Jag och några kamrater håller på att försöka konstruera en Coilgun. Jag har läst på om detta, men måste ändå säga att jag verkligen inte har särskilt stor kunskap inom detta område.
Vi har lindat en spole med c:a 12 lager och 1,7 mm tjock koppar tråd (ifall jag inte missminner mig) och har även tillgång till ett antal kondensatorer på c:a 550 μF och 35V (såvitt jag vet, är det plattkondensatorer) samt en variabel strömkälla (en liten box som går från 0-40 V och 0-3 A). Dock fungerar det inte riktigt som vi har tänkt oss.
Spolen fungerar (kopplat till ett bilbatteri och slagit lätt med kabel för att få en kort ström, vilket fick projektilen att flyga iväg) och kondensatorerna fungerar (provat att ladda upp dem och sedan få en lampa att blinka till) men när man väl ska använda de tillsammans, dvs. ladda upp kondensatorerna (jag vet att man laddar upp kondensatorn i en separat krets och sedan endast ansluter den i en krets till spolen) och sedan få projektilen att flyga ur spolen, fungerar det inte alls... Ingenting händer... Frågan är, är det en större farad som man eftersöker (dvs. parallell koppla ett par till kondensatorer) eller är det spänningen på kondensatorerna som ska vara högre?
(Men behöver man inte ha en större spänningskälla då eftersom spänningen i kondensatorn ökar tills att den är på samma nivå som strömkällans?)
Ber om ursäkt ifall frågan uppfattas som dum, men som sagt inte så pass erfaren...men man måste väl börja någonstans?
Tackar på förhand för eventuellt svar!