Schmitt trigger?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Calder

Schmitt trigger?

Inlägg av Calder »

Lite sent på kvällen, så jag kanske inte letar där jag ska...

Finns det nån typ av schmitt trigger som inte inverterar utgången?
Vill gärna få ut ca +5V, när en sensor går över ca +4.2V - för att sen gå låg (GND) när sensorn ger under +3.5V.

Hysteres vill jag gärna ha till detta, men det lär väl finnas andra alternativ än Schmitt?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

här hittar du flera olika, både med och utan inverterad utgång... Schmitt är hystersfunktionen och betyder alltså inte nödvändigtvis att den är inverterad :wink:

/PeterH
Calder

Inlägg av Calder »

Tack för det snabba svaret! Har kollat datablad hela kvällen, så jag misstänker att hjärnan é lite svampig nu!

Har kladdat upp en koppling med komparator och motstånd istället, ska se om jag hinner få upp ett kopplingsschema här imorgon (innan jag hinner beställa prylar) :-)
Calder

Inlägg av Calder »

Så här hade jag tänkt:
Bild

På 3 på AND-gaten så tänkte jag sätta en transistor som styr ett relä, och som i sin tur styr ett intercoolerspray till bilen...

MAP-sensorn ska trigga första komparatorn att gå hög när laddtrycket går över 1bar - ca 4.2V, sen låg när trycket går under 0.6bar - ca 3.4V.

Termistorn är jag inte säker på, men den ska trigga komparator två när insugstempen går över 41grC - ca 3.2V, sen låg när tempen går ner till 25grC - ca 2.3V.

Reläet ska bara dras när laddet är över 1bar och tempen över 41gr...

PS. Motstånden är valda efter vad som passade mig, inte vad som finns i verkligheten! hehe

Kan detta funka eller var det alldeles för sent för att rita kopplingsschema igår?? ;-)
Calder

Inlägg av Calder »

På den övre komparatorn ska jag ha 3.6 volt på pin 4 - kan jag använda mig av två motstånd för att göra en spänningsdelare, eller måste det till något annat??
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Beror på nogranheten du vill ha. Du har ju en reglerad spänningmatning så den varierar väl inte, så förhoppningsvis är det inga problem. Annars får du sätta in en justerbar zener, som ger bättre stabilitet.
Calder

Inlägg av Calder »

Kanon! Jo, det blir en 5 volts spänningsregulator, så det borde vara lugnt...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tänk bara på att bilmiljön ställer till med mycket tok på 12V. Därför behöver du vara nogrann med val av regulator och sätta kondingar enligt konstens alla regler, runt regulatorn. Fanns någon som hade regulatorer för bilbruk här på forumet, om de finns kvar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är sodjan som man ska kolla med då...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag tror Sodjan hade sålt sitt lager till någon som hade kvar. Är inte säker men.....
Calder

Inlägg av Calder »

Ska lägga till kondingar iaf enligt vad som står i regulatorns dokumentation...

Har dock en annan sak jag måste fråga om, eftersom jag inte fått grejerna från Elfa än... ;-)

Kan jag dela upp signalen från MAP-sensorn direkt efter sensorn - där en går till komparatorn och en till en LM3914 (Bar Display Driver) - UTAN att spänningen sjunker (nämnvärt)?
Hade varit kul att kunna slänga ut den vanliga laddtrycksmätaren!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vet inte riktigt vad MAP-sensorn klarar för belastning på utgången. Mitt förslag är att du tar en OP till som buffer, så att inte du belastar i onödan. Tar du en kapsel med 4 OP i stället för 2 så blir det inte så mycket mer på kortet. Vet ej vad du använder för OP i nuläget men...

Edit: Behövs ej LM3914 verkar ha den buffern redan.
Calder

Inlägg av Calder »

Kör med en LM339 som är kvadruppel, men jag måste erkänna att jag inte kan mer än vad som behövs till detta.. :-) Går 339an att använda till det också?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Behövs ej LM3914 verkar ha den buffern redan.
Edit: Nej inte LM339 den är bara komparator.
Senast redigerad av Mindmapper 18 november 2008, 21:48:18, redigerad totalt 2 gånger.
Calder

Inlägg av Calder »

Okej, kanon! Jag kommer definitivt att prova allt på ett experimentkort innan jag ens tänker tanken på att etsa ett kort till det! :-)
Skriv svar