Svamp- och äppeltork
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Svamp- och äppeltork
Funderar och funderat på en svamptork. Snickra en träram ca 40 x 40 cm. Spänna ett nät eller galler över ramen och göra någon sorts klack så man kan stapla flera sådana ramar över varandra.
Sedan sätter man en fläkt med ett värmeelement under ramarna och blåser varmluft genom dem och på så sätt torkar man svampen (eller äpplena).
Temperaturer över 50 grader får svampen att "tillagas" och då är den inte längre torkad utan kokt.
Det som jag grubblar över är vad för fläkt jag ska använda och vad för värmeelement.
Sedan sätter man en fläkt med ett värmeelement under ramarna och blåser varmluft genom dem och på så sätt torkar man svampen (eller äpplena).
Temperaturer över 50 grader får svampen att "tillagas" och då är den inte längre torkad utan kokt.
Det som jag grubblar över är vad för fläkt jag ska använda och vad för värmeelement.
Dom här tycker jag verkar som trevliga värmeelement med en lämplig reglering:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=42464246
129kr för ett 1kw värmelement är ju inte så farligt ändå
Annars spisplattor från äldre elspisar (dom med öppna slingor, inte en häll) kan också vara bra...
Fläkt är väl lämpligt med något lite större lågvarvigare så att den inte låter så förbannat
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=42464246
129kr för ett 1kw värmelement är ju inte så farligt ändå

Annars spisplattor från äldre elspisar (dom med öppna slingor, inte en häll) kan också vara bra...
Fläkt är väl lämpligt med något lite större lågvarvigare så att den inte låter så förbannat
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Luftflödet är viktigare än hög temperatur.
Klassikern är att ta en stor kartong, sticka rundstavar genom sidorna så man får nåt att ställa ramarna på och sen skär man upp en rektangulär öppning i ena sidan som man låter en värmefläkt blåsa in genom (då står det utanför kartongen och risken för brand blir minimal).
Ett par datorfläktar för luftflödet och glödlampor för värmen är lite smidigare, den stora nackdelen är att glödlapor snart förbjuds... Men har man datorn står bredvid kanske det räcker med en slang från datorns utblås till torkmaskinen?
Ovanför kyl och frys brukar det vara en massa överskottsvärme man kan utnyttja också.
Klassikern är att ta en stor kartong, sticka rundstavar genom sidorna så man får nåt att ställa ramarna på och sen skär man upp en rektangulär öppning i ena sidan som man låter en värmefläkt blåsa in genom (då står det utanför kartongen och risken för brand blir minimal).
Ett par datorfläktar för luftflödet och glödlampor för värmen är lite smidigare, den stora nackdelen är att glödlapor snart förbjuds... Men har man datorn står bredvid kanske det räcker med en slang från datorns utblås till torkmaskinen?
Ovanför kyl och frys brukar det vara en massa överskottsvärme man kan utnyttja också.
På någon sida jag surfade på när jag leta ider för att göra av med alla äpplen hitta jag någon som torka dem på trådar i sovrummets tak
Sambon var ytterst tveksam till iden...
Vill man ha en rökig smak kanske pannhuset kan funka
Vi har två små frostvakter på 2-300 W som också säljs på classe. Deras termostater går definitivt högre än bara frost..
Konvektorelement med fläkt finns billigt på jula just nu, (149?) bra tryck i dem och bra på att fördela värmen.

Vill man ha en rökig smak kanske pannhuset kan funka

Vi har två små frostvakter på 2-300 W som också säljs på classe. Deras termostater går definitivt högre än bara frost..
Konvektorelement med fläkt finns billigt på jula just nu, (149?) bra tryck i dem och bra på att fördela värmen.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Scout som man är läser jag ibland om smarta tips o trix för att torka käk...
Då frystorkat är dyrt är det billigare o torka själv...
Tag en TV-kartong, lämpligtvis utan TV i =) .
Tag en trådback, och ett några blompinnar.
Tag en kupévärmare...
Öppna TV-kartongen, ställ den på golvet, gör ett hål, lagom stort för kupevärmaren, så att den varma lyften kan blåsa in i kartongen.
Vässa blompinnarna, stick dem diagonalt genom hörnen (så att pinnarna gör en "genväg" genom hörnen), placera därefter trådbacken ovanpå dessa.
I trådbacken lägg lite smörpapper med hål i placera käk eller vad man nu vill torka ovanpå.
Se till att luften kan passera ut lagom långsamt.
Kör...
Se till så att det inte blir för varm luft som kommer ur kupévärmaren - då kan det bli dåligt =)
Fungerar för övrigt sketbra för mig =)
[edit 2008-10-23 15:45 -felstavning]
Då frystorkat är dyrt är det billigare o torka själv...
Tag en TV-kartong, lämpligtvis utan TV i =) .
Tag en trådback, och ett några blompinnar.
Tag en kupévärmare...
Öppna TV-kartongen, ställ den på golvet, gör ett hål, lagom stort för kupevärmaren, så att den varma lyften kan blåsa in i kartongen.
Vässa blompinnarna, stick dem diagonalt genom hörnen (så att pinnarna gör en "genväg" genom hörnen), placera därefter trådbacken ovanpå dessa.
I trådbacken lägg lite smörpapper med hål i placera käk eller vad man nu vill torka ovanpå.
Se till att luften kan passera ut lagom långsamt.
Kör...
Se till så att det inte blir för varm luft som kommer ur kupévärmaren - då kan det bli dåligt =)
Fungerar för övrigt sketbra för mig =)
[edit 2008-10-23 15:45 -felstavning]