Transformator för Tesla Coil... Problem :(

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Då får man väl koppla 30V sekundären i motfas så man får 100V istället...
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Om nu frekvensen är fel och man kan tolerera lite lägre utspänning så kan man ju sänka spänningen lite för samma kärnförluster. Frågan är om det behövs, särskilt för intermittent drift.
Henry skrev:Denna 450W trafo finns annars på Ebay: 220 - 110 V trafo
Vad ska det här betyda? :lol:

"*Do not use this 450W converter to operate appliances exceeding 450 watts

*Input: 220/240V AC 50/60HZ

*Output: 110/120V AC 50W"
[/b]

edit: En vanlig transformator med dubbla 115V primärer skulle man kunna använda sparkopplad för att sänka spänningen. Max effekt ut blir då lika med märkeffekten för trafon så det är ju inte optimalt ur vikt eller storlekssynpunkt.
peter555

Inlägg av peter555 »

Man kan väl sänka spänningen 20 % för att anpassa till 50 Hz. Jag skulle satsa på tradera trafona för 500:-, det blir i alla fall 8 kV.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Seriekoppla sekundärerna på två trafos av den här typen går inte, mittjordade. Med en isolationstrafo på (minst) den ena, men då hamnar höljet på den på 12 kV.

Varför köpa en så liten trafo från USA? Det finns ju att få tag i här med. Jag har en OBIT på 12 Kv/35 mA kont. drift till min lilla TC.
Annat är det ju med monster på 120 mA dom har där borta...

Behöver du en vridtrafo kan det hända att jag har en som jag kan tänka mig att skiljas från...

Edit: En NST borde klara 50Hz hyfsat. Den är ändå gjord för kontinuerligt drift under rätt jobbiga förhållanden. Prova att mata den med en vridtrafo med en amperemeter inkopplad. Öka långsamt och håll koll på strömmen, när den börjar dra iväg uppåt har du hittat gränsen.
Villevissen

Inlägg av Villevissen »

Men 10Hz skillnad kan väll inte bli alltför stor skillnad? eller? anyway uuhhm vad är switcha? :) Mjo jag beställde den från USA för att jag inte kunda hitta någon i sverige :S

Va på olika skrotar å leta å kollade på diverse elektronik sidor på Enet men jag kunde icke hitta något ^^
angående vridtransformatorn, Hur mycket ska du ha för den? :D

Btw vad är en OBIT? att de är en transformator fattar jag men inte vad för slags hehe ;)

Är det någon som har nå bra förslag på hemma byggd Kondensator btw? tänkte bygga ett par av Cola burkar nå isolerande å typ en järnstav eller ngt (Saltvatten i cola burken). Någon som har ett bättre förslag på typ "Sopa" i burken btw? hälst inget som fräter ifall den skulle explodera ;)
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Oil Burner Ignition Transformer
Jochenhar en mycket informativ sida om HV.
Kolla ävenMike's Electric Stuff
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

kimmen: hehe såg inte det. :D Vet dock att detta företag inte för sällan sätter samma beskriving på många av trafona som egentligen tillhör den minsta som de säljer och den är just på 50W.

Har en oljebrännar trafo om det skulle vara av intresse, väger dock lite.
Villevissen

Inlägg av Villevissen »

Henry, Betällde en sån som du tipsa mig om. Tack för all hjälp boys! :D
tery931
Kontakt:

Inlägg av tery931 »

skrota en mikrovågs ung och ta och använd den transformatorn 4000 volt på sekundära sidan.
peter555

Inlägg av peter555 »

Nja, 2kV brukar det vara.
Skriv svar