HWMC - Övervakningsdator & portal -Många bilder...

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Ac3T

HWMC - Övervakningsdator & portal -Många bilder...

Inlägg av Ac3T »

Hallå.. Jag håller på med ett projekt som jag tänkte jag skulle försöka dokumentera litegrann.

För er som undrar vad HWMC står för så är det min egen lilla förkortning av engelskans Hall Way Monitoring Computer, som är det närmsta jag kom till beskrivning av den. Av just detta faktum att den befinner sig i hallen. Det känns lite skevt att kalla den för portaldator eftersom ingen skulle fatta direkt vad det är utan en (mer) mongo förklaring eftersom folk tänker sig någon sida på nätet som har en portal... Jaja, sak samma.

Den är tänkt att fungera på lite olika sätt & vis, men främst som just en portal, närmare bestämt att den ska informera dörrknackare om man först och främst är hemma. Jag har 2 barn åxå, så jag ville även att de skulle få varsin ringknapp, eftersom det oftast blir ett jäkla spring på båda två när det "normalt" ringer på dörren eftersom en del av deras kompisar är lite skeva (Föräldrarnas skumma uppfostran?), och de låter som en flock skenande stenbockar nerför trappen, så tanken var ursprungligen, som tillägg att skaffa trådlösa ringklockor och koppla dem via 4066:or (bipolära switchar, IC's) i all enkelhet, men det har visat sig att de där billiga skitarna för 99 kr på typ Jula är bara rent j-a bajs & slukar batterier, 3 st dessutom, så det saknas alltid när man ska byta...

Sen är de lite skumma åxå, iaf den som jag köpte, för den får för sig att ringa ibland utav sig självt, och det kan man ju inte ha. Tänk om man hade 3 st, sen blev det någon störning och man hade 3 olika som tjöt vid olika tillfällen... Näe, då får det vara. Ska hitta på någon annan lösning på det där sen, men nu först är det "uppgraderingen" av existerande hårdvara som är rudimentär, som bäst, när det gäller signalbehandling (Vad fint det lät va?). Dvs, enkla 74AC04 (AC suger för de är inte avsedda för TTL :evil: ) eller genom motstånd via + eller jord till en ingång.
Hafs-jobb och det var meningen att det skulle vara enkelt, men ack så man sket i det blå rosa skåpet. Dum som man var antecknade man inget, sen var det något som inte fungerade (En 74AC04 brann), så bytte man krets, och det fungerade fortfarande inte, vilket resulterade i ett stort (men tyst, har grannar) WTF, så efter några minuters mjällkliande bytte jag ingång, sen fick man ändra lite i jordens soppa, dvs, mitt kaka-på-kaka-på-kaka-program gjort i Quick BASIC.

Jag blev lite trött på det, så jag bestämde mig för att göra om det. Det började med att jag fick syn på ett plåtskåp, för jag har alltid velat haft ett skåp på väggen istället för en dator på golvet, på ett loppis som de ville ha 75 kr för.

Jag köpte det några veckor senare för jag hade inte pengar just då.

Det var förresten en gammal Securitas-larmcentral som det förvisso saknades lite grejer i, men det fanns lite roliga kretsar i, inget jag direkt kommer att använda, förutom ev. polskruvar som det fanns gott om.

Efter några timmar & dagar (Barn hemma = fixa med... Tja, allt; Mat, läxförhör... En massa saker, sen är kl. 20:30 & de ska isäng, sen har man inte ork att hålla på), fick jag in allt skit i skåpet, gjorde hål för sån där flatbandskabel med plastad folieledare, klämde dit en inverter för lysröret i LCD-skärm (Från en gammal OH-grunka), som jag även smackade på sån där transflextiv film från en annan gammal LCD-skärm från nån gammal slaktad bärbar dator.

Pga. platsbrist hamnade den på utsidan av lådan, vilket inte var min ursprungliga tanke eftersom CPU-äcklet (P3 Celeron just nu, men blir iaf en P3 500, Slot 1 är det förresten på moderkortet) var i vägen, lika så PCI- & ISA-korten.

Såhär såg det ut tidigare:
Bild

En jäkla soppa med kablar som hade någon mystisk förmåga att bara växa hela tiden.

Bild
En gaaaaammal P120 MHz bärbar som fick hjälpa till med Halloween-pyntet, mer vidriga kablar dock...

