"Grislarm"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
T0ny

Re: "Grislarm"

Inlägg av T0ny »

Åter till ämnet.

En RS-vippa baserad på CMOS Högnivålogik (t.ex. Nandgrinden CD4011) gör jobbet och kräver ingen stabb.
Telefonen aktiveras via ett strömsnålt tungelementrelä eller (bättre) en optokopplare
(reläet/optokopplaren aktiveras när larmet går).
Användarvisningsbild
baltazar

Inlägg av baltazar »

Jag byggde något liknande för ett par år sedan, fast för att se när älgar var och besökte äppelhögen. Jag använde en vanlig IR-vakt, en sån som man kan koppla t.ex. en ute-lampa till. Jag tog bort 230V-delen och ersatte med en liten PIC-processor med en mjukvaruklocka i. Sedan kunde jag se datum och klockslag när älgarna varit där. Jag gjorde även en utgång för att kunna aktivera en kamera, men det blev aldrig att jag kopplade in den. IR-vakten klarade lätt 15 meter och nästan 180 grader, så det bör funka bra även på en grisåtel. Det borde ju vara enkelt att få processorn att skicka ett SMS med en gammal mobiltelefon också om man så vill. Fördelen med denna var att den bara drog sådär 20mA totalt, så en liten blyacc varade flera veckor utan att laddas. Ett problem var att jag fick väldigt många larm när älgarna väl var på plats, så jag fick se till att efter varje larm tog några minuter innan den aktiverades igen. Jag hade inget extern eeprom så jag var begränsad till 30 larm innan minnet var fullt, men det går ju lätt att fixa.
Scorpio

Inlägg av Scorpio »

Tack för alla idéer och tips!
Har inte hunnit svara tidigare, men nu blir det ett desto längre svar... :D
Niklas-k skrev:Bilbatterier mår inte så bra att ladda ur för mycket.
De har någon form av gelbatteri, som klarar urladdningar bättre.
Norpan skrev:Bonden jag har till granne har en åtel bestående av en 25L dunk fylld med havre eller nåt sånt, som sitter fast med en kedja och har några småhål som det ramlar ut ur när grisarna puttar runt dunken.
Han ville veta ungefär när grisarna var och puttade runt dunken, så han tog en gammal hederlig batteridriven analog väckarklocka som han satte fast på en stolpe.
Och sen ett snöre mellan dunken och batteriet i klockan, så det åkte ur när grisarna puttade på dunken.
Deras första version var en magnetkontakt i serie med batteriet i en gammal analog väckarklocka. Den byttes senare mot ett litet 12V batteri och en gammal analgo bil-klocka. Fungerade toppen, förutom att de var tvungn att åka dit varje dag och kontrollera om grisen varit där.
Niklas-k skrev:Som trigger har jag två stycken rektangulära aluminiumplattor monterade mittemot varandra med motorkudde monterad mellan i centrum. Ute i varje hörn på ena plattan så är det gängade M5 skruvar så man kan juster gapet likt brytarspetsar.
Vidare så löper en kvastskaft ner i en grop under automaten där det alltid rinner ner foder vid utspridning.
Primära anledning till att jag loggar är att när det inte är aktivitet så skall det inte fodras ut i onödan.
Sekundära är att kolla batterispänning,fodernivå,tider. Problemet med min lösning är att Grävlingen även puttar på pinnen :D
Smart lösning! Jag skall konstruera ytterligare ett "larm" till en annan åtel de håller på med. Kanske skall titta på motorkudde/plattjärn lösningen. Tar man en kraftigare motorkudde (eller fler) så borde den kunna vara lite med okänslig för falsklarmande grävlingar.
T0ny skrev:En RS-vippa baserad på CMOS Högnivålogik (t.ex. Nandgrinden CD4011) gör jobbet och kräver ingen stabb.
Telefonen aktiveras via ett strömsnålt tungelementrelä eller (bättre) en optokopplare
(reläet/optokopplaren aktiveras när larmet går).
Låter toppen! Tyvärr så har min kunskap om logikgrindar och liknande försvunnit med tiden, eftersom de inte har använts sedan gymnasiet.
Vore väldigt glad om någon kunde skissa ihop ett schema och sätta lite värden på komonenter, så skulle jag nog kunna lösa det.
baltazar skrev:Jag byggde något liknande för ett par år sedan, fast för att se när älgar var och besökte äppelhögen...
Låter även detta intressant. Problemet kanske är att det springer mycket djur i skogen. Men jag har ju mer projekt på gång...

Håller på att bygga mig en åtelvideokamera av det enklaste slaget. Har en gammal laptop som jag tänkt sätta en webkamera med IR funktion på. Har hittat lösningen för dator & mjukvara (rörelsestyrd), men jag måste "lysa upp" platsen. Har förstått att inte alla IR dioder fungerar. Vad skall man tänka på när man införskaffar dessa? Eller blir det billigare att köpa en färdig IR-strålkastare? "Kameran" kommer att placeras några meter iväg, i ett väderskyddat torn.
Kanske kan vara bra att sätta en rörelsedetektor så att IR-belysningen inte ligger igång hela tiden? För att spara batteri.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

När jag tittar lite på din krets och försöker förstå vad du vill ha gjort så kanske du kan kombinera en SR-vippa med en monostabil vippa typ 555. 555:an klarar upp till 18 volt matningsspänning. På utgången kopplar du nån form av FET-transistor som kortsluter telefonens knapp.

