Minimal laddtrycksmätare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det är så sant. Det normala är ju att man delar en slang med en T-koppling och antingen drar in slangen till mätaren eller till en sändare som kopplas elektriskt till instrumentet i kupén.

Plenumkammaren, vad är det?

Givare går nog att få tag i, han i andra länken hade köpt en på Ebay. Men känns onödigt om det redan finns en sensor som går att använda...



Här kommer ett par bilder ur WIS, blir inte mer vis av dem :)

Bild

Bild
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Inlägg av Norpan »

>Plenumkammaren, vad är det?
Det tjocka röret på tvären som de tunnare insugsugsrörsändarna slutar i och som spjällhuset sitter i.

Det står att tryckgivaren är ansluten före spjället och motorstyrningen räknar ut vad den behöver veta.
Alltså inget bra ställe för en laddtrycksmätare, förutom då när du inte mesar med gasen. 8)
Trycket där stämmer inte med trycket som motorn får om inte spjället är vidöppet.
bearing
Inlägg: 11675
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Det behövs ingen speciell MAP-sensor för det du ska göra. En MPX250 är nog lämplig, klarar 0-2,5 bar. Kostår väl 300 kr, kanske kan samplas gratis.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ja sensorn i bild 2 sitter före spjället. Sensorn i bild 1 däremot sitter skruvad i inloppsröret efter spjället. Det står typ att spänningen från givaren är proportionell mot trycket i inloppsröret.
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6442
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Inlägg av FormerMazda »

Sensorn i bild 1 borde ju vara busenkel att tjuva sig på ju! Sitter på rätt ställe dessutom!
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Låter ju bra! Då kan jag fortsätta!
bearing - Visst kan man montera typ en MPX250 eller MPXA4115 eller nått, men det känns onödigt med tanke på att verkar vara nått sånt som redan sitter i bilen.
MPXA4115 är för övrigt enligt databladet en 'Pressure sensor for Manifold Absolut Pressure', alltså en MAP-sensor.
Mindmapper
Inlägg: 7104
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Härligt nu fick man lära sig varför det heter MAP-sensor. Tack för det.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

OT:
För tydlighetens skull gick jag till tyda.se och konstaterade att Manifold är 'a pipe that has several lateral outlets to or from other pipes', eller förgreningsrör, kopia.
Frågan är sedan om detta har något med MindMAPper att göra? :)
Mindmapper
Inlägg: 7104
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Ren och skär tillfällighet, har inget med det MAP att göra. 8) Det kommer från kom ihåg tekniken. Men jag glömmer ofta ändå. :)

Hade faktiskt koll på manifold. Kan tilläga att det behöver inte vara ett rör utan det kan även vara ett, block som distribuerar ut tryck. Används ofta i pneumatik och hydralik -sammanhang.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

För att återgå till ämnet så bestämde jag mig att bygga en enkel testkrets igår. Som buffer användes en TL071 som jag tänkt placera så nära sensorn som möjligt. Tar även strömmen från sensorn, och från bufferten ska en trepolig kabel gå in i kupen, Tog en 2-polig audiokabel, plus på en ledare, sensorutgång på den andra med jorden i denna kabels skärm.
Som indikator valde jag en RGB-led. Detta kan bli riktigt snyggt och kanske får ersätta de 16 dioderna jag tänkt mig först. Enklast vore att den får lysa blått när trycket är lågt, gå över till grönt när trycket ökar och slutligen rött när man närmar sig maxtryck.
Ännu snyggare vore om dioden växlade mellan fler färger-
Kanske inte så lätt avläst men det är ju inga exakt siffror jag är ute efter...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Det låter rätt fräckt med en RGB-diod som visar färg efter laddtrycket så som du beskriver. Ska bli kul att se hur det går!
Mindmapper
Inlägg: 7104
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Vilken juste ide! Det klart du ska ha hela regnbågen. Blinkande rött när du uppnår det kritiska trycket. Vitt "vette rakarn", kanske innan du har startat motorn som cupebelysning. 8) :roll: Ok, - som cupebelysning.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Hehe, joja... blir nog inte så många färger, ska ju kunna läsa av den också. Kanske skriva ut och ta med en översättningstabell för 25 färger? :)

Har iaf börjat koda lite, hände en liten olycka med testkretsen så jag har inte testat i praktiken än...
Ett utdrag, loopen som ska rulla konstant:

Kod: Markera allt

   /*
    Max 1,1 bar, normalt max 0,9
            Från WIS:
            Bar      Volt
             -0.75    0,9
             -0.5     1,3
             0        2,1
             0,25     2,5
             0,5      2,9
             0,75     3,3
    0.4V/0,25bar
    1bar -> 3,7V
    1,6V/bar
    A/D 0.0049V/steg, 1024 steg, Vref=5V
    */

    do{
       sens = Adc_Read(3);   //Read sensor
    
       /*
       Blått
       Under 0.4bar
       */
       if (sens < 551) {
          ledR=0;
          ledG=0;
          ledB=1;
       }
    
       /*
       Blått+grönt
       GLT 0.4bar
       0,64V+2,1=2,74V, A/D=551
       */
       if (sens > 551 && sens < 625 ) {
          ledR=0;
          ledG=1;
          ledB=1;
       }
    
       /*
       Grönt
       0.6bar
       0,96V+2,1V=3,06V, A/D=625
       */
       if (sens > 625 && sens < 690) {
          ledR=0;
          ledG=1;
          ledB=0;
       }
    
       /*
       Grönt+rött
       0.8bar
       1,28V+2,1V=   3,38V, A/D=690
       */
       if (sens > 690 && sens < 755) {
          ledR=1;
          ledG=1;
          ledB=0;
       }
    
       /*
       Rött
       Över ca 3,7V, 1bar -> rött ljus
       */
       if (sens > 755) {
          ledR=1;
          ledG=0;
          ledB=0;
       }
    } while(1);
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Lyfte på plastlocket över insuget igår och blev lite fundersam... Sensorn sitter enkelt till, men anslutningen blir inte lätt. För att det ska vara tätt är kontakten där kablarna går in fylld med silicon/plats. Kablarna går sedan in i en skyddsslang efter ett par centimeter, och kort därefter går de ihop med kablar från spridarna. Det blir svårt att få till en inkoppling som håller måttet helt enkelt...
Kanske får bli en lösning med en T-koppling, en bit slang och en MPX4250A ändå? Eller en MAP från en 9000, ska kolla vad de kostar.
Edit: 800:- för en begagnad, det var ju som hittat :/
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Samvetsfråga... sampla en MPX4250GP (Freescale ) eller köpa en?
Ebay
Skriv svar