Fråga om effekttransistor (tyda datablad)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ok. Verkar alltså vara lite vanskligt att räkna på det där men då kör jag med den kopplingen som Pihl rekommenderade (den jag ritat lite slarvigt).

Cykze: Du körde ju med samma koppling - vilka värden använde du på motstånden? Du kanske tillockmed vill dela med dig av ett schema?

Tack så mycket allihopa för hjälpen! :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Vad är den första transistorn till för?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

För att skapa en open collector-utgång för att gå från ett 5V-system till ett 12V-system.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Glömde fråga en sak - den andra transistorn, där går det med en vanlig småsignaltransistor typ BC547, eller?
evert2

Inlägg av evert2 »

Japp 8)
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Greensilver skrev:Cykze: Du körde ju med samma koppling - vilka värden använde du på motstånden? Du kanske tillockmed vill dela med dig av ett schema?
Motståndet jag körde med mellan Gate:n och +12V var på 4k7. Men det är ju som sagt inte så noga. Sen körde jag ju med optokopplare istället för NPN-transistor så det motståndet kan man inte jämföra.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Aha! Det är det dom där DIL8 kapslarna är. Jag funderade över det när jag såg din blinktackare. Kommer du ihåg vad de hette? Skall beställa från Elfa nu i dagarna så jag tänkte handla på mig en massa godis som kan vara bra att ha till larmet och optokopplare är nog inte fel på ett larm, eller vad tror du?

Nackdelen med Elfa är ju att frakten är så dyr, komponenten man vill ha kostar typ fem spänn sen kommer frakten på det - lite trist... :roll:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

$tiff skrev:För att skapa en open collector-utgång för att gå från ett 5V-system till ett 12V-system.
Räcker inte 5V till att öppna Feten?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Greensilver skrev:Nackdelen med Elfa är ju att frakten är så dyr, komponenten man vill ha kostar typ fem spänn sen kommer frakten på det - lite trist... :roll:
Jag tycker att ELFA är ett föredöme med sin låga frakt. Under 16kr hittar du inte någotn stans.
evert2

Inlägg av evert2 »

Fritzell:

Kanske....men det är ju inte bara frågan om det

I och med att en p-kanalare används så utgör +12V som utgångspunkt.

Alltså spännings skillnaden mellan 12V (p-kanalarens source-spänning) och gaten avgör hur mycket ström som kan drivas....om gaten´s HÖGSTA spänning är 5 Volt... då är Vsg (source-gate-spänningen) = 7 volt......alltså leder FET-transistorn HELA TIDEN oav sett ifall microcontrollerns utgång är "1" eller "0"....ingen höjdare
Senast redigerad av evert2 30 januari 2005, 21:59:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

:humf:
OK
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

DIL6 faktiskt. Dumsnål som man är så köpte jag inte optokopplare i DIL4-kapsel :wall:. Sen skulle jag ju naturligtvis ha valt en liten ATtiny13 eller liknande istället för en stor och klumpig ATmega48. Men då jag redan hade börjat på Mega48:an så fick det bli den. Blev lite mer utmaning att rita mönsterkort på det viset. ;)

Jag körde med 4n38 då jag redan hade några hemma. Annars skulle jag välja t ex "EL 817". Dom har bara 4 ben.

Frakten hos Elfa är bara på 18 kr (exkl moms) om man tar det via brev och betalar med kort.

Huruvida det verkligen är nödvändigt med optokopplare får någon annan gärna svara på. Tycker att det borde vara bra för att skydda styrelektroniken. Magnus Pihl, du har väl jobbat med bilelektronik, så du kanske har något att säga om det? Vore intressant isf.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

edit: *dubbelpost*
Senast redigerad av cykze 31 januari 2005, 08:42:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ok. Beställer några EL817 då... Kan ju vara bra att ha. Sist jag beställde från Elfa blev frakten 80:-, varuvärde 200:- så det kändes surt. Problemet var att paketet var för högt för brev.

Jag hade tänkt börja med ATtiny just för att den rimligt sett bör vara enklast att börja med. Sen när jag blivit kompis med den tänkte jag börja med den man får med STK500, minns inte vad den hette.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Fast optokopplarna blir ganska meningslösa i ditt fall. Vitsen med optokopplare är ju att man kan ha helt separata jordar och matningsspänningar, och det kommer inte du ha i ditt fall.

Det är ju via spänningsmatning och jord som ev. störningar kommer att fortplanta sig, och eftersom du inte har galvaniskt isolation så hjälper inte optokopplaren i detta fall.

Den kommer bara att fungera som en dyr och dålig bipolär transistor.
Skriv svar