OK Bengt,
Den väger 5 ton. Bredd=2,30m, Djup=2,35m + Du behöver ytterligare 0,80m för att kunna öppna elskåpet baktill och bekvämt jobba där.
Höjd=2,47m med spindeln i toppläge + Z-axelns kabelkedja som höjer sig till ca 2,70m när Z-axeln (spindeln) är i toppläget. Höjd från golv till spånskyddets överkant=1,85m.
För att klara kabelkedjans höjd i max uppläge fick jag såga ett litet hål i innertaket, där jag byggde en liten låda med höjden 0,3m. Lite extra isolering på vinden täckte lådan enkelt. OBS!! Kolla redan innan Du ritar in maskinen på golvet att denna låda inte hamnar mitt i en takstol!! Den får Du nämligen inte såga i!!
Dessutom fick jag vrida min vindslucka/trappa 90 grader för att jag inte skulle behöva gå in i CNC'n för att komma upp mpå vinden.
Och om Du har en motorport som går in under garageinnertaket så måste Du ställa maskinen tillräckligt långt in så att porten inte går emot Z-axelns pelare med spindel och allt!! Kolla min första "Efter"-bild i förra inlägget så ser Du att porten stannar ca 0,2m före spindeln.
Minsta porthöjd för att få in denna maskin är 2,20m. Jag har precis 2,20! Då fick jag köra ner spindeln, montera bort Z-axelns servomotor samt försiktigt fälla kabelkedjan åt sidan för att slinka under. Lite limbo så att säga...
Maskinen står på ca 12cm armerat betonggolv som gradvis ökar till 20cm tjocklek från ca. mitt under maskinen. Under betonggolvet har jag 20cm frigolitisolering. Jag skulle inte våga ställa den på ett gjutet valv över en källare till ett villagarage.
Elförberedelser:
Maskinen kräver 25 A
skruvsäkringar i Garagets undercentral. Maskinen klarar ej jordfelsbrytare, den löser direkt när man skall slå på transformatorn före maskinen. Det gör även en 25A 3-fas automatsäkring, varför jag nämnde skruvsäkringarna. För att även klara bostadshuset mm, fick jag "säkra upp" inkommande el i mätarskåpet till 35A. Detta medför en ökad årlig fast kostnad med ca 2 000 kr. Då jag skall belasta min firma med kostnaderna i verkstaden, har jag installerat en extra separat elmätare i garaget som bara mäter den relevanta förbrukningen där.
Ett sista tips, försök inte att ta hem en sådan här maskin själv, utan professionella hjälpmedel att lyfta, surra, transportera med. T.ex. så väger bara trucken ca 9 ton + maskinen 5 ton. Det blir en hel del som knäcker Din garageuppfart om Du inte klär den med plyfaskivor + 10mm stålplattor. Proffsflyttare har sådana med sig. Och "rullskridskor" med polyuretanhjul för att rulla in den från portöppningen in i garaget. I mitt fall kostade flytten 12 000 + moms för hämtning, transport 60 km samt precicionsplacering på mitt garagegolv med maskinen grovt invattrad.