Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!

Inlägg av CNC Viking »

Hej,
Jag är ny på detta forum,

Nu har jag äntligen fixat till och fått igång min Feeler FV-800, 1996.

Den är 3-axlig (4:e axel på G), har 7,5 kW spindel, 18 verktyg i växlaren. Axelrörelser är X=800, Y=450, Z=510mm. Kontrollsystemet är Mitsubishi Meldas 520 AMR.
Maskinen är i mycket bra skick (endast 2000 spindeltimmar) , och nu sedan översynen är hon som ny.

Just nu genomlider jag våndan att få CNC'n till att kommunicera med min PC. När det är fixat, skall jag kika på CAM-programmering och G-kod editering mm. Jag hoppas att här skall flyga spånor före nyår!

Det borde finnas ganska många Feeler-flerop-ägare här i Sverige och det skulle vara kul ifall så många som möjligt joinar denna tråd i syfte att utbyta erfarenheter om problem, lösningar, förbättringar mm.

:)

Häsningar,
Peter
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

Låter kul att du fått igång den. Men vad var problemet?

Har du fler maskiner och jobbar du "professionellt" med CNC maskiner eller är det bara något du kommit över billigt och som nu står i garaget?

Välkommen till forumet för övrigt.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Vi kräver bilder! :lol: (Men följ forumreglerna med max 720 pixlars bredd, eller använd länk - annars blir folk lite sura.)

Och så hoppas jag att vi får följa utvecklingen vad gäller pc-kommunikation, CAM-programmering och övrigt. Det är nog inte bara intressant för Feeler-ägare. :)

Välkommen!
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Hej,

Inget direkt fel, snarare en del service, underhåll o. dyl. Sådant som man gärna gör när man köpt begagnat innan man vill ta det i bruk. Redogör för lull-lull och moddar senare när jag lärt mig ladda upp bilder.

Jag har en trevlig välutrustad manuell svarv, en pelarborr och lite småmaskiner därtill också. Feeler'n är min huvudsakliga investering så den hoppas jag kunna få in lite kulor med genom att tillverka prototyper, småserier mm.

Jag kan redan hantera manuella verktygsmaskiner, konstruera i CAD mm. Det är mara CNC- och CAM-sidan jag behöver ta tag i.

Billigt och billigt?? Man får räkna med ca 150-250 papp + moms (före finanskrisen, kanske bättre nu, vet ej) för en 3-axlig Flerop i gott skick från sent 90-tal. Sedan tillkommer allt Du lägger ner på den i underhåll och lull-lull + moms såklart.

Återkommer med lägesrapport om hur jag löser uppkoppling PC - CNC senare när jag klarat ut hur.

Bilder: Har försökt att ladda upp bilder, men det gick ej. Forum med uppladdning mot tomma cybern och sedan länka URL:ar är alltid så himla krångliga på den biten. Kan dom inte fixa till en riktig egen bildserver här?
:wink:
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

Du verkar ha gott om pengar, så investera gärna i en bildserver till forumet! :lol:
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Fräsen,

Ditt svar var inte särskilt konstruktivt. Gott om pengar?? Det är väl en fråga om prioriteringar och finansiering mm. I stället för att slösa tid på meningslösa kommentarer kan Du väl istället, i detalj, redogöra för hur man lättast får upp bilder till detta forum till allas glädje. :(

Är du intresserad av CNC, eller vill Du bara samla "inläggsantal" att visa upp i vänstra kolumnen??

Jag tycker att de som gör inlägg till detta forum utan att ha en viss seriös inställning till det verkliga ämnet, borde titta lite på sina egna projekt och hellre börja informera, diskutera mm om dem istället. Eller kommentera/fråga lite vettigt om det som tråden verkligen handlar om. :) :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Inlägg av Walle »

Jag uppfattade Fräsens inlägg som ett skämt. Men men.

