4: Ska du inte mäta rotationen runt axlarna, utan bara själva accelerationen så bör det räcka med en tvåaxlig. Men jag tvivlar på att det är så lätt att få till det så det fungerar bra. Men det är bara att prova

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "vinklade"? Två av rotorerna (fram och bak) roterar medurs, två moturs (höger och vänster). Propparna är således olika, beroende på vilket håll de roterar åt. De ska altså vara riktade precis rakt nedåt, inte vinklade åt något håll, om det är det du menar.
5: Jag tvivlar på att den kommer orka bära en tre cells 2250mAh-ack. Jag har flugit min med en 1200mAh-ack, och det går men då har den inte mycket kraft över.
Att få den att hänga på en och samma plats kräver mer än aktiv stabilisering. Aktiv stabilisering innebär att den återgår till hovrande läge, men vill man få den att hålla en viss position krävs det att den dessutom kan motkompensera rörelsen. Det är mycket svårt att få till, inget man fixar på ett skolprojekt direkt.
Jag skulle nog nästan rekommendera en Basic Stamp till det här projektet. Det är en PIC-baserad µCU med inbygd BASIC-tolk. Den är snabb att komma igång med, lätt att programmera, och PIC-BASIC-språket har massor med funktioner som skulle underlätta en hel del för dig! Bland annat funktioner för PWM, och för att mäta pulslängder (vilket man gör för att ta in signalen från mottagaren).
Att ta in signalen från mottagaren är enkelt. Det är en PWM med ca 50Hz PWM-frekvens och pulslängd på ungefär 1-2ms, där 1.5ms är neutralläget.