Olles gainclone (chipbaserad audioförstärkare)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Re: Olles gainclone (chipbaserad audioförstärkare)

Inlägg av mr.olle.norell »

Ah, så kul! Det var min tanke att jag kanske kan inspirera fler byggare :P

Jag är inte så värst bra på att kadda kretskort, så jag tog en färdig layout!
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... adid=65123

Man måste vara medlem för att kunna ladda ner filerna, och jag tänkte att alla här kanske inte är det så jag slängde upp dem på min linuxserver:
Jag gjorde en zipfil:
http://vidingsjoserver.dnsalias.net/upl ... design.zip

Bilden "komponentbild" har jag gjort. Jag tog silkscreen:en och lade den över layouten för att kunna placera komonenterna...
Jag etsade ju själv och fick därmed ingen text med komponenttryck på ovansidan.

Jag tycker att det verkar vara en bra design! Det finns enklare, men de saknar ofta ingångsfilter, utgångsfilter med mera...
Det kan vara bra att ha!
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

En sak till... Eller två :)

Detta är en enkelsidig layout! Jag hade ingen lust att etsa en dubbelsidig. Det blir lite mer att tänka på...

En LM3886 har 11 ben. Nästan alla används! För att kunna dra ledningsbanor till alla ben så får man dra några bakom chippet som du ser!
Det gör att kretskortet kommer att sticka ut lite bakom chippet, så jag fick bygga en liten distanskloss:
Bild

Kör man dubbelsidig layout kan man klara sig undan detta!

Nästa sak:

Denna layout är för dual mono. Det finns en nätdel med på varje kort! Det kräver två trafos (som båda har dubbelspänning)
Jag hade två trafos med enkelspänning. Tillsammans fick jag dubbelspänning!

Jag gjorde som du ser en egen nätdel utanför korten, och stoppade i avkopplingskondensatorer på korten.

Ska du leta trafo så behöver du minst 80VA per kanal. Stereo blir 160VA, men jag skulle valt 200VA. Det blir prefekt!
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Okej.. då var man lite mer informerad. Vad är det för sekundärspänning(ar) på din transformator? Jag antar att du kör med ringkärna.

Vad var det som gjorde att du valde att köra med LM3886? Istället för LM3875 och de andra.. Var det lägre distortion? var det effekten eller mute-funktionen? (även fast jag inte ser att du har någon sådan switch :P)

När jag väl ska bygga en liknande, så blir det nog också att jag gör en egen nätdel. Antagligen en ringkärna som bas, med specifikationerna 225VA 2x24V eller 2x30V från electrokit.

Jag vet inte riktigt än om jag vill bygga en original (med LM3875) eller någon annan variant... kom gärna med för- och nackdelar, personliga upplevelser eller vad som helst som kan vara bra att veta om dessa kretsar :)

Jag har inte tänkt bygga än på ett tag, ska samla information först... och lite pengar :D
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Den där säkringen som sitter i nätdelens mittjord är ingen värst bra idé anser jag - skulle den brinna kommer man få mycket odefinierat uppförande och troligen matningsspänning på signalkontakternas jord.

Ser inte riktigt vilken funktion den möjligen skulle kunna fylla.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Kimmen: Säkringen i mittjorden är nog ingen bra idé. Hmmm, jag ska nog ta bort den. Bra att du sade till!
Förstärkaren slutfördes över en natt, och var klar vid 3-tiden :) Så då åkte säkringen med av bara farten...
Här ska vi avsäkra tänkte jag :oops:

rectumfrier: Du ska välja sekundärspänning efter högtalarlast! Ska du driva 8ohms last så rekommenderar jag 24VAC!
24VAC blir 33V likriktad och glättad matningsspänning ungefär! Du vet, ta ac-spänningen gånger roten ur två så får du toppvärdet! Dra bort diodförlusterna på kanske 0,7 eller 1V så får du matningsspänningen!

Välj inte 2*30V som du skriver! Du hamnar exakt på gränsen för tillåten matningsspänning! +/- 42V är gränsen har jag för mig.
Lite nätvariationer på det och du skrider över!

225VA 2*24V från electrokit låter klokt!

Min matningsspänning ligger på 32VDC. Lagom tycker jag! (Med mina hittade trafos :) )

Den kommer dock inte fungera lika bra vid tyngre laster som 4ohm!
För 4ohms last skulle jag kanske köra 18VAC, men jag är inte säker! Bäst är att läsa databladet, eller så söker du på diyaudio.com!
Där har frågan varit uppe förut! Det är världens största DIY-forum för audiogrejer! :)

Varför LM3886? Jo är inte 3875 numera utgången och ersättaren är LM3886? Har för mig det men är inte säker! Mute:n använder jag inte för närvarande, det har du rätt i :)
LM3886 har jättefina prestanda och är förhållandevis billig! Man brukar jämföra dessa gainclones med ganska fina förstärkare!

ps. Det är lite svårt att dimensionera för t.ex 4 eller 8 ohm, då impedansen är frekvensberoende! Kolla gärna upp om du kan hitta en impedanskurva för just dina högtalare!
Jag har kollat mina! Högtalaren är specad till 8ohm, och går som lägst ner till 4,5ohm. På ett ställe.