Bild
Min dotter till vänster =0)
I mitten hänger en enkel panel som var tänkt att vi skulle ha en varsin knapp huruvida man var hemma eller inte, ansluten till spelporten i all enkelhet, sent tillskott i smeten. Vita, resp. UV-LED's - Det jag hade mkt av som jag kunde "slösa" med.

Bild
Halloween- döskalle som jag snickrade ihop efter att ha köpt den på Tiimarii för en spottstyver, har faktiskt inte tagit ner den än... Ska göra det snart tror jag för det passar nog inte till Jul va..? Klart, har haft tanken på å skaffa en tomteluva till den.. Kanske inte är så fel eller vad tror ni?
Sitter förresten en PIC-modul (Färdigmonterad & programmerad integrerad på kretskortet, kommer från min datorlåda. Den cyklar färgerna i steg på 4 st. RGB-LED's), och även UV-dioder, höll på i två dagar (Återigen, med barn i bilden) innan jag kom på ett snabbt & enkelt sätt att få en motor att klappa käften per kommando. Satte en ULN2003A för att styra allt.

Jag har länge haft planer på att bygga till en IR-detektor, förutom den som sitter på väggen i hörnet till höger om döskallen (Ej i bild, ännu... Fler bilder kommer), tanken var en passagesensor, så att när någon bryter strålen skall en röst spelas upp och informera alla (puckon som inte förstår) hur de ska göra, kanske efter en viss tids fördröjning, sen även nattetid ev. larma (Någon felsäker lösning på detta ska jag nog komma på.. Vore dumt att väcka hela kvarteret för en kattfan, men en senare fråga).

Nåväl, bilder på den "nya" lådan:
Tyvärr (nästan) färdig, saknar ett yttre skal för skydd av LCD:n, sen ska jag sätta dit en panel åxå för den där för spelporten ryker nog med största säkerhet.

Bild
Tyvärr lite dålig belysning i hallen (Ingen taklampa), så jag tände LED:en i kameran (Som suger apa btw, kameran vill säga!), så det blev lite för ljust.

Efter mkt om & men, många tankar, gjorde jag en beställning av diverse grejer.
Jag utgick ifrån att bygga en panel av en sån här låda:
Bild
Någon som vet vart man hittar såna här billgare än Elfa? Räknade ut att den jag skulle ha skulle rocka loss på runt 5-600 spänn, inkl frakt, och det är lite väl mycket...

Hade även planer på att skaffa såna där frekvensbrytare, men jag gav upp idén ganska snabbt när jag insåg att det skulle kosta hundratals kronor / st. Har någon någon intressant idé, som inte innebär 100-tals kronor & massor med tid för kalibrering & jävelskap, så shoot - Men inte mig :P

En sak som slog mig när jag först började titta på enklare aluminiumlådor var att man skulle haft något som markant vid första anblicken visade att man var hemma, borta, etc. Först tänkte jag göra något med LED's, men jag hade svårt att komma på något snyggt & "enkelt", så klurade jag lite mer & traskade in på Elfa's hemsida under "inkapslingar" (Usch för deras nya äckliga hemsida förresten! Den fan har förresten timeout åxå!), och fick syn på en sån där låda, och då slog det mig... Rökfärgad med LED's, OCH (!!!) LCD's - Kan det bli nåt snyggare?

Dessutom ögongodis för besökande, till skillnad mot den existerande jag har idagsläget:
Bild

Den ser liksom bara konstig ut, och ingen verkar kunna läsa vad som står på TFT:n jag har i fönstret, som förresten inte syns i dagsljus när solen ligger på =0(

Jag gjorde en beställning av en sån här:
Bild
och två såna här:
Bild

Dessa tänkte jag montera i höjdled, i samma riktning som lådan på bilden.
Jag tror att det kan bli jäääävla snyggt faktiskt.

