Bygga 300V nätagg för labbet
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
hög spännings djävulen i mig säger mig en massa dumheter 
Jag ska iaf slänga ihop den kretsen jag länkade till faktiskt. Nu behöver jag bara skaffa en 1:1 trafo. Ingen som har ngn över??
hmm jag kanske bara tar två likadana trafos och "vänder de mot varandra" så den ena driver den andra och. Så får jaf ut 230ac... hmm många tankar

Jag ska iaf slänga ihop den kretsen jag länkade till faktiskt. Nu behöver jag bara skaffa en 1:1 trafo. Ingen som har ngn över??
hmm jag kanske bara tar två likadana trafos och "vänder de mot varandra" så den ena driver den andra och. Så får jaf ut 230ac... hmm många tankar
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Varför "nja" till stabbat?grym skrev:stabbat med vridtrafo , nja men autoreglerande
det funkar om man har effekttrissa och normal reglering och låter spänningen innan trissan vara så pass mycket högre att den kan reglera, då håller man nere värmeförlusterna, inte helt fel, men ganska avancerat
den ritningen i länken funkar, med strömbegränsning med, ett par olika motstånd så kan man välja maxström, har gjort en simpel konstantströmsgenerator där man valde ström med strömbrytare, då tog jag stegning 1,2,4 A och kunde välja 1,2,3,4,5,6,7 A, funktionabelt
bara trafo och likriktare+konding med en automatiserad vridtrafo ger rippel oche en ganska hög utgångsimpendans, så jag säger inte stabbad
jag kanske missföstod, men ett stabbat agg håller spänningen oavsett utgångström , tills det blir för hög ström, det får man inte med vridtrafo då den reglerar för längsamt
jag kanske missföstod, men ett stabbat agg håller spänningen oavsett utgångström , tills det blir för hög ström, det får man inte med vridtrafo då den reglerar för längsamt
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det var kanske oklart men naturligtvis menade jag en riktig stabilisering med strömbegränsning. Regleringen (med motorn) av trafons utspänning ska ligga lite lagom över stabb kretsens utspänning så att den klarar strömvariationen inom det område som man önskar ta ut samtidigt som man får minimal värmeutveckling.grym skrev:bara trafo och likriktare+konding med en automatiserad vridtrafo ger rippel oche en ganska hög utgångsimpendans, så jag säger inte stabbad
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Oftast ligger man ju på lite standardspänningar vad gäller rörkopplingar och man kan ju hitta transformatorer som har flera uttag så man kan använda samma trafo till lite olika projekt. Jag tror Danbury har varianter som kan tillfredställa flera olika sorters projekt. Titta på DEN HÄR till exempel.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Trafon var mest ett exempel. Ska du ha lite billigare ska du kolla http://www.welter-electronic.de/. Alternativet är att köpa ett kit från Svebry och linda (sekundären) själv.
Transformatorer är inte billiga. Min specialtrafo till rörnätaggregatet kostade 1500kr, och så var det en specialbeställd toroid.
Transformatorer är inte billiga. Min specialtrafo till rörnätaggregatet kostade 1500kr, och så var det en specialbeställd toroid.