555:an är ganska gammal och drar förhållandevis mycket ström jämfört med moderna CMOS-kretsar - det är ju inget problem om du har en blyackumulator, men en CMOS-krets skulle i princip klara sig ett år ute på ett vanligt 9V-batteri. Kanske värt att kolla upp med tanken på att slippa släpa omkring på batterier som ska laddas. (det kanske finns strömsnåla 555or att köpa nu för tiden?)

Men nu till problemet: jag har inte fattat exakt hur grisen påverkar kontakten. Den kan alltså bryta kontakten en kort stund (om den pillar lite på kvastskaftet) , men hur är det om den verkligen är där och bökar - blir kontakten ständigt bruten, eller återställer den sig själv när grisen slutar böka?

Och vitsen är alltså att om grisen en gång gett larm så ska den inte ringa upp fler gånger förrän återställningsknappen tryckts in?

En uppkoppling som monostabil vippa på 555:an:
Bild
(hoppas bilden går att se)

Beräkning av R och C: tiden T = R*C*1.1 Exempel på värden: 100Kohm & 47 µF ger 5.17 sekunder.

Jag tror att 555:an vill ha en nolla på ingången för att trigga - och att ingången måste återställas innan tiden är ute - annars fortsätter den att hålla. Men det kan lätt åtgärdas med en kondensator på ingången. En SR-vippa består av 2 nand-grindar som är korskopplade. den har två ingångar - S(et) och R(eset), och två utgångar Q och icke-Q (inverterad Q, skrivs som Q med ett streck över). Om nu 555:an vill ha nolla som triggpuls kopplar du triggingången via kondensatorn till icke-Q.

Bild

4011 ser ut så här

Bild
Vdd = plus (drain) och Vss = minus (source) på CMOS-kretsar.

Sedan kopplas lämplig transistor mellan utgång och jord. Duger säkert med en vanlig BC547B - NPN transistor men då måste du ha ett motstånd på basen, ca. 10kohm borde duga, jag antar att strömmen i telefonens "knapp" inte är så hög. koppla "knappen" över kollektor och emitter - om det inte fungerar ät den säkert felvänd - bara att vända. Det går givetvis med en optokopplare också. men den drar onödigt mycket ström och behövs inte här så länge mobilen går på sina egna batterier. Oanvända ingångar måste kopplas till + eller -
Scorpio

Inlägg av Scorpio »

Skall läsa igenom beskrivningen senare...

I dagsläget så är larm-triggern på följande sätt:
Det är en telefonstolpe nergrävd i marken, där själva lådan med elektronik och telefon är fäst.
På stolpen är en magnetkontakt fäst (industrimodell).
Bredvid stolpen så står det en uppocknervänd plastback (med en TUNG sten på) med en pinne på. Längst upp på pinnen sitter magneten som normalt sett ligger intill magnetkontakten på stolpen.
När sedan grisen knuffar bort backen (maten ligger därunder), så bryts ju kontakten. Backen måste sedan "laddas om" och man trycker på "reset" knappen i lådan, för att aktivera larmet igen.
Så man kan säga att när grisen väl knuffat undan backen, så ligger reläet och trycker "1" på telefonen tills man laddat om och tryckt på "reset" knappen.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

OK. med min koppling trycker den "1" på telefonen endast en gång i ca 4 sekunder, sedan måste du först rigga upp och sedan trycka på reset för att den ska ladda om. Kanske man ska lägga in en blinkande lysdiod som indikerar att den är utlöst, så att han inte missar resetten. (det syns ju inte vilket läge SR-vippan är i) . Det finns ju 2 st nand-grindar över på 4011'an vilket är perfekt att göra en blinkers av (+ 2 st motstånd och en kondensator). Om man låter lysdioden blinka en kort blink var 3:dje sekund t.ex så drar den inte så mycket batteri så du kanske kan köra med ett litet 9-volts.

??? blinka lysdiod med nand-grindar? ????

Bild

Mer teori och exempel på oscillator med 4011 här
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

jag tog en bild på mina anteckningar jag gjorde när jag skrev förrförra inlägget. kanske förtydligar något.

Bild
^
l
L (bortse från motstånden där nere till vänster)
Senast redigerad av jesse 18 januari 2009, 14:46:00, redigerad totalt 1 gång.
Niklas-k

Inlägg av Niklas-k »

Skall inte brytarna och motstånden byta plats med varandra. Alltså pullup istället för pulldown?
Scorpio

Inlägg av Scorpio »

Vet inte om det var detta som Niklas-K menade, men magnetkontakten är sluten när grisen inte varit där.

Skall kolla igenom schemat när jag får en stund över...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Du har rätt. kontakterna är felvända . SR-vippans ingångar är ju inverterade. Så man ska dra ner till noll för att "aktivera". Om griskontakten vanligtvis är sluten så är den fortfarande rättkopplad, fast kontaktsymbolen är då felritad. Men resetknappen kan man ju vända på.

Det finns nog risk för att små små vibrationer kan utlösa SR-vippan, så det vore inte så dumt att ha en rejäl elektrolytkonding över griskontakten så att den filtrerar bort sådant.
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Cmosvarianten av 555 heter 7555
Skriv svar