Jag gjorde även en fet beställning från Electrokit på en hel drös med komponenter (Fast det kändes inte som det blev så mycket för de pengarna... 499 kr, inkl. frakt, vilket iofs är MYCKET billigare än t. ex. Elfa)
Order:
41002662 Experimentkort 1-hål 62x80mm genompläte 1 19.20
41002841 DIN hane 5-pol 180° 1 5.26
40810310 Resistor 1 kohm 0.25W 100 0.12
40810347 Resistor 4,7 kohm 0.25W 100 0.12
40810410 Resistor 10 kohm 0.25W 100 0.12
10140007 Experimentkort 1-hål 100x80 FR4 1 26.40
10140001 Experimentkort 1-hål 100x160 FR4 1 36.00
40380008 74LS08 DIP 3 6.50
41002273 PCB box header 16 pol, 2.54 mm 3 4.20
41000576 IDC hona kabel 16-pol guld 2.54 mm 3 3.90
40380004 74LS04 DIP 2 6.50
41000574 IDC hona kabel 10-pol guld 2.54 mm 7 2.90
41002271 PCB box header 10 pol, 2.54 mm 7 3.36
41003074 Kondensator 100nF 50V Y5V axiell 20 1.08
40210021 PCB hane 2-pol 5.08 mm - rak 1 2.28
40210011 Kopplingsplint pluggbar 2 pol 5.08 mm 1 5.60
40380245 74LS245 DIP 10 8.00
40900227 Trimpot 3386P 10 kohm 3 4.80
40380373 74LS373 DIP 1 8.00
41002275 PCB box header 26 pol, 2.54 mm 2 5.52
41000578 IDC hona kabel 26-pol guld 2.54 mm 2 4.90

Frakt : 23.20
Moms : 99.85
Totalsumma : 499.00
Både för- & nackdel med beställningen var att det stod att det inte fanns i lager (LS04:orna), men ordern gick iväg dagen efter, här har vi det lite sjuka, IDC-kontakterna var slut i lager, de 10-poliga honorna, så de skickade de som fanns, och lade dessa på restorder, portofritt.
Jag hade räknat med att jag skulle få vänta flera veckor innan jag fick grejerna, men fort som fan gick det, sen om jag får vänta på några kontakter var väl sak samma... Jag hittade på ett par kontakter (2 av totalt 7 st saknades) som jag kan kan använda, men jag kommer säkert att få de som är på restorder innan jag har användning för dem i panelen.

Vad det gäller själva kretskortet i panelen kan jag informera att jag först har haft grova funderingar på att bygga ett 8255A- kort (ISA-buss) för det "verkade så enkelt" - I helvete, ett jäkla krångel är vad det är, iaf för mig för det var tal om timing och sånt för att få skiten att fungera, sen var det vissa av de 4 (!!?) portarna som hade särskilda funktioner mm... Jag satte mig ner & Googlade, men jag kom inte fram till något vettigt, så jag tog mig en lång funderare, och kom fram till något så enkelt att jag nästan gav mig själv en käftsmäll alltså...

Det kan inte bli enklare än att använda en bunt med 74LS244 eller 245 (Antingen bygla den för traffik i ena riktningen eller om man vill köra tvåpipigt) =0) och använda de 4 bitarna (/Strobe etc.) för att växla mellan dem, lika så använda samma krets för de 5 ingångarna. Sen om man behöver bibehålla utgångssignalerna klämmer man emellan en 74LS373.
Skitenkelt och man behöver inte sitta & lusläsa något datablad som någon högsvarvad kostymnisse skrivit.

Fördelen kan jag tänka mig med 8255A:an är väl kringkomponentmässigt, annars tycker jag att min lösning är mycket enklare.

Sagt och gjort, jag gjorde beställningen, men jag tänkte långt & länge innan jag gjorde den, och bestämde mig för att ta steget längre.
Jag ville inte få det där spökeriet som man får när man startar upp datorn, och vad jag har läst är det väldigt olika på olika datorer, så jag tänker ta LPT2 för att styra en 74LS42 (BCD->DEC, 0-9) som ska aktivera de 10 74LS245 (Låsta i ena riktningen, pin 1 ->+5V).

Min lilla grunka ska ha 6x8 st utgångar, varav 3x8 ska gå till varsin display. Jag funderar på om jag ska koppla de tre styrbitarna (För Enable, Register Select, och Read / Write) direkt till LPT1 eller om jag ska koppla det till /EN på LS245:orna för resp. display... Spelar ingen roll egentligen tror jag, bara man håller koll på skiten när man gör programmet.

Jag tänkte att det måste bli ganska enkelt om man använder just en 74LS42 och kopplar ABCD till bit 0-3 på LPT2, då behöver man bara skriva OUT &H278,0 för att aktivera display 1 (Den är först, sen display 2, 3, port 4,5, och 6, sedan är det ingång 1,2,3,och 4).