1: gå in på www.forumbilder.se
2: Klicka på knappen "browse" och välj bilden som ska laddas upp.
3: Är bilden större än 720 pixlar bred, kryssa i rutan "Beskära bilden", välj "Välj egen bredd" och dra i reglaget tills det står 720 (alternativt skriv in 720 direkt i rutan för bredden)
4: klicka på "Ladda upp"
5: Nu visas 6 st fält med länk till den uppladdade bilden. För att visa bilden direkt i inlägget, klicka på den fjärde uppifrån och tryck ctrl+c för att kopiera bildlänken.
6: Skriv nytt inlägg och tryck ctrl+v för att klistra in bildlänken.
7: Klipp bort - och-taggarna, så att det bara står

Kod: Markera allt

[img]http://forumbilder.se/images/xxxxxxxxxxxxx.jpg[/img]
Voilá: Bild
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Tack Walle,

Följde Dina anvisningar som var precis på öret rätt. :tumupp:

Och förlåt Fräsen, om jag tog i för mycket. :oops:

Nedan kommer i alla fall bilder på min Feeler i "Före"- och "Efter" uppfixat skick.

Före:
Bild
Bild

Efter:
Bild
Bild
Bild

:whoho:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27062
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Snyggt jobb :!:

Vad väger paketet och vad tar den i golvyta? Ett vanligt garage blir ganska så proppad efter att en skulle flytta in skulle jag tro.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

OK Bengt,

Den väger 5 ton. Bredd=2,30m, Djup=2,35m + Du behöver ytterligare 0,80m för att kunna öppna elskåpet baktill och bekvämt jobba där.
Höjd=2,47m med spindeln i toppläge + Z-axelns kabelkedja som höjer sig till ca 2,70m när Z-axeln (spindeln) är i toppläget. Höjd från golv till spånskyddets överkant=1,85m.

För att klara kabelkedjans höjd i max uppläge fick jag såga ett litet hål i innertaket, där jag byggde en liten låda med höjden 0,3m. Lite extra isolering på vinden täckte lådan enkelt. OBS!! Kolla redan innan Du ritar in maskinen på golvet att denna låda inte hamnar mitt i en takstol!! Den får Du nämligen inte såga i!!

Dessutom fick jag vrida min vindslucka/trappa 90 grader för att jag inte skulle behöva gå in i CNC'n för att komma upp mpå vinden.

Och om Du har en motorport som går in under garageinnertaket så måste Du ställa maskinen tillräckligt långt in så att porten inte går emot Z-axelns pelare med spindel och allt!! Kolla min första "Efter"-bild i förra inlägget så ser Du att porten stannar ca 0,2m före spindeln.

Minsta porthöjd för att få in denna maskin är 2,20m. Jag har precis 2,20! Då fick jag köra ner spindeln, montera bort Z-axelns servomotor samt försiktigt fälla kabelkedjan åt sidan för att slinka under. Lite limbo så att säga...

Maskinen står på ca 12cm armerat betonggolv som gradvis ökar till 20cm tjocklek från ca. mitt under maskinen. Under betonggolvet har jag 20cm frigolitisolering. Jag skulle inte våga ställa den på ett gjutet valv över en källare till ett villagarage.

Elförberedelser:
Maskinen kräver 25 A skruvsäkringar i Garagets undercentral. Maskinen klarar ej jordfelsbrytare, den löser direkt när man skall slå på transformatorn före maskinen. Det gör även en 25A 3-fas automatsäkring, varför jag nämnde skruvsäkringarna. För att även klara bostadshuset mm, fick jag "säkra upp" inkommande el i mätarskåpet till 35A. Detta medför en ökad årlig fast kostnad med ca 2 000 kr. Då jag skall belasta min firma med kostnaderna i verkstaden, har jag installerat en extra separat elmätare i garaget som bara mäter den relevanta förbrukningen där.

Ett sista tips, försök inte att ta hem en sådan här maskin själv, utan professionella hjälpmedel att lyfta, surra, transportera med. T.ex. så väger bara trucken ca 9 ton + maskinen 5 ton. Det blir en hel del som knäcker Din garageuppfart om Du inte klär den med plyfaskivor + 10mm stålplattor. Proffsflyttare har sådana med sig. Och "rullskridskor" med polyuretanhjul för att rulla in den från portöppningen in i garaget. I mitt fall kostade flytten 12 000 + moms för hämtning, transport 60 km samt precicionsplacering på mitt garagegolv med maskinen grovt invattrad.

