, dels mäta anslagskraften hos vår coilgun. Någon som vet något smart, enkelt och gärna billigt sätt att göra detta på? (vet att man kan använda avancerade plattor som mäter detta, men då det endast är skolan som har sådana är vi lite osäkra på om man verkligen ska använda sådana då vi ej vill förstöra något av misstag).

(ifall ni även märker att något som vi har skrivit verkar lite tokigt, anmärk gärna på detta)

Tack än en gång för eventuellt svar! :D
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Re: Fråga: Kondensatorer & Spole

Inlägg av Bonehead »

1. Såvitt jag vet kan det komma en negativ spänning dubbelt så hög som man "sköt med" men strömmen ska inte kunna bli större än vad ohms lag medger, mät resistansen över spolen, dela spänningen(50?) med resistansen och se vad du får.. Detta kanske kan ge ett utgångs läge för vilken diod du ska leta efter.
Det kan dock ge sämre 'prestanda' med en diod över på grund av att strömmen "flyter" längre tid.

Här har du en sida med massa info.
http://www.coilgun.info/theoryinductors ... ckback.htm
HenrikGbg

Inlägg av HenrikGbg »

Hej.
Jag har inte sett att ni nämnt något om att likrikta spänningen från transformatorn? Det måste ju vara en likriktarbrygga emellan trafo och condingarna, annars får ni inte likspänning, och å smäller det!
70Volt~ AC x roten ur 2 blir ju 99 Volt! är det inte lämpligt att linda av några varv på trafon så ni kommer en bra bit UNDER condingarnas nominella spänning?
Lycka till.
Darkkanex

Inlägg av Darkkanex »

HenrikGbg:
Då jag glömde att nämna det så har vi naturligtvis en likriktare i vår transformator, strömmen ut från den är alltså i DC ^^ Då vi redan har fått transformatorn att transformera ner till det värde vi eftersöker (53V) ,genom en kombination med resistorer, behövs således inget mera knåp med transformatorn.
Tack! :)

Bonehead:
Återkommer med svar något senare, måste kolla upp med de andra angående detta, en av medlemmarna har snackat ganska mycket om att använda en zener diod (som jag har förstått tvingar denna ner spänningen?) över spolen.
BikerBoyIEO

Inlägg av BikerBoyIEO »

Om man mäter resistansen på spolen med en ohm meter så får vi resistansen 3.2 ohm.
om vi då delar spänningen(53) får vi ca 16,5 amper. ska vi leta efter en diod som precis klarar detta för att få den mest optimala??

Efter som en diod tydligen ger prestanda förluster så ska vi kolla på en resistor istället, hur ska vi ta reda på vilken resistans den ska vara på för att det ska bli så optimalt som möjligt?

Vi har testat lite olika resistorer men det är mycket svårt att se skillnaden på en vanlig volt meter, i veckan så ska vi test med ett oscilloskop.

Nu när vi har kommit så här långt så är det dags att tänka på hastighetsmätning.
Jag har en idé om man kan ta en opto foto sensor och ha den tillsammans med ett oscilloskop för när kulan bryter ljus strålen från en diod som man placerar mitt i mot foto sensorn i pipan så borde man få ett utslag på oscilloskopet och efter som man vet hur lång projektilen är och sen tiden från oscilloskopet så kan man räkna ut hastigheten i den punkten.
Kommer denna tekniken fungera?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Att köra på 9V-batterier är som sagt ingen bra idé, dom är dyra och innehåller väldigt lite energi. Om ni har tillgång till nätspänning, använd en transformator och likriktare, tex elfa 56-121-71 så får ni 50V

Eller så kan ni seriekoppla 4st små blyackumulatorer, kan fås billigt hos tex Biltema.
Edit: såg inte sidan 2 innan jag svarade...

En resistor hjälper inget mot backspänningen, den kommer snarare bara göra urladdningen långsammare. En diod eller snubber är nog vad ni behöver.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=10593

Dioder är billiga, så överdimensionera gärna strömtåligheten.
BikerBoyIEO

Inlägg av BikerBoyIEO »

Vi använder en trafo med två sekundär lindningar på 24v st och efter några motstånd så får vi ut ca 53V

edit:

Kan en paralell kopplad diod över spolen ändra urladdnings tiden på något sätt?
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Läs länken jag postade lite upp på sidan så skulle du få reda på det ...
Darkkanex

Inlägg av Darkkanex »

Efter att ha haft ett par lyckade avfyrningar skulle vi ta våran konstruktion till skolan för att mäta med ett oscilloskop hur pass snabb urladdningstiden var (den verkade vara alldeles för lång). Dock visade det sig att en diod som vi använde var trasig och därför blev resultatet en upp bränd knapp (åtminstone antar jag att detta måste vara orsaken då vi tidigare har gjort ett flertal lyckade avfyrningar med motstånd eller diod över spolen).

Har kollat igenom all elektronik och allt verkar fungera som det ska, bara knappen som behöver ersättas. Fick mig dock att börja fundera på en sak (speciellt efter att vi hade trixat ett tag med dessa simulatorer (http://www.coilgun.info/mark2/rlcsim.htm http://www.coilgun.info/mark2/inductorsim.htm) för att få mer fakta angående hur vi ska gå till väga för att göra en spole med kortare urladdningstid, dvs. grövre tråd).
Ifall urladdningsströmmen blir så pass hög som runt 100 A(vilket är högst troligt vid låg urladdningstid och den kapacitans som vi har), kommer inte knappen att brännas upp oavsett vilken sorts knapp vi har? Kollade igenom några dussintals knappar i Elfas katalog och det största jag kunde hitta där var en som tålde 15 A.

Är det jag som tänker fel eller är det något speciellt man måste göra för att tackla detta problem?

Argh, ibland är känns det som man tar vatten över huvudet med detta projekt, men alla ska vi väl börja någonstans :oops:

Hoppas det finns en enkel lösning/svar på detta, tack! :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ni bör använda någon form av kontaktor. Någon här på forumet byggde en själv av två svarvstål, som verkade fungera tillfredsställande!
Darkkanex

Inlägg av Darkkanex »

Ah tack :) , jag får läsa på lite om kontaktor och se ifall det är något som man kan fixa fram/fixa till på kort tid... i annat fall kan man väl alltid använda en "Frankenstein" switch :lol:
Skriv svar