Schmitt trigger?
Schmitt trigger?
Lite sent på kvällen, så jag kanske inte letar där jag ska...
Finns det nån typ av schmitt trigger som inte inverterar utgången?
Vill gärna få ut ca +5V, när en sensor går över ca +4.2V - för att sen gå låg (GND) när sensorn ger under +3.5V.
Hysteres vill jag gärna ha till detta, men det lär väl finnas andra alternativ än Schmitt?
Finns det nån typ av schmitt trigger som inte inverterar utgången?
Vill gärna få ut ca +5V, när en sensor går över ca +4.2V - för att sen gå låg (GND) när sensorn ger under +3.5V.
Hysteres vill jag gärna ha till detta, men det lär väl finnas andra alternativ än Schmitt?
Så här hade jag tänkt:

På 3 på AND-gaten så tänkte jag sätta en transistor som styr ett relä, och som i sin tur styr ett intercoolerspray till bilen...
MAP-sensorn ska trigga första komparatorn att gå hög när laddtrycket går över 1bar - ca 4.2V, sen låg när trycket går under 0.6bar - ca 3.4V.
Termistorn är jag inte säker på, men den ska trigga komparator två när insugstempen går över 41grC - ca 3.2V, sen låg när tempen går ner till 25grC - ca 2.3V.
Reläet ska bara dras när laddet är över 1bar och tempen över 41gr...
PS. Motstånden är valda efter vad som passade mig, inte vad som finns i verkligheten! hehe
Kan detta funka eller var det alldeles för sent för att rita kopplingsschema igår??

På 3 på AND-gaten så tänkte jag sätta en transistor som styr ett relä, och som i sin tur styr ett intercoolerspray till bilen...
MAP-sensorn ska trigga första komparatorn att gå hög när laddtrycket går över 1bar - ca 4.2V, sen låg när trycket går under 0.6bar - ca 3.4V.
Termistorn är jag inte säker på, men den ska trigga komparator två när insugstempen går över 41grC - ca 3.2V, sen låg när tempen går ner till 25grC - ca 2.3V.
Reläet ska bara dras när laddet är över 1bar och tempen över 41gr...
PS. Motstånden är valda efter vad som passade mig, inte vad som finns i verkligheten! hehe
Kan detta funka eller var det alldeles för sent för att rita kopplingsschema igår??

-
-
-
Ska lägga till kondingar iaf enligt vad som står i regulatorns dokumentation...
Har dock en annan sak jag måste fråga om, eftersom jag inte fått grejerna från Elfa än...
Kan jag dela upp signalen från MAP-sensorn direkt efter sensorn - där en går till komparatorn och en till en LM3914 (Bar Display Driver) - UTAN att spänningen sjunker (nämnvärt)?
Hade varit kul att kunna slänga ut den vanliga laddtrycksmätaren!
Har dock en annan sak jag måste fråga om, eftersom jag inte fått grejerna från Elfa än...

Kan jag dela upp signalen från MAP-sensorn direkt efter sensorn - där en går till komparatorn och en till en LM3914 (Bar Display Driver) - UTAN att spänningen sjunker (nämnvärt)?
Hade varit kul att kunna slänga ut den vanliga laddtrycksmätaren!
-
Vet inte riktigt vad MAP-sensorn klarar för belastning på utgången. Mitt förslag är att du tar en OP till som buffer, så att inte du belastar i onödan. Tar du en kapsel med 4 OP i stället för 2 så blir det inte så mycket mer på kortet. Vet ej vad du använder för OP i nuläget men...
Edit: Behövs ej LM3914 verkar ha den buffern redan.
Edit: Behövs ej LM3914 verkar ha den buffern redan.
-
Behövs ej LM3914 verkar ha den buffern redan.
Edit: Nej inte LM339 den är bara komparator.
Edit: Nej inte LM339 den är bara komparator.
Senast redigerad av Mindmapper 18 november 2008, 21:48:18, redigerad totalt 2 gånger.