Bygga 300V nätagg för labbet

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man kan ju beställa en sådan trafo - inga sparkopplingar här inte ....
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har nästan rätt trafo, en med 110,220,380,400,440 prim
och 12,24,36,48,110,220 sekundär, man kan leka ganska mycket, men en vridtrafo är bättre :wink: :D
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

hög spännings djävulen i mig säger mig en massa dumheter :)

Jag ska iaf slänga ihop den kretsen jag länkade till faktiskt. Nu behöver jag bara skaffa en 1:1 trafo. Ingen som har ngn över??

hmm jag kanske bara tar två likadana trafos och "vänder de mot varandra" så den ena driver den andra och. Så får jaf ut 230ac... hmm många tankar
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

hmm på ritningen står att man kan köra med irf740...har ett par irf 720 liggandes.. tror ni man vågar slänga in dem istället?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tänk också på att du kan spänningsdubbla!
Jag har en 220/110V-trafo (230/115V) som ska användas till någon liten rörförstärkare. Med en spänningsdubblare blir den ju nästan normal.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

grym skrev:stabbat med vridtrafo , nja men autoreglerande
det funkar om man har effekttrissa och normal reglering och låter spänningen innan trissan vara så pass mycket högre att den kan reglera, då håller man nere värmeförlusterna, inte helt fel, men ganska avancerat

den ritningen i länken funkar, med strömbegränsning med, ett par olika motstånd så kan man välja maxström, har gjort en simpel konstantströmsgenerator där man valde ström med strömbrytare, då tog jag stegning 1,2,4 A och kunde välja 1,2,3,4,5,6,7 A, funktionabelt
Varför "nja" till stabbat?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bara trafo och likriktare+konding med en automatiserad vridtrafo ger rippel oche en ganska hög utgångsimpendans, så jag säger inte stabbad

jag kanske missföstod, men ett stabbat agg håller spänningen oavsett utgångström , tills det blir för hög ström, det får man inte med vridtrafo då den reglerar för längsamt
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

en fråga ang schemat. ska r2 vara 3,3ohm eller? i såfall blir det ju i=u/r=0,7/3,3 = 212mA....
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kollar sen. Hittar inte boken.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

grym skrev:bara trafo och likriktare+konding med en automatiserad vridtrafo ger rippel oche en ganska hög utgångsimpendans, så jag säger inte stabbad

jag kanske missföstod, men ett stabbat agg håller spänningen oavsett utgångström , tills det blir för hög ström, det får man inte med vridtrafo då den reglerar för längsamt
Det var kanske oklart men naturligtvis menade jag en riktig stabilisering med strömbegränsning. Regleringen (med motorn) av trafons utspänning ska ligga lite lagom över stabb kretsens utspänning så att den klarar strömvariationen inom det område som man önskar ta ut samtidigt som man får minimal värmeutveckling.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

dåså, vi är helt överens, en bra konstruktion, någon gång om ett par tre tusen år kan man kanske få tummen ur och bygga den :lol:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Oftast ligger man ju på lite standardspänningar vad gäller rörkopplingar och man kan ju hitta transformatorer som har flera uttag så man kan använda samma trafo till lite olika projekt. Jag tror Danbury har varianter som kan tillfredställa flera olika sorters projekt. Titta på DEN HÄR till exempel.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

ja den var ju fin... tyvärr är 48pund inte försumbart.. även om det kanske är ett bra pris..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Trafon var mest ett exempel. Ska du ha lite billigare ska du kolla http://www.welter-electronic.de/. Alternativet är att köpa ett kit från Svebry och linda (sekundären) själv.
Transformatorer är inte billiga. Min specialtrafo till rörnätaggregatet kostade 1500kr, och så var det en specialbeställd toroid.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Ja den blev ju bra :).. något "grov" i regleringen men vafan... :)
Skriv svar