Min båt behöver ses om vad gäller elektroniken (himlans skojigt, det var ju en av anledningarna till att köpa just den

Istället för att vandra vidare i gamla fotspår, dvs riva ur en massa kabel och ersätta med ny fräsch kabel, tänkte jag minska på kabelstammen ungefär som i bilar.
Skulle vilja ha en kabel med spänning och data som går till varje hytt, där finns sedan en liten "hytt-server" (AVR-variant) som lyssnar på lysknappar, aktiverar relä för att styra led-lampor mm. Den ska också kolla av state (stängt/öppet) på däcksluckor, botten-ventiler mm.
Möjligtvis att man kanske kör på med enbart spänning och ett gäng med trådlösa hyttservrar alá RZRAVEN?
Data från hyttservrarna samlas upp av en yachtserver. Denna ska en display, typ vid nedgångsluckan, så att man lätt kan se att "nu är allt stängt", eller "Fönster öppet vid pentryt" osv.
Hyttserverns lampknappar är dragna till I/O pinnar, Ledlampor, ventiler å så skulle kunna gå via 1-wire och 1-wiredevice (finns ju 1-wire switches). Även tempsensorser monteras på 1-wire. Då skulle den kunna sova ganska djupt och väckas av intr från I/O pinnar och/eller trafik på UART/RS485 som blir gränssnittet mellan hyttserver och yacht server.
Förutom hyttserver finns det några speciella servers...
Sittbrunns-server: sköter om så att sittbrunns-utrymmen, nedgångs-luckan, mm blir upplåst (någon slags "el-låskolv" alltså istf hänglås överallt)
Tank-server, sköter en vattentank eller bränsletank. Mäter utflöde, mäter kvarvarande mängd. (gasol med, hur man nu ska lösa det... väga flaskan kanske?)
Den skulle kunna beräkna hur länge nuvarande mängd räcker baserad på nuvarande förbrukning, förbrukning över senaste dagen eller senaste veckan.
Kölsvin-server, kollar upp autolänspumpen hur ofta och hur länge går den (ska ju egentligen inte gå alls...)
Yachtservern har en eller flera hyttserver interface, osäker på hur mycket man kan belasta varje interface. För kommunikation vidare tänker jag mig ethernet och kanske nmea.
Hmmm... kommer nog gå åt mer än en vinter för att fixa ihop detta