För er som undrar vad HWMC står för så är det min egen lilla förkortning av engelskans Hall Way Monitoring Computer, som är det närmsta jag kom till beskrivning av den. Av just detta faktum att den befinner sig i hallen. Det känns lite skevt att kalla den för portaldator eftersom ingen skulle fatta direkt vad det är utan en (mer) mongo förklaring eftersom folk tänker sig någon sida på nätet som har en portal... Jaja, sak samma.
Den är tänkt att fungera på lite olika sätt & vis, men främst som just en portal, närmare bestämt att den ska informera dörrknackare om man först och främst är hemma. Jag har 2 barn åxå, så jag ville även att de skulle få varsin ringknapp, eftersom det oftast blir ett jäkla spring på båda två när det "normalt" ringer på dörren eftersom en del av deras kompisar är lite skeva (Föräldrarnas skumma uppfostran?), och de låter som en flock skenande stenbockar nerför trappen, så tanken var ursprungligen, som tillägg att skaffa trådlösa ringklockor och koppla dem via 4066:or (bipolära switchar, IC's) i all enkelhet, men det har visat sig att de där billiga skitarna för 99 kr på typ Jula är bara rent j-a bajs & slukar batterier, 3 st dessutom, så det saknas alltid när man ska byta...
Sen är de lite skumma åxå, iaf den som jag köpte, för den får för sig att ringa ibland utav sig självt, och det kan man ju inte ha. Tänk om man hade 3 st, sen blev det någon störning och man hade 3 olika som tjöt vid olika tillfällen... Näe, då får det vara. Ska hitta på någon annan lösning på det där sen, men nu först är det "uppgraderingen" av existerande hårdvara som är rudimentär, som bäst, när det gäller signalbehandling (Vad fint det lät va?). Dvs, enkla 74AC04 (AC suger för de är inte avsedda för TTL

Hafs-jobb och det var meningen att det skulle vara enkelt, men ack så man sket i det blå rosa skåpet. Dum som man var antecknade man inget, sen var det något som inte fungerade (En 74AC04 brann), så bytte man krets, och det fungerade fortfarande inte, vilket resulterade i ett stort (men tyst, har grannar) WTF, så efter några minuters mjällkliande bytte jag ingång, sen fick man ändra lite i jordens soppa, dvs, mitt kaka-på-kaka-på-kaka-program gjort i Quick BASIC.
Jag blev lite trött på det, så jag bestämde mig för att göra om det. Det började med att jag fick syn på ett plåtskåp, för jag har alltid velat haft ett skåp på väggen istället för en dator på golvet, på ett loppis som de ville ha 75 kr för.
Jag köpte det några veckor senare för jag hade inte pengar just då.
Det var förresten en gammal Securitas-larmcentral som det förvisso saknades lite grejer i, men det fanns lite roliga kretsar i, inget jag direkt kommer att använda, förutom ev. polskruvar som det fanns gott om.
Efter några timmar & dagar (Barn hemma = fixa med... Tja, allt; Mat, läxförhör... En massa saker, sen är kl. 20:30 & de ska isäng, sen har man inte ork att hålla på), fick jag in allt skit i skåpet, gjorde hål för sån där flatbandskabel med plastad folieledare, klämde dit en inverter för lysröret i LCD-skärm (Från en gammal OH-grunka), som jag även smackade på sån där transflextiv film från en annan gammal LCD-skärm från nån gammal slaktad bärbar dator.
Pga. platsbrist hamnade den på utsidan av lådan, vilket inte var min ursprungliga tanke eftersom CPU-äcklet (P3 Celeron just nu, men blir iaf en P3 500, Slot 1 är det förresten på moderkortet) var i vägen, lika så PCI- & ISA-korten.
Såhär såg det ut tidigare:
En jäkla soppa med kablar som hade någon mystisk förmåga att bara växa hela tiden.
En gaaaaammal P120 MHz bärbar som fick hjälpa till med Halloween-pyntet, mer vidriga kablar dock...
Min dotter till vänster =0)
I mitten hänger en enkel panel som var tänkt att vi skulle ha en varsin knapp huruvida man var hemma eller inte, ansluten till spelporten i all enkelhet, sent tillskott i smeten. Vita, resp. UV-LED's - Det jag hade mkt av som jag kunde "slösa" med.
Halloween- döskalle som jag snickrade ihop efter att ha köpt den på Tiimarii för en spottstyver, har faktiskt inte tagit ner den än... Ska göra det snart tror jag för det passar nog inte till Jul va..? Klart, har haft tanken på å skaffa en tomteluva till den.. Kanske inte är så fel eller vad tror ni?
Sitter förresten en PIC-modul (Färdigmonterad & programmerad integrerad på kretskortet, kommer från min datorlåda. Den cyklar färgerna i steg på 4 st. RGB-LED's), och även UV-dioder, höll på i två dagar (Återigen, med barn i bilden) innan jag kom på ett snabbt & enkelt sätt att få en motor att klappa käften per kommando. Satte en ULN2003A för att styra allt.
Jag har länge haft planer på att bygga till en IR-detektor, förutom den som sitter på väggen i hörnet till höger om döskallen (Ej i bild, ännu... Fler bilder kommer), tanken var en passagesensor, så att när någon bryter strålen skall en röst spelas upp och informera alla (puckon som inte förstår) hur de ska göra, kanske efter en viss tids fördröjning, sen även nattetid ev. larma (Någon felsäker lösning på detta ska jag nog komma på.. Vore dumt att väcka hela kvarteret för en kattfan, men en senare fråga).
Nåväl, bilder på den "nya" lådan:
Tyvärr (nästan) färdig, saknar ett yttre skal för skydd av LCD:n, sen ska jag sätta dit en panel åxå för den där för spelporten ryker nog med största säkerhet.
Tyvärr lite dålig belysning i hallen (Ingen taklampa), så jag tände LED:en i kameran (Som suger apa btw, kameran vill säga!), så det blev lite för ljust.
Efter mkt om & men, många tankar, gjorde jag en beställning av diverse grejer.
Jag utgick ifrån att bygga en panel av en sån här låda:

