Problem med H brygga och pic
Problem med H brygga och pic
Hej!
Jag hade tänkt att använda en H brygga för att driva en ström genom en spole var minut i ca 5 sec för att sedan låta strömmen vara av och sedan åter slå på strömmen åt motsatt håll. Spolen drar 10mA och 24Vdc.
För detta ändamål har jag programerat en pic18f452 men här kommer mitt dilemma..
Jag använder npn tansistorer i H bryggan och då min pick levererar 5 volt kan inte den översta transistorn bottna och leda ner de 24 volt jag vill ska gå från collectorn till emittern. Istället leder den ner ca 4.3volt vilket ju är rimligt för då ligger det ju 0.7 volt upp till basen men hur ska jag göra för att få de 24 volten att gå ner till emittern och min spole?
Har någon ett design tips?
Jag skulle bli enormt tacksam för ett svar! strår ganska still nu..
Jag hade tänkt att använda en H brygga för att driva en ström genom en spole var minut i ca 5 sec för att sedan låta strömmen vara av och sedan åter slå på strömmen åt motsatt håll. Spolen drar 10mA och 24Vdc.
För detta ändamål har jag programerat en pic18f452 men här kommer mitt dilemma..
Jag använder npn tansistorer i H bryggan och då min pick levererar 5 volt kan inte den översta transistorn bottna och leda ner de 24 volt jag vill ska gå från collectorn till emittern. Istället leder den ner ca 4.3volt vilket ju är rimligt för då ligger det ju 0.7 volt upp till basen men hur ska jag göra för att få de 24 volten att gå ner till emittern och min spole?
Har någon ett design tips?
Jag skulle bli enormt tacksam för ett svar! strår ganska still nu..
-
- prototypen
Åkej då, du kan behöva ett motstånd mellan bas och emitter på pnptrissan åxå, alternativt ett motstånd mellan matningsspänningen och npntransistorns kollektor.
Har du då inget på basen på npn transistorn så är kollektorn "frisläppt" och drar ingen ström från basen på pnptransistorn, så den håller sig stängd.
Det lilla som den möjligtvis drar tar motståndet mellan bas och emitter på pnptransistorn hand om, samtidigt som det hjälper till att stänga pnptransistorn snabbare.
Har du då inget på basen på npn transistorn så är kollektorn "frisläppt" och drar ingen ström från basen på pnptransistorn, så den håller sig stängd.
Det lilla som den möjligtvis drar tar motståndet mellan bas och emitter på pnptransistorn hand om, samtidigt som det hjälper till att stänga pnptransistorn snabbare.
Det är väl snarare att PNP:er är sämre och därför använder man ofta bara NPN:er.
Fast i det här fallet blir det nog enklare med pnp:er.
Går också att göra med 4 npn ganska enkelt med tanke på den låga strömmen, men denna lösning är inte optimal om det rör sig om lite större strömmar (bilden visar ena halvan):
När utgången är hög blir det som om det sitter ett motstånd på R dividerat med Q2:s beta från +24V, transistorn kan lämpligen vara en darlington så att man slipper använda så lågt värde på R. Iofs inget större problem att använda det förutom strömförbrukning.
Övre transistorn bottnar ju inte hårt men med tanke på att det rör sig om ~10mA last är det kanske inget större problem...
Fast i det här fallet blir det nog enklare med pnp:er.
Går också att göra med 4 npn ganska enkelt med tanke på den låga strömmen, men denna lösning är inte optimal om det rör sig om lite större strömmar (bilden visar ena halvan):
Kod: Markera allt
+---------+--------- +24
| |
| | C
/ |/
\ +--| NPN
R / | |\ Q2
\ | | E
| | |
+----+-|<-+------
|
|
| C
|/
---| NPN
|\ Q1
| E
|
------+-------------------- 0
Övre transistorn bottnar ju inte hårt men med tanke på att det rör sig om ~10mA last är det kanske inget större problem...
PNP funkar som NPN, bara det att ALLA polariteter är omkastade.
Transistorswitch: emitter kopplas till + och lasten mellan kollektor och jord.
När basen kopplas till jord via en resistor så får lasten ström.
Om logiken och lasten drivs med samma spänning eller om logiken har utgångar av typ öppen kollektor (OC) så kan man koppla basresistorn direkt till I/O annars så krävs en NPN-transistorswitch imellan.
Kolla på den här:
www.kakmonster.com/mulle/h-brygga.gif
Transistorswitch: emitter kopplas till + och lasten mellan kollektor och jord.
När basen kopplas till jord via en resistor så får lasten ström.
Om logiken och lasten drivs med samma spänning eller om logiken har utgångar av typ öppen kollektor (OC) så kan man koppla basresistorn direkt till I/O annars så krävs en NPN-transistorswitch imellan.
Kolla på den här:
www.kakmonster.com/mulle/h-brygga.gif