Lycka till med ditt bygge! Du behöver inte ha lika stora kylflänsar som jag, det är lite överdimensionerat p.ga att jag hittade dem!

pps. Om du har tur kan du hitta trafos som jag! Två identiska trafos med enkelspänning blir ju dubbel :) Overheadapparater brykar ha 24V lampa!
Letar rätt på två skrotade sådana så har du gratis trafos :P
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Du kör alltså med transformatorer från skrotade OH-apparater i din?

Jag hittade två halvslaktade OH-apparater i en container en gång, såg ut som de hade blivit ombyggda för optikexperiment eller nåt. Tog med dem för att spara transformatorerna, 24V 200VA ungefär.

Funderade på att använda dem till att bygga nåt litet slutsteg men det har inte blivit av då det är så lätt att hitta fina begagnade defekta stereoprylar som man kan laga :) Fast det är ju roligare att bygga själv förstås! 8)
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

mr.olle.norell

Ganska klumpigt av mig att inte räkna ut det likriktade spänningen :oops:

electrokit saluför iallafall båda modellerna :) art nr: 40353875 och 40353886 (de 4 sista siffrorna representerar vilken)

Jag beställde igår ett högtalarpaket att bygga... högtalarna kommer ha en impedans på 4 ohm. Då tror jag det är lämpligast att använda LM3886an, då den ska driva lägre impedanser bättre. Förresten så tror jag inte att det går att hitta någon impedanskurva till dessa högtalare...

Då det är en tid kvar tills jag börjar bygga förstärkaren så finns det gott om tid att leta trafos :)
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

kimmen skrev:Du kör alltså med transformatorer från skrotade OH-apparater i din?

Jag hittade två halvslaktade OH-apparater i en container en gång, såg ut som de hade blivit ombyggda för optikexperiment eller nåt. Tog med dem för att spara transformatorerna, 24V 200VA ungefär.
Nej, i just denna förstärkare kör jag två stycken ringkärnetransformatorer, med var sin enkel sekundärlidning. Dessa är ifrån skrotade spänningsaggregat!
Transformatorerna tog in 2-fas (kommer nog ifrån industrin) och gav 36V (eller var det 34? minns inte). Jag kopplade dem på enfas i vägguttaget (vanlig 230V) och fick 22VAC har jag för mig!

Jag har dock två gamla overhead-transformatorer som kommer att användas i framtida projekt! :)

Det finns iofs risk att de skulle brumma, men just mina gör faktiskt inte det! Bara om man har örat emot! Jag har lastat ner till 100W, sen tog mina effektmotstånd slut :)

Generellt är ringkärnor tystare än E-kärna, men de behöver såklart inte alltid vara det! Det finns också sätt att få tyst på sina brummande transformatorer!

Visst är det kul när man kan återanvända prylar, och bygga helt nya saker! :) Håll utkik efter overhead-apparater :)
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Rectumfrier:
Min rekommendation om 24V trafo gäller för 8ohms last! Ska du driva 4ohm ska du gå lägre. Kanske 18VAC, med det är bäst att kolla...

Man ska se upp med "svåra laster"! Vissa högtalare kan vara märkta med 4ohm, men kan ha en lägsta punkt på 2ohm! :o
Det finns några brutala högtalare av fabrikat Infinity ifrån 80-talet som går ner till 0,7ohm :shock:
Förstärkarmisshandel :doh:

Inte för att jag tror så illa om dina högtalare, men det är bra att ha koll på vad man kopplar in :)
LM3886 ska man inte lasta allt för tungt nämligen! Men 4ohm går bra!
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Här är några bilder på transformatorerna innan de blev monterade:

Bild

Bild

Hittade även en bild på korten, omonterade:

Bild
Onkelborg
Kontakt:

Inlägg av Onkelborg »

Nice :)
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Tjenare onkel! Kul att se dig här :)

Notera att jag bygger med transistorer nu 8)
Onkelborg
Kontakt:

Inlägg av Onkelborg »

Jag ser det :P Ursäkta att jag inte svarat med på högtalarmailet, har inte hört något mer från pappa om det hela :)
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

mr.olle.norell skrev:Rectumfrier:
Det finns några brutala högtalare av fabrikat Infinity ifrån 80-talet som går ner till 0,7ohm :shock:
Hahaha.. :roll:

Varför ska jag eftersträva lägre spänning vid lägre impedanser? Jag tvivlar inte på något sätt om dina kunskaper!! Jag har läst på nån länk från diyaudio (vilket förstärker ditt svar!) att utgångsspänningen från trafon ska ligga runt 18 volt när man kör med 4 ohm.

Men jag förstår inte riktigt... när jag läser databladet från national och det är exempel då dom använder typ 35V+/- vid 4 ohm. Det händer upprepade gånger :?

Här kommer exempel:
Första delen stod på första sidan
Andra delen var nånstans i mitten, och är en jämförelse mellan utgångseffekten och lastens resistans.. Där ser man att vid 4 ohm blir det en jäkla effektspik :D

Bild
Onkelborg
Kontakt:

Inlägg av Onkelborg »

Nu är jag inte alltför insatt i det här, men jag har i alla fall en teori (som jag inte orkat kolla upp det minsta):

Ju lägre impedans, ju högre ström flyter. Ju högre ström, ju högre effekt. Ju högre effekt, ju mer värme att leda bort. Ju mer värme att leda bort, desto större risk att man eldar upp någonting. Om man sänker spänningen så sjunker rubbet, inklusive risken att man eldar upp någonting av misstag :)

Kan det verka vettigt?
Skriv svar