Problem med H brygga och pic

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nybörjare

Problem med H brygga och pic

Inlägg av Nybörjare »

Hej!

Jag hade tänkt att använda en H brygga för att driva en ström genom en spole var minut i ca 5 sec för att sedan låta strömmen vara av och sedan åter slå på strömmen åt motsatt håll. Spolen drar 10mA och 24Vdc.

För detta ändamål har jag programerat en pic18f452 men här kommer mitt dilemma..
Jag använder npn tansistorer i H bryggan och då min pick levererar 5 volt kan inte den översta transistorn bottna och leda ner de 24 volt jag vill ska gå från collectorn till emittern. Istället leder den ner ca 4.3volt vilket ju är rimligt för då ligger det ju 0.7 volt upp till basen men hur ska jag göra för att få de 24 volten att gå ner till emittern och min spole?

Har någon ett design tips?
Jag skulle bli enormt tacksam för ett svar! strår ganska still nu..
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

för lågt Hfe eller för stort bas motstånd.
Nybörjare

Inlägg av Nybörjare »

Jag är ledsen att jag la in medelandet på två ställen. La det först under projekt men förstod det sedan som att det inte passade där och kunde tas bort därför la jag det under allmänt istället.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK, då svarar jag här också (ifall det andra tas bort)...

Leta efter "high side driver".
Nybörjare

Inlägg av Nybörjare »

Tack!
Jag ska söka på det och se vad jag kan få fram!
Trevligt med snabba svar!! Tanken är att jag ska driva en gammal analog väggklocka. Det ska bli riktigt kul om det nu äntligen ska lösa sig!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Transistorerna "upptill" är enklast om de är PNP som drivs av en NPN transistor "nertill" så har du enkel drivning från processorn. Krävs lite motstånd här och vare också.

Protte
Nybörjare

Inlägg av Nybörjare »

Hej! Tack för svaret! Jag har bara så svårt för PNPer... Det känns som de alltid är på om basen har lägre potential än emittern.. Har jag fel?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Inte ett dugg, precis som NPN är på om det är högre på basen än på emittern, fast tvärtom.
Nybörjare

Inlägg av Nybörjare »

Tack! Det var både bra och dåligt! BRA att jag förstått rätt, kasst att jag måste höja upp basen till 25 volt. Jag har inte riktigt förstått "high side driver". ännu..
Norpan

Inlägg av Norpan »

Basen på din pnptrissa -> lämpligt motstånd -> kollektorn på en npntrissa.
Styr den senare genom ett lämpligt basmotstånd, och koppla emittern direkt till jord.
Är det höga strömmar finns lämpligare sätt, men detta är enkelt och bra att börja med.
Nybörjare

Inlägg av Nybörjare »

Tack Norpan!

Jag tackar för ditt svar men hur fungerar det? basen på PNPn kommer väll ändå vara lägre än mina 24 volt jag har in på emitterns på PNPn..
Då leder väll PNPn?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Åkej då, du kan behöva ett motstånd mellan bas och emitter på pnptrissan åxå, alternativt ett motstånd mellan matningsspänningen och npntransistorns kollektor.
Har du då inget på basen på npn transistorn så är kollektorn "frisläppt" och drar ingen ström från basen på pnptransistorn, så den håller sig stängd.
Det lilla som den möjligtvis drar tar motståndet mellan bas och emitter på pnptransistorn hand om, samtidigt som det hjälper till att stänga pnptransistorn snabbare.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Brukar man inte undvika att köra NPN/PNP H-bryggor för att det är svårt att matcha resistanserna hos trissorna ? ..motsvarande PNP har högre resistans än motsvarande NPN ?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det är väl snarare att PNP:er är sämre och därför använder man ofta bara NPN:er.

Fast i det här fallet blir det nog enklare med pnp:er.

Går också att göra med 4 npn ganska enkelt med tanke på den låga strömmen, men denna lösning är inte optimal om det rör sig om lite större strömmar (bilden visar ena halvan):

Kod: Markera allt

+---------+--------- +24  
      |         |                     
      |         | C                    
      /       |/               
      \    +--|  NPN                       
    R /    |  |\ Q2                       
      \    |    | E                      
      |    |    |                      
      +----+-|<-+------             
      |                              
      |                              
      | C                             
    |/                                
 ---|   NPN                                
    |\  Q1                              
      | E                              
      |                             
------+-------------------- 0    

När utgången är hög blir det som om det sitter ett motstånd på R dividerat med Q2:s beta från +24V, transistorn kan lämpligen vara en darlington så att man slipper använda så lågt värde på R. Iofs inget större problem att använda det förutom strömförbrukning.

Övre transistorn bottnar ju inte hårt men med tanke på att det rör sig om ~10mA last är det kanske inget större problem...
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

PNP funkar som NPN, bara det att ALLA polariteter är omkastade.
Transistorswitch: emitter kopplas till + och lasten mellan kollektor och jord.
När basen kopplas till jord via en resistor så får lasten ström.

Om logiken och lasten drivs med samma spänning eller om logiken har utgångar av typ öppen kollektor (OC) så kan man koppla basresistorn direkt till I/O annars så krävs en NPN-transistorswitch imellan.

Kolla på den här:

www.kakmonster.com/mulle/h-brygga.gif
Skriv svar