Hemmagjord kraftkälla... behöver tips
Jaha, det var ju en helt annan applikation än vad jag trodde i alla fall.
Skyddad betyder ju vanligtvis att apparaten inte går sönder. Det är inte sant om alla saker.
Men det kan ju också betyda att den inte börjar brinna, det beror ju på vad man menar med skyddad. Vanligtvis sant för allt, kan vara detta du råkat ut för - utlöst termosäkring i transformator och sånt.
Men då är det ju egentligen en kraftigare trafo du behöver, eller en med lägre spänning och samma effekt om du inte behövt köra på maxspänning tidigare. Eller du kanske inte hade nån dimmer? I så fall en kraftigare trafo om spänningen är lagom.
Skyddad betyder ju vanligtvis att apparaten inte går sönder. Det är inte sant om alla saker.
Men det kan ju också betyda att den inte börjar brinna, det beror ju på vad man menar med skyddad. Vanligtvis sant för allt, kan vara detta du råkat ut för - utlöst termosäkring i transformator och sånt.
Men då är det ju egentligen en kraftigare trafo du behöver, eller en med lägre spänning och samma effekt om du inte behövt köra på maxspänning tidigare. Eller du kanske inte hade nån dimmer? I så fall en kraftigare trafo om spänningen är lagom.
-
- Inlägg: 8435
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
OK, började misstänka det.
Vad du behöver är Kanthaltråd istället för ståltråden.
Kanthaltråd har högre resistans än ståltråden dvs du kan jobba med högre spänning (det är vad jänkarna kallar Cr-Ni stål.
En dimmer som tål elektroniska transformatorer kopplad till en halogenlampedimmer (som är avsedd för dimmer) är ett billigt substitut och då har du all kraft du behöver tillgänglig.
Vad du behöver är Kanthaltråd istället för ståltråden.
Kanthaltråd har högre resistans än ståltråden dvs du kan jobba med högre spänning (det är vad jänkarna kallar Cr-Ni stål.
En dimmer som tål elektroniska transformatorer kopplad till en halogenlampedimmer (som är avsedd för dimmer) är ett billigt substitut och då har du all kraft du behöver tillgänglig.
-
- Inlägg: 8435
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
När jag skar frigolit förut så gjorde jag så här:
Jag tog en gammal toroid-trafo (sekundärspänningen spelar ingen roll), min hade en märkeffekt på runt 200 W tror jag.
Sen tog jag ett par meter 6-kvadrat kopplingstråd och trädde några varv genom trafon (vilket alltså gav mig en sekundärlindning med klen spänning och hög strömkapacitet). Man kan få prova sig fram med hur många varv som blir lagom, jag mätte resistansen i tråden jag skulle skära med och lindade tills jag gick en spänning som skulle ge en rimlig ström.
Vill man reglera enkelt så kan man möjligen sätta en dimmer före trafon (eller hellre en vridtransformator).
Fördelen med en toroid är ju att normalt är det sekundärlindningen som ligger ytterst, så med den lösningen har man inga problem med att vara säker på att isolationen är som den skall. Man lägger ju en extra sekundär utanpå den ordinarie bara.
Man bör avsäkra på primärsidan också (baserat på trafons märkeffekt).
Jag tog en gammal toroid-trafo (sekundärspänningen spelar ingen roll), min hade en märkeffekt på runt 200 W tror jag.
Sen tog jag ett par meter 6-kvadrat kopplingstråd och trädde några varv genom trafon (vilket alltså gav mig en sekundärlindning med klen spänning och hög strömkapacitet). Man kan få prova sig fram med hur många varv som blir lagom, jag mätte resistansen i tråden jag skulle skära med och lindade tills jag gick en spänning som skulle ge en rimlig ström.
Vill man reglera enkelt så kan man möjligen sätta en dimmer före trafon (eller hellre en vridtransformator).
Fördelen med en toroid är ju att normalt är det sekundärlindningen som ligger ytterst, så med den lösningen har man inga problem med att vara säker på att isolationen är som den skall. Man lägger ju en extra sekundär utanpå den ordinarie bara.
Man bör avsäkra på primärsidan också (baserat på trafons märkeffekt).
Ja tack för all hjälp. Jag vet att det är kanthal tråd, skrev stål ifall någon inte visste om kanthal för att undvika massa frågor. När jag ändå är på det ämnet, det är väl Nikrothal som skall användas? På elfa.se finns där både Nikorthal och Kanthal, och I usa brukar dem använda ''Ni-chrome'' vilket jag har förstått är Nikrothal.
Jag hade också kollat på dem bilbatteriladdarna som fanns, och jag tror jag testar med 37-715... jag får väl fråga I butiken om säkerhetsspärrarna.
Tack
Jag hade också kollat på dem bilbatteriladdarna som fanns, och jag tror jag testar med 37-715... jag får väl fråga I butiken om säkerhetsspärrarna.
Tack
-
- Inlägg: 8435
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Med 0,5m Nikrokanthal 80 0,5mm får du 2,275 Ohm med 12V så blir det drygt 5A.
Skall du ha längre tråd kan du gå grövre.
Med 0,7mm och 1m och samma 12V blir strömmen drygt 4A.
Nu ger väl iochförsig Biltemaaggregatet ca 20% högre spänning (7,14V samt 13,8V) varvid strömmen blir 20% högre och då funkar inte 0,5mm längre.
Bara att räkna.
Strömmen I är U/l*K där U är spänningen, l är längden i meter på tråden och K är resistansen per meter för den valda tråden.
Skall du ha längre tråd kan du gå grövre.
Med 0,7mm och 1m och samma 12V blir strömmen drygt 4A.
Nu ger väl iochförsig Biltemaaggregatet ca 20% högre spänning (7,14V samt 13,8V) varvid strömmen blir 20% högre och då funkar inte 0,5mm längre.
Bara att räkna.
Strömmen I är U/l*K där U är spänningen, l är längden i meter på tråden och K är resistansen per meter för den valda tråden.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
Lite inspiration från mitt Ecoprim-skärarprojekt:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... t=frigolit
Trist med bilderna bara, när ska eg pici.se komma upp igen??
Edit: Den är visst uppe, och bildena fungerar....
http://elektronikforumet.com/forum/view ... t=frigolit
Trist med bilderna bara, när ska eg pici.se komma upp igen??
Edit: Den är visst uppe, och bildena fungerar....
Den ena frigolitskäraren kommer ha ca 30cm lång tråd, och den andra kommer ha ca 145 cm.
Där stod : Specific resistance: 1.09 Ω mm2/m at +20 °C
Specific weight: 8.3 g/cm3
Wire- Resistance/m Outer-
diameter (±5 %, 20 °C) area Weight/m
mm Ω cm2/m g
0.5 5.55 15.7 1.63
0.7 2.83 22.0 3.19
1.0 1.39 31.4 6.52
Hur räknar jag ut resistans per meter?
Där stod : Specific resistance: 1.09 Ω mm2/m at +20 °C
Specific weight: 8.3 g/cm3
Wire- Resistance/m Outer-
diameter (±5 %, 20 °C) area Weight/m
mm Ω cm2/m g
0.5 5.55 15.7 1.63
0.7 2.83 22.0 3.19
1.0 1.39 31.4 6.52
Hur räknar jag ut resistans per meter?
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå