Jag har hjälpt min svärfar att bygga ett "grislarm" till hans åtelplats.
Den senaste versionen ser ungefär ut som bilden nedan. Det finns även en lampa som lyser när man skall kvittera larmet.
(schemat på bilden är inte spänningssatt)

Vad jag skulle vilja ha hjälp med är att göra en konstruktion med 5V komponenter (eller liknande) och en spänningsregulator, så att jag kan låta bilbatteriet gå lägre ner i spänning innan man måste ladda.
Mobilen drivs via en billaddare, som klarar ner till 6V innan den lägger av.
Mobilen är en gammal Nokia 3110 som jag öppnat och lött på två sladdar på knappen "1". Detta gör att när jag kortsluter sladdarna så ringer den upp "röstbrevlådan" (som givetvis är ett annat mobilnummer istället).
Problemet tidigare (innan relä med hållkrets) var att om grisen knuffade till backen (med maten under) lite snabbt, så blev det en etta i displayen och hålla-in-uppringningen fungerade inte.
Lösningen som finns i dag fungerar rätt bra, men det vore bra om man även kunde lägga en tid innan den skall ringa upp, för att få bort lite felkällor. Detta är absolut inget krav!
Skulle även vara bra om man inte hade behövt ha reläet (eller vad man nu väljer för komponent) draget hela tiden, pg.a. strömförbrukningen (visserligen inga stora summor).
Flera tips och idéer mottages gärna!