Bild

Bild

Bild


8) :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27062
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det va just det jag trodde att den väger bly och kräver en del sås i väggen.

Har 'bara' 20 in i fastigheten så om jag ska hitta på nåt med lite större maskin måste jag nog fixa en egen mätare med 32A till garaget.

12kkr för flytten va väl anständigt med tanke på allt runt i kring.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Bengt,

Du har säkringshållare storlek 2 i Ditt mätarskåp. De flesta 25A mätarskåp kan klara av att man byter till storlek 3 som behövs för 35A.

Först skall man dock höra med sin elleverantör om det är OK. De kanske inte har tillräckligt med kräm i Ditt villaområde, så grannen får blinkande lampor när Du drar på "Tjocka Berta". Om det är OK, så är det bara auktoriserade elfirmor som får göra denna ändring och dem skickar också in blanketten om uppsäkringen mm. Sedan kan Din elfirma eller annan elgodkänd person lungt jobba med undercentral och annan nödvändig installation.

För att klara 35 A in måste Du ha en minst 10 mm2 5-ledare serviskabel från elleverantörens skåp till Ditt mätarskåp. Detta rekommenderas också som stigare mellan mätarskåp och eventuella undercentraler. Från garagets undercentral till maskinen använder jag 6 mm2 5-ledarkabel som får anses som minimum.

OBS! Det duger ej att grena av från ett vanligt 16A 3-fasuttag med bara 2,5mm2 kablar framdragna. Denna kabel skall vara separat hela vägen från undercentralens 25A skruvproppar direkt till ett 32A 3-fasuttag som sitter nära maskinen.

:)
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

Lägger upp frågan först nu eftersom det "tickar på mätaren" till vänster annars ifall jag ska stycka upp frågan på två inlägg. :D

Det var bara ett skämt. Och jag gav BARA svar på din fråga, någon annan hade du inte i det avseendet. Det är bristen på pengar, till en större server, som är den troliga anledningen till att det inte finns någon möjlighet att posta bilder direkt här.

Hur är det med betongplattan under klinkersen? Pallar den med så högt tryck från maskinen? De plattor som jag sett tunga maskiner på har varit uppåt 30cm tjocka. Risken för sättningar är rätt stor, men det märks om några år... :oops:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Fräsen:
Du verkar ännu inte riktigt ha greppat det här med varför man inte kan lägga upp bilder på forumets server, trots att jag har förklarat det många gånger tidigare...

Vi har redan en server som kan användas för bilduppladdning.
Det finns även 8688kr kvar i kassan.
I phpBB3 finns bra funktioner för att ladda upp bilder.
Därför är det onödigt att fixa något liknande redan nu, utan vi väntar med bilduppladdningsmöjligheter tills vi bytt från phpBB2 till phpBB3.

För övrigt så är det inte 720 pixlar i bredd som är max, utan 700.


CNC Viking:
Vilket projekt! Riktigt kul att se. :)

Bra råd om takstolen. Det vore nog rysligt retfullt att upptäcka en sådan grejj när maskinen redan står på plats..
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Fräsen,

Jo, jag har insett att Du egentligen är skämtsam och glad. :wink:

Beträffande golvet, är jag inte så bekymrad. Maskinen vilar på 4 + 4 skor utspridda på två rader som är separerade 0,8m. dessutom blir golvet tjockare och tjockare från mitten och mot maskinens högra sida. Och det är bara ca 1,6m från maskinens mitt till bottenplattans 40 x 40cm kantbalk som går runt hela garaget. Allt detta hjälper till att bära upp betongflaket som maskinen står på.

Maskinfundamentet:
Bild

Jimmy,

Tack för kommentarerna, och det glädjande beskedet om bilduppladdning i framtida phpBB3 på Eran egen server. :tumupp:
Skriv svar