Minimal laddtrycksmätare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Minimal laddtrycksmätare

Inlägg av PHermansson »

Tänkte bygga en laddtrycksmätare till min turbobil, och varför inte göra en riktigt liten och smidig sak? Laddtrycket ges om jag fattat det rätt av en sk Mapsensor, vilket inte är annat än en trycksensor som mäter trycket i motorns insug. Vanliga mätare mäter -1 till 1,5 bar, så det är väl ungefär där mätområdet blir. Detta ska motsvara nånstans runt 2-5 volt (ska kollas).

Som hjärna i kretsen tänker jag mig en Pic, kanske en 16F687?

Konstruktionen är tänkt att bestå av ett dubbelsidigt kretskort. På ena sidan sitter 16 ytmonterade lysdioder (0805) i olika färger sida vid sida. På baksidan en SOIC Pic, motstånd, spänningsregulator med mera. Bör kunna byggas som en liten enhet på kanske 2x1 centimeter. Framför dioderna sätts rökfärgad plexi.
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Minns när jag höll på å felsökte min gamla Audi S4 att det satt en 250kpa MAP-sensor i den, alltså, vid -1 BAR så gav den 0V ut, och vid +1,5 BAR så gav den 5V ut.

Borde i dagsläget vara hur lätt som helst att hitta på skroten om man inte vill köpa en ny förstås..
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Patrik> 9000 med Trionic har en MAP-sensor som mäter ca 2,5 bar absoluttryck, d.v.s ca 1,5 bar övertryck. Det räcker rätt långt om man inte har trimmat bra mycket. En sådan borde kunna gå att få tag i på skroten till ett bra pris. Den sitter lättåtkomligt uppe vid vindrutan framför handskfacket, om jag inte minns fel. Har för mig att man får ut ungefär 2,5V vid fullt utslag.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Mapsensorn finns på plats så det är inga problem.
Bilen är en 9-5 2.0T med fabrikstrim på 192Hk.

Enligt STCS forum ( http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... =3&t=97344) ger Saab 9000 följande:
I haynes står att vid 0 Bar har man en spänning på 1,9 volt från map och vid 0,24 Bar 2,4v och så vidare.
Hmm?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Aha, det vanliga lufttrycket också, läste inte tillräckligt noga :)
50kpa 0,96V
100kpa 1,9V
125kpa 2,4V
150kpa 2,8V
175kpa 3,3V

Så 2.5v skulle ge 0.32bar för ladd om det skulle ha varit 100kpa för lufttryck ute när du körde repan.
Så 3,3 volt motsvarar 0.75 bar? Ska försöka kolla om siffrorna är samma på 9-5an.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Nyligen var det en tråd om en mapsensor med logik där trådskaparen, tänkte koppla in en LM3914 (eller LM3915) de har buffer inbyggda så de ska inte belasta mapsensorn så att det blir några problem. Sak samma om du ska ta ut signalen till en AVR. 8) Sätt en buffer mellan mapsensorn och MCU'n.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Sorry, Patrik! Jag läste inte tillräckligt noga. Jag fattade aldrig att du skulle hänga på den befintliga sensorn utan trodde att du skulle sätta en till parallellt. Givetvis trevligare att använda den befintliga!
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det är ju det!

Hmm jag hade visst en tråd på samma ämne sedan tidigare... :) Minnet är bra men kort.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... highlight=

Har i alla fall fixat ett förslag till schema nu:

Bild

Ja det fattas jord till regulatorn, såg det lite sent. Nu ska jag bara räkna ut hur man gör dubbelsidiga kretskort i Eagle...
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Betvivlar ju inte ATT du får ihop den, men om du gör det, och den fungerar så är jag köpsugen på en till min bil. SAAB 9-5 2.0t 192hk. :D
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Är det ok att använda LM833 med enkel matningsspänning? Vet inte hur det är egentligen. Har själv använt OP avsedd för -/+ matning med enkelmatning och det har gått bra. Men vet egentligen inte varför!
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det verkar inte så enligt databladet... det glömde jag att kolla först :)

Aha, kul att du har bra bilsmak! Inte en Cayenneröd kombi?

Jag börjar bli lite fundersam själv på om jag kan få ihop det, i alla fall som jag drömt om... är inte särskilt hemma på att göra kretskort i Eagle, får se om jag får till det.
Har en fundering på att bygga en enklare proof-of-concept först med en DIP 12F675 och fyra dioder.

Har i alla fall kunnat kolla lite i WIS nu, och fått fram att det borde vara 'Absoluttryckgivare inloppsrör' som jag ska koppla in mig på. Den sitter i själva insugsröret.
Beroende på trycket i inloppsröret lämnar tryckgivaren en proportionell spänning.

Kod: Markera allt

Bar      Volt
-0.75   0,9
-0.5     1,3
0        2,1
0,25    2,5
0,5     2,9
0,75   3,3
Men det finns en trycksensor till, 'Absoluttryckgivare laddluft'. Denna sitter på vägen från laddluftkyl till insuget, före spjället(?). Hmm...
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det tryck man egentligen vill veta är det mellan spjäll och insug. Och där vetetusan om det sitter en givare?

Klart man har bilsmak. Fast jag kör svart sedan, har inte kommit till familje-behovet än. :wink:
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Enligt grabbarna på STCS ska det vara den givaren som gäller. Sen tycker de att jag ska köpa en färdig mätare istället, men hur kul är det? :)

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 3&t=242139

Hittade lite annan info, inte för att han använder befintlig givare, men en del bra tips om kabeldragning med mera:
http://photo.platonoff.com/Auto/2004041 ... e_install/
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det sitter väl en trycksensor som är kopplad till plenumkammaren, det borde det göra iallafall.
Å andra sidan så har du lmm på den ju, så det kanske inte behövs nån mapsensor i den bemärkelsen, alltså direktmätning i plenumkammaren.
I vilketfallsomhelst får du maxtrycket även före spjället, åtminstone när du gasar på riktigt.
Annars finns ju begagnade mapgivare från t,ex, 9k , sitter väldigt lätt demonterbara på kanten till akvariet.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

På STCS säger de egentligen inte att man ska ha den givaren till att koppla på sig en laddtrycksmätare. Och den andra länken visar hur han kopplar på sig på en slang som sitter mellan spjäll och insug.
Normalt sett när man vill se sitt laddtryck så vill man se det som händer mellan spjäll och insug. Man får då både vacum och övertryck.
Mäter man innan spjället så blir det nog svårt att relatera till vanliga siffror på tryck. Vårat styrdon ger oss ett övertryck på 0,9bar(om jag minns rätt) mellan spjäll och insug. Men siffror är vad jag förstår annorlunda innan spjället.

Men finns det ingen smidig referenstryckgivare att bara ansluta till slangen och sen koppla denna till PIC? Trycket i insuget i referens mot atmosfärstrycket. Ingen risk för att man retas med bilens signaler heller.
Skriv svar