Det blir iaf ganska många I/O: s på bara 2 paralellportar, och jag valde en väldigt enkel lösning. Dock skulle jag kunna använda bara en, men det skulle krångla lite mer när jag ska koda skiten i QB... Inget är iofs omöjligt, men varför krångla när man kan göra det lätt för sig..?

Ivrig som jag var satt jag och verkligen väntade på brevbäraren i nästan 2 timmar.. Kräket var sen! Blev nästan orolig att jag inte skulle få det idag (En snabb koll på klockan avslöjar att det faktiskt var igår).

Jag slet ur grejerna ur kartongen och började omedelbart med komponentplaceringen:

Bild

Sen har jag inte kommit så mkt längre än att jag började löda dit lite småkablar för 74LS42:an:
Bild
Just nu ser det ut som början till ett råttbo, och värre kommer det att bli, men jag tänkte använda sytråd och binda ihop alla bussar sen så det blir lite mer najs...

Hade jag haft råd hade jag skaffat mig en pelarborrmaskin, etsutrustning och en riktig lödkolv med små spetsar... Jag använder iaf Silver/tenn/bly-tråd... Kan inte använda vanligt äckligt 60/40... *Hutter* Som att måla ett fotografi med en roller lixom.

Mer bilder & lååång text dyker väl upp lite då & då...
Lämna gärna synpunkter, och näe, jag tänker inte använda någon PIC, räcker med den jag har redan... :rofl
Senast redigerad av Ac3T 23 november 2008, 08:02:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

(Går)Dagens händelser:

Har inte hänt så jättemycket, iaf inte vad som syns, men jädrar vad tid det tar att löda små ynkliga kablar. Har hållit på i säkert 8-10 timmar, om inte mer, och åstadkommit mindre än hälften.

Började omkring 21:45, som kameran visar:
Bild
Började med att fixa matning i form av rejäla klutar med tenn.

Bild
En lite mörkare bild...
*F@n vilken kass kamera i mörker*

Bild
Min, faktiskt jättebra, lödpenna, tyvärr så pajade jag spetsen förut, och dessutom förlade den i någon kartong nånstans, och den följde säkerligen med någon av de många vändorna till tippen... Den här lösningen hur som helst fungerar väldigt bra. Några varv med enkardels koppartråd :shock:

Inte snyggt, men som sagt, funkar. Jag har en annan, en mejselformad som jag använde igår, men den är lixom omkring 4-4,5 mm bred, så det är som att löda med ett dasslock.

Bild
Lite mer kablar.

Bild
Ännu fler

Hmm... Såg nu att jag inte fick med en sista bild innan läggdags. Jag lödde iaf klart alla ingångar och fick naturligtvis löda om några för jag har 74LS04:or som jag självklart lyckades tänka baklänges & upp & ner, kors & tvärs... Med andra ord, kopplade in på ut, och ut på in, så det var bara att löda om. Som tur var räckte kabellängden.

Det är en fördel att använda mångkardelig kabel, men helsike när de börjar tossa sig när man förtennt dem... Hade inte så mkt otur, förutom på slutet (I bild; Längst till vänster, mittenraden (74LS373) ner mot IDC-kontakterna, återigen, ej med på bild (Än))

Nåväl, mer följer (en god natts sömn)...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Var snäll och minska bildbredden till 700 pixlar enligt reglerna, om du vill ha dem direkt i tråden. Annars använd länkar. Fast det första är betydligt trevligare.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jepp. Låter helgen passera innan jag gör om till länkar, om det behövs.

Men bortsett från det:

Mycket roande och rikligt berättande text (trots lite onödiga svordomar). Att läsa texten var nästan som att vara där och följa dina tankar och arbete. :tumupp: :tumupp: :)

Ett tag tänkte jag "Han är galen" med tillägget "påminner om mig.." :D

Kul projekt! Du verkar inte ha ont om idéer, så det ska bli kul att se vart detta slutar.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Håller med Jimmy! Det var ett intressant projekt, speciellt för mig som är intresserad av husprojekt. Dessutom bra upplagt i övrigt.
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

JimmyAndersson skrev:Jepp. Låter helgen passera innan jag gör om till länkar, om det behövs.
Öhh... Har du och jag bytt personlighet på nåt vis lr..?
Var tvungen & fråga för det såg lite kryptiskt ut...
Nejdå, förstod vad du menade, såg lite skumt ut vid första anblicken.

I övrigt får man tacka för kritiken...

Tanken från första början var att få bort den där äckliga "Ding-Dong"-klockan. Faktum är att det värsta jag vet är standardsignaler för de tenderar att kunna väcka de döda och jag får, ska väl inte överdriva exakt, men snudd på nästan panik när telefonen eller dörren ringer. Typ bara måste svara / öppna ungefär.

Särskilt dörren iaf, för här bor man liksom i en lägenhet med övervåning och folk (som alltid) tror att man lever precis bakom dörren, vilket är ett av de typiska dilemmorna att man ALLTID (nästan) lyckas befinna sig på muggen, Murphys lag lixom, och folk fattar lixom inte sånt, och väntar 20 sekunder, sen går de eller (mer irriterande), ringer på mobiltelefonen som ligger bredvid datorn, 5 meter från muggen...

Detta har hänt mig... Fler ggr. än jag kan komma ihåg, störtdrygt när det väl händer.

Folk i övrigt mer lr mindre ruskar på skallen så det nästan skramlar när de ser lr hör talas om min lilla HWMC. Ur ett perspektiv är det lite löjligt, särskilt som det ser ut nu, men samtidigt är det VÄLDIGT udda, och jag gillar udda eftersom att världen skulle vara väldigt tråkig om alla skaffade samma saker och gjorde på samma sätt osv.

Man ska vara udda, men inte dum (i onödan).
Finns ett uttryck som lyder; "Man ska inte vara dum för då blir man gammal", inte för att det har med hallon att göra, men det är lika kul som "Bra å ha, skit å 'va utan" :razz:

Jag skulle iaf verkligen uppskatta lite tips på schyssta lådor, behöver inte nödvändigtvis vara just en sådan, men den ska husera 3 st 4x20 LCD's som sagt och 3 st snygga tryckknappar (Eller något annat med just den funktionen som jag beskrev en bit upp).

Jag håller iaf på just nu (Inte EXAKT just nu såklart) att storleksändra bilderna.

Jag slänger upp några bilder till, tror jag, beror på min digitalkamera som jag klämde fram ur nåt hörn i min soppa till rum, som har samma upplösning som min mobilkamera, dvs, 2.0 Mpix och är gammal som gatan. Är lite osäker hur bildkvaliteten blev, så vi får se.. Måste leta reda på kabel-äcklet åxå (Som kostade 250 spänn för det är special-kontakt på skiten, och kunde bara beställas från FujiFilm-centers, iofs köpte jag den för flera år sen, men tyckte det var nämnvärt bara)

Sen vad det gäller mitt språk... Tja, är Dalmas till en början, sedan att man bor i Borlänge och mer lr mindre uppvuxen i Kvarnsveden med de kompisar man än idag umgås med, så lär jag väl ändå säga att jag är rätt miljöskadad & rent mentalt kvaddad ur vissa aspekter. Men ql måste man ha, annars är det väl ingen vits..? Vill inte bli någon prominent kostymnisse utan humor... *Side show Bob-rysning & hutter*
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Glömde förresten att visa bilder på hur det blev inuti plåtskåpet:
Bild
Kabelhärvan till höger ovanför hårddisken (som knappt syns, ligger löst (just nu)längst ner i botten), ska helt väck.
Istället ska jag montera ett av de andra kretskorten jag beställde och dra nya kablar. Verkar som det blir 26 + 3 st. 26 för I/O's, 3 för matningsspänning.
Tänkte jag skulle ha en skruvplint där för vidare ansl. av "interna" kretsar.
Funderade på att ev. leka med en till LCD, men det blir nog bara om jag bestämmer mig för att ta bort LCD-skärmarna, vilket hur som helst blir en senare fråga... Nackdelen med att ha LCD-skärmar är att skulle man få något fel kanske det blir som Minuten-automaterna brukade visa alldeles när de bytte ut de gamla; BSOD, och det skulle se lite kass ut eftersom jag kör Windows 98 i bakgrunden.

Jag har fler bilder än de jag publicerat här på min hemsida:
http://www.mineg.net/tony/project/Home-alarm/

Edit: Såg att jag både tänkte & skrev fel:
Ska ha både 5 och 12 Volt ute så jag kan koppla på roliga grejer ute :twisted:
Senast redigerad av Ac3T 23 november 2008, 08:08:51, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Ac3T

Dags för en nattlig uppdatering...

Inlägg av Ac3T »

Har för en stund sedan avslutat nattens monsterlödning, iaf vad jag vill kalla det för det var en riktig bitch att hålla på med måste jag säga.

Känner mig lite krasslig & rätt duktigt trött nu efter att man har flippat på dygnen, sen börjar kaffet (dubbla rågade mått / kopp, som tur är, bara en mugg, så 4 koppar) gå ur kroppen. Kallt som f@n är det här åxå pga taskig termostat i huset. Snåla hyresvärdar med andra ord.

Jaja, först ut är ungefär där jag lämnade det, plus några kablar, men åtminstone klarare bild:

Bild

Följt av
Bild
Gjorde en ny lödspets av en syl ifrån en sån där billig skalpell-sats från Lidl som jag köpte för ett par månader sen... Blev tyvärr inte så bra bild pga. kaffe-darr. Den fungerade rätt ok faktiskt när man använde riktigt små flerkardeliga kablar, men de lite grövre fungerade det piss till. Man fick liksom sitta & vrida & vända på spetsen för att den skulle få tillräckligt med yta att värma på iom. att den var så spetsig.

Bild
Lite fler kablar... Inget nytt egentligen förutom att jag gjorde klart kablarna till & från latcharna till kontakterna.

Bild
Några till, en annan ledd åxå.

Jo, just ja, gjorde om bindningen av sytråd till styrkablarna (Från 74LS42:orna), och även för "ingångs-bussen" åxå, för några bilder sen, minns inte tidpunkt, och så viktigt var det inte heller så... Lite bättre blev det iaf.

Bild
Här har vi det mest mariga tror jag, ungefär halvägs kom jag på att ta kort. Bara resten kvar.

Om någon undrar varför det är så mycket slack på kablarna så syns det strax varför...

Bild
Alla kablar till bussen klar.

Bild
Pillade fram de tre styr-tåtarna som ska lödas in på kontakterna under smeten, A.K.A. bussen.

Bild
Här kommer det roliga sen... Att koppla in de otroligt roliga kablarna mellan kontakterna.

Om någon undrar varför jag valde att börja med bussen först, istället för att fixa med kontakterna först så var det för att jag orkade inte slå på monitorn igen, och faktiskt inte helt utan anledning heller*, dessutom var jag lite sugen på å testa hurdant det skulle bli att se ut lr vad man ska säga. En utmaning alltså för jag tänkte göra en ny spets sen för de där jädra IDC-kontakterna blir inte nådiga i vilket fall som helst...

Mer kommer så snart jag vaknat till liv, duschat, klätt mig, krubbat lite föda å lite sånt, sen är det kört igen.

Until next time...

*=Vill inte slösa på lysröret i bildskärmen i onödan eftersom det är igång omkring 16-17 timmar om dagen och som alla lysrör är de avsedda för kontinuerligt bruk, och tenderar att gå sönder lättare om de slås av / på hela tiden. Dock är det oftast mycket bättre kvalitet än t.ex. lågenergilampor och dyl, som iofs är av annan typ, om man nu går in på exakta detaljer å så, men... -Who cares, egentligen!!?
Användarvisningsbild
Ac3T

Nattens uppdatering...

Inlägg av Ac3T »

Sådär ja. Då var man halvvägs i projektet. All elektronik är så gott som klar.

Vilken skum dag det har varit. Först när man skulle gå & lägga sig var jag så trött så det nästan värkte i kroppen, ungefär som när man har feber, så kändes det. Fick faktiskt lov att springa runt hemma här med tjock jädra tröja pga. min snåla / dumma / lata hyresvärd för när det är kallt ute blir det kallt inne, och med råge dessutom. Ibland är det så att det rinner ur näsan, och då är det inte särskilt varmt.

