Newbi... typ "vad varför och vad gör ett motstånd?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
William

Newbi... typ "vad varför och vad gör ett motstånd?

Inlägg av William »

Hej
Ja visst kasta mig i väggen efter dessa frågor. Jag vet att dom för er eller 99.999 tycker att jag borde veta detta men jag gör det inte.

Skulle vilja veta vad ett motståd, kondensatorer och transformatorer gör samt vad dom är bra för.

Ge gärna ett exempel på användning och varför den är där.

Jag tror nämligen att motstånd är som namnet säger stopar strömen så bara en viss styrka kan ta sig igenom.

kondensatorerna laddar och sparar strömen.

Transformatorerna gör om strömen.

Men om det jag tror är rätt förstår jag inte varför det skulle vara bra för.

Snälla hjälp en Newbi att börja göra sina egna kretskort :wink:
Senast redigerad av William 30 oktober 2008, 20:37:11, redigerad totalt 1 gång.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

motstånd är ju för att skydda övriga komponenter som har en fast bestämd matning för att sålla bort överblivit 'vatten'

Matar du in mer vatten i ett kraftverk än vad det klarar så bristerdammen och det blirt en flod dvs kortslutning. väldigt lätt förklart.
Användarvisningsbild
William

Inlägg av William »

Tack -=Fullmoon=- Det var lätt att förstå. Men en risk för att vara jobbig.

Om man har en viss vatten volym och den stoppas på vägen och man har efter det första motståndet en delning i floden blir det lika mycket vatten i dom båda då eller kommer det att bli mindre vatten genom att det delas på hälften?

Tack för en väl formulerat svar.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Det beror på.

Strömen ' vattnet' tar alltid den enklaste vägen. den vill inte gå igenom vattenverket utan går hälre vid sidan om. har man tex 2 lampor så kommer den ena dra mer ström än den andra. detta beror allt på att tillverkning inte är så exakt. går att lösa med mer komponenter så att man alltid har rätt mängd vatten osv . tex zenerdioder är väl rätt vanligt.
Har man dock två lysdioder parlellkopplade efter motståndet så kan det bli så att det funakr bra i ett halvår men sen dör den ena llysdioden och så får den allt vatten igenom sig då kommer den till slut brista dessutom.

Jag har alltid lärt mig att El kan liknas vid Vatten.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Motstånd har alla material utom supraledare. I vardagligt tal menar man dock komponenten motstånd som finns i många valörer.

Motstånd gör just vad det heter motstånd, precis som Storbritannien gjorde under WW2 :wink:

Dra hem ELFA's faktablad där står om alla de vanligaste komponenterna. Finns nästan inte bättre att få tag i gratis och på momangen.
Användarvisningsbild
Seiko89

Inlägg av Seiko89 »

Denna sidan är väldigt bra. Klicka här!
Användarvisningsbild
William

Inlägg av William »

Tack detta hjälper en del i min oklara hjärna om varför man sätter motstånden ivägen för dom andra sakerna istället för att bara låta "vattnet" flöda så att säga.

Då ska jag testa att börja små lödningar och mäta spänningar.

Mvh William

ps tack igen ds
BJ

Inlägg av BJ »

Kondensatorer kan man också förklara med vatten.

Ibland vill man jämna till spänningen lite till en grej.
Då kan man sätta en kondensator parallellt med ( = över) matningsspänningen dit.
Det kan man se som en hink eller en tunna med vatten. Eller ett vattentorn.
Vi kan säga att vattentornet fylls på tills det är fullt. Sen stängs pumpen som gör det av.
När vattnet har sjunkit ner lite så startar pumpen igen och fyller på.
Då kommer det att fyllas på lite ryckigt. (Ström-pulser.)
Men där nere där man tar ut vattnet märks det ingen skillnad.
Det är samma tryck på vattnet hela tiden. (Samma spänning.)

Det är inte bara strömmen in som kan vara ojämn. Grejerna efter kan dra olika mycket.
Man kanske har en kran öppen hela tiden, och så kanske man har en annan kran
som man bara öppnar ibland, och har den stängd annars.
Om båda sitter tillräckligt nära vattentornet (eller en stor ledning) så märks det inget vid
den första kranen när den andra ändras.
Men om man har ett långt smalt rör först, och sen båda kranarna efter det,
så kommer trycket (spänningen) att ändras när man öppnar eller stänger nummer 2.
Det fungerar ungefär så i elektroniken med. (Bland annat. Dom kan användas till
mycket mer saker än bara det.)

