Transformator för Tesla Coil... Problem :(
Om nu frekvensen är fel och man kan tolerera lite lägre utspänning så kan man ju sänka spänningen lite för samma kärnförluster. Frågan är om det behövs, särskilt för intermittent drift.
"*Do not use this 450W converter to operate appliances exceeding 450 watts
*Input: 220/240V AC 50/60HZ
*Output: 110/120V AC 50W"
[/b]
edit: En vanlig transformator med dubbla 115V primärer skulle man kunna använda sparkopplad för att sänka spänningen. Max effekt ut blir då lika med märkeffekten för trafon så det är ju inte optimalt ur vikt eller storlekssynpunkt.
Vad ska det här betyda?Henry skrev:Denna 450W trafo finns annars på Ebay: 220 - 110 V trafo

"*Do not use this 450W converter to operate appliances exceeding 450 watts
*Input: 220/240V AC 50/60HZ
*Output: 110/120V AC 50W"
[/b]
edit: En vanlig transformator med dubbla 115V primärer skulle man kunna använda sparkopplad för att sänka spänningen. Max effekt ut blir då lika med märkeffekten för trafon så det är ju inte optimalt ur vikt eller storlekssynpunkt.
Seriekoppla sekundärerna på två trafos av den här typen går inte, mittjordade. Med en isolationstrafo på (minst) den ena, men då hamnar höljet på den på 12 kV.
Varför köpa en så liten trafo från USA? Det finns ju att få tag i här med. Jag har en OBIT på 12 Kv/35 mA kont. drift till min lilla TC.
Annat är det ju med monster på 120 mA dom har där borta...
Behöver du en vridtrafo kan det hända att jag har en som jag kan tänka mig att skiljas från...
Edit: En NST borde klara 50Hz hyfsat. Den är ändå gjord för kontinuerligt drift under rätt jobbiga förhållanden. Prova att mata den med en vridtrafo med en amperemeter inkopplad. Öka långsamt och håll koll på strömmen, när den börjar dra iväg uppåt har du hittat gränsen.
Varför köpa en så liten trafo från USA? Det finns ju att få tag i här med. Jag har en OBIT på 12 Kv/35 mA kont. drift till min lilla TC.
Annat är det ju med monster på 120 mA dom har där borta...
Behöver du en vridtrafo kan det hända att jag har en som jag kan tänka mig att skiljas från...
Edit: En NST borde klara 50Hz hyfsat. Den är ändå gjord för kontinuerligt drift under rätt jobbiga förhållanden. Prova att mata den med en vridtrafo med en amperemeter inkopplad. Öka långsamt och håll koll på strömmen, när den börjar dra iväg uppåt har du hittat gränsen.
-
Men 10Hz skillnad kan väll inte bli alltför stor skillnad? eller? anyway uuhhm vad är switcha?
Mjo jag beställde den från USA för att jag inte kunda hitta någon i sverige 
Va på olika skrotar å leta å kollade på diverse elektronik sidor på Enet men jag kunde icke hitta något ^^
angående vridtransformatorn, Hur mycket ska du ha för den?
Btw vad är en OBIT? att de är en transformator fattar jag men inte vad för slags hehe
Är det någon som har nå bra förslag på hemma byggd Kondensator btw? tänkte bygga ett par av Cola burkar nå isolerande å typ en järnstav eller ngt (Saltvatten i cola burken). Någon som har ett bättre förslag på typ "Sopa" i burken btw? hälst inget som fräter ifall den skulle explodera

Va på olika skrotar å leta å kollade på diverse elektronik sidor på Enet men jag kunde icke hitta något ^^
angående vridtransformatorn, Hur mycket ska du ha för den?

Btw vad är en OBIT? att de är en transformator fattar jag men inte vad för slags hehe

Är det någon som har nå bra förslag på hemma byggd Kondensator btw? tänkte bygga ett par av Cola burkar nå isolerande å typ en järnstav eller ngt (Saltvatten i cola burken). Någon som har ett bättre förslag på typ "Sopa" i burken btw? hälst inget som fräter ifall den skulle explodera

Oil Burner Ignition Transformer
Jochenhar en mycket informativ sida om HV.
Kolla ävenMike's Electric Stuff
Jochenhar en mycket informativ sida om HV.
Kolla ävenMike's Electric Stuff
-