Jaja, väl isäng började man med att försöka sova. Låg säkert en timme, sen började jag bli sådär trött. Ni vet, alldeles innan man helt enkelt förlorar medvetandet och vaknar många timmar senare. Dvs, halva foten i lalla-landet, då hör jag krafs-krafs, BAMM BAMM BAMM BAMM BAMM- En fågeljävel som sitter & hackar skallen i plåttaket. Dum måste han ha varit åxå för han höll på i 20 minuter sen blev jag så förbannad så jag flyttade undan sakerna jag hade i fönstret, gick och hämtade det längsta jag hade och det visade sig vara en kabel med kontakt på som jag började veva hej-vilt med upp mot takkanten. Hoppas den där Kajan sket ner sig. Jädra tur för den att jag inte hade en hagelsprakare laddad med grovsalt!

Fick kasta den några gånger innan kräken fattade att "Jaaaaaa, kanske inte ska landa här" *Som Robert Gustavsson i "Fråga Bertil", "Vilse i min egen trädgård"*

Nu hade man självklart vaknat till lite, men mesta av värken hade släppt, så jag kände mig röksugen, så jag gick & blossade och muttrade för mig självt lite. Tog en titt i spegeln: Hade jag klivit ut på gatan hade jag kunnat stoppa en långtradare. Knallröda ögon...

Gick & lade mig igen, och efter kanske 10 minuter slocknade jag...

Sen ringer självklart telefonen (Minns inte när faktiskt), och jag tyckte rösten lät bekant, och han började babbla om nåt... Jo, just ja, en friggebod som jag skulle ha..!!? Ehh... Va frågade jag, sen undrade han om vart han hade kommit & så...
Vi kom fram till att han ringt fel såklart. Jaja... Somnade om igen, sen ringer det ett par timmar senare ringer en kompis & surrar om några kompisar till honom hade strul med en mobiltelefon och ville jag skulle ta en titt... Visst, det kunde jag väl.

När de väl hade kommit visade det sig att de hade kört en mejsel rakt ner mellan de där plastremsorna/kretskorten och lyckats paja nån ledare + att när hon (Blev förvånad för det inte ofta en tjej får för sig såna saker som att ens öppna en mobiltelefon) stoppade ner mejseln och försökte bända upp ett kretskort så poffade det till och började ryka... Tog säkert 30 minuter att försöka (och inte heller lyckas för det var inte värt jobbet) att plocka isär telefonen för det var dolda fjädrar och hakar & annat tråkigt, som vi beslutade att hon skulle försöka få ut en ny på garantin istället... Orkade inte hålla på nåt mer...

Nog med sånt o-relevant skit, on with the show:

Nu ska skiten bara eftersökas för ev. fellödningar.

Men jag kunde inte låta bli att peta dit alla komponenter för jag ville ta en bild på hur det blev att se ut, bild på det kommer senare, lite längre ner, men först bygg-loggen:

Bild
Glömde bort att berätta igår att jag satte dit 2 kondensatorer. Ett par rejäla fetingar på 1500µF styck. Inte för att det egentligen behövs, men man vet aldrig om kringutrustningen kommer att sluka ström & så... Den här mojängen ska trots allt sitta utomhus.

Bild
Satte dit tre stycken transistorer med lite motstånd för bakgrundsbelysningen till displayerna. Pga. att det blev lite väl tajt bredvid pot:arna fick jag lov att placera dem där det fanns plats. Jag tänkte till litegrann innan jag lödde fast dem också så att jag kan välja om jag vill styra dessa separat och så. Därför sitter det en liten stiftlist som är kopplad till basen på transistorerna. Tänkte i all enkelhet koppla dessa via utgången ovanför (En av dem för de andra ska gå till andra grunkor sen), separat var tanken. Det kanske blir ändringar sen för enl. killen på Ebay så satt det vanliga 3mm LED's i displayerna, så jag kanske byter ut dessa för jag hade funderingar på att köra tvåfärgade LED's nämligen. Typ Röd för "inte hemma", och grön för "hemma" eller något sådant.

Jag har en känsla av att jag kommer att få många hundratals idéer till innan det hänger en färdig & funktionabel låda på utsidan

Bild
En liten suddig bild på ditlödda motstånd - Intresseklubben antecknar. Mycket viktigt.

Bild
Började lödningen från 245:orna till IDC-kontakten
Bild
Ur lite annan synvinkel. Dessa ska alltså under de där stora bågarna och lödas från varsina håll Tur man färgkodade dessa med (tyvärr bara) 4 olika färger så det blev lite(r) lättare att hålla koll på dem.