Jag såg en annan bild en gång. Där hade dom jämfört en kondensator med en kula
med ett rör i varje ände, och ett membran (en tunn mjuk fjädrande skiva) i mitten,
som delade av kulan i två halvor.
När man laddar upp kondensatorn så är det som om vattnet kommer in på ena sidan och trycker på membranet.
Då böjs det mer och mer åt sidan, tills det håller emot lika hårt som vattentrycket trycker på med.
Sen händer det inget mer. Då är kondensatorn laddad.
(Membranet får ju inte röra sig så mycket så att det går sönder, eller tar i den andra änden.)
Jag vet inte om uppladdningskurvan för en kondensator ser likadan ut som tryck-änrdings-kurvan i en sån kula.
Men det spelar ju ingen roll. ;) Det är bara för att förklara på ett ungefär.

Det var nog i en av "Elektronik för alla"-böckerna som den bilden var med.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Väldigt grovt kan man ju säga att en elekt(ron)isk kretsar bollar med strömmar och spänningar och ömsom dämpar och ömsom förstärker och emellanåt trixar så "ström blir spänning" och vice versa.
Motståndet förvandlar just spääning till ström; lägg ström över ett motstånd så börjar det flyta en ström (genom det). Mata ström genom ett motstånd och det uppstår en spänning (över det).
Detta förhållande kallas Ohms lag: U = R x i; Spänningen är lika med strömmen gånger motståndet. Denna lag ska man bara kunna.

Kondensatorn och spolen beter sig som ett avbrott resp en kortslutning vid likström men när signalen utgörs av en AC-spänning eller en AC-ström kommer dessa komponenter att bete sig ungefär som ett motstånd, men där motståndet plötsligt också är beroende på frekvensen på signalen. Formlerna blir dock betydligt mer avancerade.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Skulle vilja veta vad .....

http://elektronikforumet.com/wiki/index ... =Main_Page

Speciellt :

http://elektronikforumet.com/wiki/index ... omponenter

> att börja göra sina egna kretskort

Låter lite tidigt att tänka på det...
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Jag blev mest förvirrad av alla vattenliknelser när jag försökte lära mig elektronik genom "Elektronik för alla"-böckerna i högstadiet. :)

Det finns massor med användningsområden för motstånd. Oftast är man inte intresserad av strömbegränsningen i sig, utan snarare spänningsfallet som uppstår över motståndet när en ström flyter igenom det. Spänningsfallet räknas ut med hjälp av Ohm's lag, dvs U=RI (U är spänningsfallet, R är resistansen och I är strömmen).

Exempel på användningsområden:
* Strömbegränsning till halvledare (lysdioder, bipolära transistorer etc.)
* Mätning av strömförbrukning genom att mäta spänningsfallet över ett seriekopplat motstånd
* Digital-till-Analog-omvandlare, med hjälp av en R2R-stege
* Förstärkarkopplingar och filter
* Pull-up/pull-down för digitala ingångar
* ...

Jag kan rekommendera "Elektronik för alla"-böckerna. Där lärde jag mig grunderna.

> Då ska jag testa att börja små lödningar och mäta spänningar.

Det är väl inget fel med att löda. Men jag skulle verkligen rekommendera ett kopplingsdäck/breadboard istället.
xxargs

Inlägg av xxargs »

vet inte det - dom jävlarna glappar och sådant 'strul' är inte riktigt vad man behöver i riktiga nybörjastadiet då man är så upptagen med att förstå grunderna - men visst, lära sig felsökning måste man göra förr eller senare ändå...
Nerre

Inlägg av Nerre »

cykze skrev: Jag kan rekommendera "Elektronik för alla"-böckerna. Där lärde jag mig grunderna.
Samma här. Sen var det nån till liknande bok som handlade om digitalteknik (Elektronik för alla 3 hade inte kommit då, tror att 2:an kom ut medans jag läste 1:an eller nåt sånt). Sen blev det mikrodatorns ABC och lära sig hur ABC80n fungerade:-)
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Faktum är att vattenjämförelserna faktiskt är väldigt bra på de flesta sätt, just därför att det är ganska intuitivt hur vatten flödar, medan det inte är lika intuitivt med ström (elektroner).

En ytterligare komponent jag brukar jämföra med vatten är spolen. Den jämför jag med en liten men tung turbin i vattenslangen; när vattnet flödar med jämn fart snurrar turbinen. Om du slutar mata på vatten (kopplar bort spänningen från sladden) så kommer turbinen ändå vilja fortsätta att snurra och driver vidare vattnet ett tag. Precis så fungerar en spole för strömmen också.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Börja på rätt nivå, som sagts tidigare, låna några gamla böcker om elektronik, det finns "experiment-"böcker med enkla laborationer att göra med förklaringar hur det funkar.
Själv började jag med sockerbitar och "spikplatta" i 12-årsåldern för mycket länge sedan.
Ett alternativ är att köpa nån av de experimentsatserna som Kjell har, betydligt dyrare men de är rätt bra.
Det är inte så enkelt att förklara allt i ett forum, och det blir gärna fel också.

Det underlättar naturligtvis att veta hur gammal du är och vilken årskurs du går i.[/u]
Skriv svar