Någon som vet vart man hittar såna här billgare än Elfa? Räknade ut att den jag skulle ha skulle rocka loss på runt 5-600 spänn, inkl frakt, och det är lite väl mycket...
Hade även planer på att skaffa såna där frekvensbrytare, men jag gav upp idén ganska snabbt när jag insåg att det skulle kosta hundratals kronor / st. Har någon någon intressant idé, som inte innebär 100-tals kronor & massor med tid för kalibrering & jävelskap, så shoot - Men inte mig

En sak som slog mig när jag först började titta på enklare aluminiumlådor var att man skulle haft något som markant vid första anblicken visade att man var hemma, borta, etc. Först tänkte jag göra något med LED's, men jag hade svårt att komma på något snyggt & "enkelt", så klurade jag lite mer & traskade in på Elfa's hemsida under "inkapslingar" (Usch för deras nya äckliga hemsida förresten! Den fan har förresten timeout åxå!), och fick syn på en sån där låda, och då slog det mig... Rökfärgad med LED's, OCH (!!!) LCD's - Kan det bli nåt snyggare?
Dessutom ögongodis för besökande, till skillnad mot den existerande jag har idagsläget:
Den ser liksom bara konstig ut, och ingen verkar kunna läsa vad som står på TFT:n jag har i fönstret, som förresten inte syns i dagsljus när solen ligger på =0(
Jag gjorde en beställning av en sån här:

och två såna här:

Dessa tänkte jag montera i höjdled, i samma riktning som lådan på bilden.
Jag tror att det kan bli jäääävla snyggt faktiskt.
Jag gjorde även en fet beställning från Electrokit på en hel drös med komponenter (Fast det kändes inte som det blev så mycket för de pengarna... 499 kr, inkl. frakt, vilket iofs är MYCKET billigare än t. ex. Elfa)
Både för- & nackdel med beställningen var att det stod att det inte fanns i lager (LS04:orna), men ordern gick iväg dagen efter, här har vi det lite sjuka, IDC-kontakterna var slut i lager, de 10-poliga honorna, så de skickade de som fanns, och lade dessa på restorder, portofritt.Order:
41002662 Experimentkort 1-hål 62x80mm genompläte 1 19.20
41002841 DIN hane 5-pol 180° 1 5.26
40810310 Resistor 1 kohm 0.25W 100 0.12
40810347 Resistor 4,7 kohm 0.25W 100 0.12
40810410 Resistor 10 kohm 0.25W 100 0.12
10140007 Experimentkort 1-hål 100x80 FR4 1 26.40
10140001 Experimentkort 1-hål 100x160 FR4 1 36.00
40380008 74LS08 DIP 3 6.50
41002273 PCB box header 16 pol, 2.54 mm 3 4.20
41000576 IDC hona kabel 16-pol guld 2.54 mm 3 3.90
40380004 74LS04 DIP 2 6.50
41000574 IDC hona kabel 10-pol guld 2.54 mm 7 2.90
41002271 PCB box header 10 pol, 2.54 mm 7 3.36
41003074 Kondensator 100nF 50V Y5V axiell 20 1.08
40210021 PCB hane 2-pol 5.08 mm - rak 1 2.28
40210011 Kopplingsplint pluggbar 2 pol 5.08 mm 1 5.60
40380245 74LS245 DIP 10 8.00
40900227 Trimpot 3386P 10 kohm 3 4.80
40380373 74LS373 DIP 1 8.00
41002275 PCB box header 26 pol, 2.54 mm 2 5.52
41000578 IDC hona kabel 26-pol guld 2.54 mm 2 4.90
Frakt : 23.20
Moms : 99.85
Totalsumma : 499.00
Jag hade räknat med att jag skulle få vänta flera veckor innan jag fick grejerna, men fort som fan gick det, sen om jag får vänta på några kontakter var väl sak samma... Jag hittade på ett par kontakter (2 av totalt 7 st saknades) som jag kan kan använda, men jag kommer säkert att få de som är på restorder innan jag har användning för dem i panelen.
Vad det gäller själva kretskortet i panelen kan jag informera att jag först har haft grova funderingar på att bygga ett 8255A- kort (ISA-buss) för det "verkade så enkelt" - I helvete, ett jäkla krångel är vad det är, iaf för mig för det var tal om timing och sånt för att få skiten att fungera, sen var det vissa av de 4 (!!?) portarna som hade särskilda funktioner mm... Jag satte mig ner & Googlade, men jag kom inte fram till något vettigt, så jag tog mig en lång funderare, och kom fram till något så enkelt att jag nästan gav mig själv en käftsmäll alltså...
Det kan inte bli enklare än att använda en bunt med 74LS244 eller 245 (Antingen bygla den för traffik i ena riktningen eller om man vill köra tvåpipigt) =0) och använda de 4 bitarna (/Strobe etc.) för att växla mellan dem, lika så använda samma krets för de 5 ingångarna. Sen om man behöver bibehålla utgångssignalerna klämmer man emellan en 74LS373.
Skitenkelt och man behöver inte sitta & lusläsa något datablad som någon högsvarvad kostymnisse skrivit.
Fördelen kan jag tänka mig med 8255A:an är väl kringkomponentmässigt, annars tycker jag att min lösning är mycket enklare.
Sagt och gjort, jag gjorde beställningen, men jag tänkte långt & länge innan jag gjorde den, och bestämde mig för att ta steget längre.
Jag ville inte få det där spökeriet som man får när man startar upp datorn, och vad jag har läst är det väldigt olika på olika datorer, så jag tänker ta LPT2 för att styra en 74LS42 (BCD->DEC, 0-9) som ska aktivera de 10 74LS245 (Låsta i ena riktningen, pin 1 ->+5V).
Min lilla grunka ska ha 6x8 st utgångar, varav 3x8 ska gå till varsin display. Jag funderar på om jag ska koppla de tre styrbitarna (För Enable, Register Select, och Read / Write) direkt till LPT1 eller om jag ska koppla det till /EN på LS245:orna för resp. display... Spelar ingen roll egentligen tror jag, bara man håller koll på skiten när man gör programmet.
Jag tänkte att det måste bli ganska enkelt om man använder just en 74LS42 och kopplar ABCD till bit 0-3 på LPT2, då behöver man bara skriva OUT &H278,0 för att aktivera display 1 (Den är först, sen display 2, 3, port 4,5, och 6, sedan är det ingång 1,2,3,och 4).
Det blir iaf ganska många I/O: s på bara 2 paralellportar, och jag valde en väldigt enkel lösning. Dock skulle jag kunna använda bara en, men det skulle krångla lite mer när jag ska koda skiten i QB... Inget är iofs omöjligt, men varför krångla när man kan göra det lätt för sig..?
Ivrig som jag var satt jag och verkligen väntade på brevbäraren i nästan 2 timmar.. Kräket var sen! Blev nästan orolig att jag inte skulle få det idag (En snabb koll på klockan avslöjar att det faktiskt var igår).
Jag slet ur grejerna ur kartongen och började omedelbart med komponentplaceringen:
Sen har jag inte kommit så mkt längre än att jag började löda dit lite småkablar för 74LS42:an:
Just nu ser det ut som början till ett råttbo, och värre kommer det att bli, men jag tänkte använda sytråd och binda ihop alla bussar sen så det blir lite mer najs...
Hade jag haft råd hade jag skaffat mig en pelarborrmaskin, etsutrustning och en riktig lödkolv med små spetsar... Jag använder iaf Silver/tenn/bly-tråd... Kan inte använda vanligt äckligt 60/40... *Hutter* Som att måla ett fotografi med en roller lixom.
Mer bilder & lååång text dyker väl upp lite då & då...
Lämna gärna synpunkter, och näe, jag tänker inte använda någon PIC, räcker med den jag har redan...