Bild
Efter mycket trilskandes och många rökpauser började jag snöra ihop kablarna för jag var ÄNTLIGEN klar med bussningen helt & hållet.

Bild
Tyvärr verkar kameran ha lite personlighetsklyvningar och vet inte vart den ska fokusera någonstans, så det blev lite halvsuddigt där. Måste skaffa en ny snart.. Blir tokig på kräken för ingen av dem fungerar som jag vill.
Nåväl, färdig-snört & allmänt klart är iaf kortet, följt av en bild ovanifrån:

Bild
Ser mycket bättre ut va?

Bild
Det här är förresten kortet jag tänkte använda från första början, men det blev som sagt för krångligt (Nu börjar det kännas lite korkat faktiskt) med programmeringen och timing & sånt (Ähhemm)...
Men vad praktiskt det hade blivit dock

Nåväl, halva nöjet är väl när man lagt ner oerhört stor möda och skiten (Förhoppningsvis) fungerar, resten är väl nyttan man har det man byggt.

Se så tjusigt kortet blev att se ut när det var färdigt, som sånär på ev. felsökning förstås:
Bild
Och en bild framifrån:
Bild

Nu är det bara att vänta på LCD:erna, sen ska jag rigga upp en dator och sätta mig ner & börja pilla lite med programmet som ska sköta skiten sen.
Hoppas bara att jag hinner få upp det i år, men det är nog ett fett önsketänkande tror jag... Måste fortfarande hitta på en låda som ser bra ut. Som jag skrev tidigare; Tipsa mig gärna. Jag tar emot alla förslag, sen om det blir nåt av det återstår att se såklart.

Nåväl, nu ska jag softa några kilon, sen sängen
Användarvisningsbild
Ac3T

Ändrade planer, fast bara lite...

Inlägg av Ac3T »

Hej igen. Nu var det ett litet tag sedan jag postade ett inlägg, så det får bli ett kort ett.

Jag har fått displayerna nu, tagit foto på dem också. Inte för att det är särskilt intressant dock...

Hur som helst hade jag lite strul med datorn och var tvungen att installera om allt, så jag har inte haft så mycket tid att hålla på med kortet, fast jag har dock i princip gjort klart det.
Stötte på ett problem dock: Jag hade glömt bort en krets, en inverterare som skulle kopplas mellan chip-select och AND-grindarna för de tre styrbitarna, så i brist på en 74LS04, fick jag ta en 00:a istället som jag satte löst på undersidan. Ser för jäkligt ut, och skiten funkar fortfarande inte.

Rent teoretiskt ska det f@n funka:
74LS245 för att "slussa" 8-bitarsbussen till de olika uttagen, varav 3 är för LCD's

3 bitar från LPT-portens kontrollbuss (3 av 4 bitar), som kopplas via AND-grindar (Där ena av vardera grinden går till en inverterare till resp. chip-select).

En 3-bitars buss från LPT2 är kopplat till en 74LS42, en bin->dec-avkodare, som i sin tur ska aktivera de olika 74LS245:orna.

Borde vara busenkelt att få skiten att fungera, men det har visat sig vara jäkligare än vad jag trodde för jag har gått igenom kortet och fått olika resultat. Lite funkar, funkar inte typ.

Jag har också kopplat in 3 st 74LS373 som ska latcha bussen så att ev. direktstyrda enheter som t.ex. lysdioder mm ska hållas kvar i samma läge när 245:an är inaktiverad.

Det blev visst inte så kort inlägg ändå det här, men men...

Hur som helst; Julen närmar sig med stormsteg, och jag har tröttnat på att fruktlöst söka efter fel, så jag tänkte jag skulle göra slag i saken att nästa år inhandla maskiner & materiell för att etsa ett kretskort. Något jag inte gjort på säkert 12-13 år eller så, och då satt man med en sketen Clas Ohlsson- sats innehållandes tuschpenna, laminat och etspulver.

Så, det är något jag inte tänker syssla med direkt, utan jag ska skaffa riktiga borrar och inköp av en pelarborrmaskin (Borrmaskin är lixom inte ens att tänka på!), bygga mig ett ets-aggregat, sparka fjutt på ena skrivaren, skaffa OH-film, och sen fixa en hel jädra radda med UV-dioder och bygga en låda (Gammal scanner tänkte jag)...
Skriv svar