Yacht automation,

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
saxofon

Yacht automation,

Inlägg av saxofon »

Yacht automation - lite some home automation men för de saltstänkta grabbarna och tjejerna.

Min båt behöver ses om vad gäller elektroniken (himlans skojigt, det var ju en av anledningarna till att köpa just den :-) )
Istället för att vandra vidare i gamla fotspår, dvs riva ur en massa kabel och ersätta med ny fräsch kabel, tänkte jag minska på kabelstammen ungefär som i bilar.
Skulle vilja ha en kabel med spänning och data som går till varje hytt, där finns sedan en liten "hytt-server" (AVR-variant) som lyssnar på lysknappar, aktiverar relä för att styra led-lampor mm. Den ska också kolla av state (stängt/öppet) på däcksluckor, botten-ventiler mm.
Möjligtvis att man kanske kör på med enbart spänning och ett gäng med trådlösa hyttservrar alá RZRAVEN?

Data från hyttservrarna samlas upp av en yachtserver. Denna ska en display, typ vid nedgångsluckan, så att man lätt kan se att "nu är allt stängt", eller "Fönster öppet vid pentryt" osv.

Hyttserverns lampknappar är dragna till I/O pinnar, Ledlampor, ventiler å så skulle kunna gå via 1-wire och 1-wiredevice (finns ju 1-wire switches). Även tempsensorser monteras på 1-wire. Då skulle den kunna sova ganska djupt och väckas av intr från I/O pinnar och/eller trafik på UART/RS485 som blir gränssnittet mellan hyttserver och yacht server.

Förutom hyttserver finns det några speciella servers...
Sittbrunns-server: sköter om så att sittbrunns-utrymmen, nedgångs-luckan, mm blir upplåst (någon slags "el-låskolv" alltså istf hänglås överallt)
Tank-server, sköter en vattentank eller bränsletank. Mäter utflöde, mäter kvarvarande mängd. (gasol med, hur man nu ska lösa det... väga flaskan kanske?)
Den skulle kunna beräkna hur länge nuvarande mängd räcker baserad på nuvarande förbrukning, förbrukning över senaste dagen eller senaste veckan.
Kölsvin-server, kollar upp autolänspumpen hur ofta och hur länge går den (ska ju egentligen inte gå alls...)

Yachtservern har en eller flera hyttserver interface, osäker på hur mycket man kan belasta varje interface. För kommunikation vidare tänker jag mig ethernet och kanske nmea.

Hmmm... kommer nog gå åt mer än en vinter för att fixa ihop detta :lol:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Mitt spontana, KISS
Det du skissar = MOAFU

Kul iofs men det hör inte hemma på sjön
saxofon

Inlägg av saxofon »

Tja.. jag gör det för eget nöjes skull. Om det hör hemma nånstans är väl upp till brukaren?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Matserver kanske..... :D
Skämt åsido, ett roligt jätteprojekt. Du bör väl få till ganska mycket på en vinter även om det inte blir klart. Genom att bygga modulärt så går det att bygga ut hur mycket som helst nästan. En evighetsma.... Fel, fel, fel, ett evighetsprojekt.

Begreppet server tycker jag dock låter lite fel att använda i detta sammanhang. För mig så är en server något i ett datanätverk som betjänar andra med vissa tjänster. Detta är mera av ett övervakningssystem.
saxofon

Inlägg av saxofon »

mmm sant, beror på hur man skalar ner det förstås... :-)

klient/server begrepp för mig är att en server hanterar ett gäng klienter,
inte helt olikt master/slave...
(ta tex X11, där displayen är server och programmen klienter, lite bakvänt tycker en del)

Så, Yacht server är server för ett gäng klienter (hyttserver, tankserver mm) dessa i sin tur är servrar år ett gäng sensor/aktivator-klienter (lampknappar, relä för ledlampa, nivåsensor i tank mm)

Yachtserver skulle kunna få fortsätta heta server. Hyttserver mfl skulle förstås kunna bli av med sin "server-behörighet" och kallas något annat förstås... monitors?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag tycker att server/klient uttrycket är urvattnat. Det är baserat på att få till en förenklad bild av kommunikationen, för att hjälpa till att minska komplexiteten i ett besvärligt tänk. Å så tillvida bra att använda. Svårt att förklara... Master/slave som du sa. Vem vill erkänna att man är en slav... :)

Förstår att du vill ha korta och koncissa uttryck. De flesta svenska uttrycken är så långa och "osexiga" att man inte vill använda dom. Jag har svårt att ge dig något bra ord. Monitor är bättre än att kalla allt server, i varje fall.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ström, ström, ström kommer att bli ditt största problem.
En båt har ju vanligen mindre än 5% användning, så att ladda via motordrift funkar inte.
När du har en säker ström-lösning så kan du börja fundera på resten. Bara ett litet tips i all välmening.
saxofon

Inlägg av saxofon »

Tack, jo sådana synpunkter måste förstås in.
Nu har jag löst det med två saftiga solpaneler på rufftaket, en bra solpanel-regulator och en rejäl batteribank.
(för tydlighets skull två, en för motor och en för övrigt)
Det har gjort att jag klarar mig helt utan landström under sommaren, sen vår och tidig höst.
Jag ser det som "basen", att ha tillräckligt med ström, och sedan jobba mig uppåt.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag skulle i ditt fall basera kommunikationen på vanlig hederlig RS485 dubbelriktat.
Du "borde" inte ha några comon mode problem på en båt och då funkar det perfekt. Hastigheten är tillräcklig (runt 1Mbit/s klarar du dig långt med, vid mera hastighet så blir klienterna lätt aldeles för klena eller så måste du gå upp i prestanda med högre strömförbrukning som konsekvens).
Att sen använda NMEA liknande för informationen är rätt praktiskt (det är lätt att felsöka kommunikationen (MS Hyperterminal till nöds)).
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Bara att börja i det lilla på labbplattan och jobba dig uppåt. Den färdiga lösningen är bara en sammanfattning av tidigare smålösningar ;)
saxofon

Inlägg av saxofon »

hmm... rackarns... alltid är det någon som hinner före... :lol:

http://www.empirbus.com/page/1594/technicaloverview.htm
Skriv svar