Mac, Boot Camp, vill inte boota till Os X? [Löst!]

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Mac, Boot Camp, vill inte boota till Os X? [Löst!]

Inlägg av gunne »

Jag hade tidigare en bootcampinstallation på min MacBook där windows kukade ur. Den partitionen verkade inte funka så jag tog bort den med bootcamp och skapade en ny partition på 10GB. Först tog jag backup med time machine. Sen installerade jag XP på den nya partitionen bara för att upptäcka att jag inte har nån Leopard-skiva här. Ok, fixar det sen tänkte jag och stängde av windows för att botta up Os X.

Icke!

Nu vill den inte boota in till Os X över huvud taget. Jag har testat att trycka X vid uppstart utan att det hjälper. Ja, jag har installerat XP på rätt partition.

Tänkte att man kan ju ladda ner en leopardskiva och bränna från en annan dator men de är ju på 7GB och jag har inga dubbellagerskivor.

Hur kan jag boota upp Os X? :humm:

Nån som bor kring odenplan som kan tänka sig att låna ut en Leopardskiva? :pray:
Senast redigerad av gunne 15 januari 2009, 20:57:33, redigerad totalt 1 gång.
bearing

Re: Mac, Boot Camp, vill inte boota till os X?

Inlägg av bearing »

Jag bor i tumba och har en hemtankad och bränd DVD som heter Leopard Kalyway 10.5.2. Jag använde den för att installera OSX på en vanlig PC. Den är alltså inte en orginalskiva och ryms på 4.7 GB.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag kom just på att det bara finns CD-brännare på den här (tjejens) dator så det hjälper ju inte om jag får tag på en mindre variant. Men tack ändå.

Går det kanske att plocka ut endast windowsdrivrutinerna från en Leopardskiva? Nån som har en skiva och orkar kolla vad det finns för filer?

"Press Option-Command-Shift-Delete
during startup Bypass primary startup volume and seek a different startup volume (such as a CD or external disk)"

Det finns ju ingen deleteknapp på en macbook. Menar de backspace? Funkar inte heller iaf... :cry:
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Hmmm.. Hittade en intressant länk!

Tydligen kan man plocka ut XP-drivrutinerna från Boot Camp Assistant enkelt. Är det någon vänlig själ som orkar göra det och skicka filen till mig? :pray:

Helst i nån annan form än .dmg så att jag kan bränna den på en pc. Jag tror jag kan fixa ftp-inlogg till en server att lägga den på.

Edit: Det löste sej! :) Jag tog ut batteriet och lät den vara helt strömlös ett tag. Efter det så gick det att hålla ner option vid start och komma in i bootmenyn. Skönt! Och så hittade jag ytterligare info på nätet om att Diskimage.dmg inte längre finns kvar i Bootcamp utan bara på leopardskivan. Det var bara i betaversionen som den fann där.

Edit2: Nu har jag faktiskt lokaliserat en kopia av Diskimage.dmg. Det var inte lätt men det gick. På en känd torrentsida hittade jag den gamla betaversionen av Bootcamp. Jag ville ju inte installera det över mitt nya men genom att gå in i "paketet" (show package kontents"), sen gå vidare ner i några ytterligare paket, hitta en obskyr .gz fil, packa upp den, gå in i det paketet och sen navigera mej ner till botten så hittade jag den. Så om någon undrar i framtiden så går det att få tag på en...
Skriv svar