Handkontroll för hemmet.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Hjälp.. skräms inte sådär... :lol:

Nä det är klart, ska man göra en lite mer avancerad handkontroll med befintlig hårdvara så hamnar ju programmeringen på en helt annan nivå. Fördelen är ju däremot att man kan ju till exempel köra något fulhack och använda sig av typ HTML och JavaScript kombinerat med några program i bakgrunden.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Liten uppdatering...

Nu har den stora radiomodulen anlänt, & hamnat på plats!. :)

Bild

Pannans meny är i princip färdig & temperaturvärderna trillar in från luften!. :)

Bild

Inställningsmenyn för ljusstyrka / strömspar (fada ner bakgrundsbelysningen efter en viss tid) och inaktivitets tiden innan enheten somnar in är klar!.

Bild

Bilden som ska föreställa brunnen får nog duga såhär. Det är ju inte helt lätt å rita med begränsat antal pixlar & med bara 2 färger. :wink:
Men är det någon här som är utråkad & hemskt gärna vill rita pixel bilder så får ni gärna hjälpa till !. :)

Bild

Och nu håller jag på å mekar med diagram menyn. Så att man kan få temperaturernas historik grafiskt utplottad.
Senast redigerad av Fagge 15 oktober 2008, 08:38:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Strålande snyggt! :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Läckert! :tumupp: :tumupp:

"H²O" Så klart! :D Hur skulle en forumist annars ha skrivit? "Vatten?" nja.. :D

Hur löste du brunnavläsningen till slut?

Måste även passa på (även om det är lite off-topic) att fråga om sensorerna på pannan.
Vilka sensorer använder du och hur har du monterat dem? Har letat på din sajt men inte hittat någon bild där de syns. :)
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Nu vet jag vad jag måste knåpa ihop. :D
Grymt bra gjort!! :tumupp:

//Emil
Luleå

Edit:
Hur bra fungerar radio modulen? Räckvidd och så vidare?
Cafaroo

Inlägg av Cafaroo »

Riktigt shysst projekt =), har länge funderat på något liknande har aldrig blivigt verklighet dock!
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

JimmyA: Brunnavläsningen har jag inte börjat på än. :eh: Men jag ska testa med Potentiometer varianten först.
Jag köpte en 10Varvs precisions pot från elfa på vinst eller förlust & det visade sig att den gick väldigt lätt att snurra!.
Så jag ska fräsa till ett hjul till potten med känd omkrets & sen linda ett snöre runt den & fästa en tyngd i ena änden & ett flöte i andra änden på snöret!.

Tempsensorerna som sitter i & runt i kring pannan nu är analoga LM35 med TO92 kapsel.
Dessa limmade jag fast men någon värmeledande epoxy.
Men när det blir dags att bygga ny hårdvara i köks skåpet, så bör man nog passa på å byta sensorerna till lite modernare digitala.

Korken: Har inte testat räckvidden än, men modulen tog emot sin data även utan antenn, så det bordar gott. :)
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Hej! Riktigt imponerande. Känner ett elakartat kopieringsbehov då jag själv håller på att meka ihop ett panntempgivarsystem (just nu bara två givare och inte på pannan men temperaturen loggas till en MySQL databas http://www.antinet.nu (Kan ta en minut ibland innan sidan laddas, vet inte varför)

Kan du gå in närmre på hur datat kommer till burken? Förutom att den kommer trådlöst!

Har funderat på att skicka min tempdata från sensorerna (Dallas DS1820 1-wire) på radiomodulen från kjell för att tas emot av mottagaren från sam ... ,265500000 men det kanske finns bättre saker?
Har du en liten "temperaturserver" i pannrummet som sammlar temperaturen och skickar den till din "handkontroll"? (Det hade jag tänkt)
Är radion tvåvägs eller är detta bara en "passiv" datapresentatör? Eller kommer du i framtiden kunna styra mer saker?
Än en gång, coolt projekt.

Edit: Tittade till den tråden du hänvisar till först, men ni kom aldrig fram till vad för trådlös kommunikation du skulle ha.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Har du en liten "temperaturserver" i pannrummet.
Jepp Pannrummet i mitt fall är köket. Där sitter nu en stackars 68HC11 som samlar in LM35 sensorernas analoga värden via OP-ampar & in till den inbyggda 8bitars A/Dn.
Radiomodulerna snackar via RS232 porten & dessa är dubbelriktade.
Så handkontrollen skickar iväg en förfrågan, $01-09 som motsvarar en vald sensor & så skickar huvud enheten tillbaka den valda sensorns värde för visning.
Och tack vare handkontrollens uppbyggnad av huvudmenyn, så är det bara att lägga till flera parallella program om man kommer på att man vill läsa/styra andra funktioner i framtiden.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Ursäkta att jag frågar, men jag hittar inte var/om du har skrivit vad du använder för RS232 kretsar!

Var det ER400T mudulen du körde (från denna tråd http://elektronikforumet.com/forum/view ... ight=rs232

Om ovanstående, vad hittade du den och ungefärligt pris?

Eller är det Elfas par som du skrev på slutet?
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Fagge skrev:JimmyA: Brunnavläsningen har jag inte börjat på än. :eh: Men jag ska testa med Potentiometer varianten först.
Jag köpte en 10Varvs precisions pot från elfa på vinst eller förlust & det visade sig att den gick väldigt lätt att snurra!.
Kanske har missat något, men är det inte lättare att köra med en ultraljudssensor som mäter avståndet till ytan? :) Eller blir det för mycket eko i brunnen för att det ska gå?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Dessa radiomoduler är det!.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=28321

Och här har det babblats om alternativa mätmetoder i brunnen!
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=27980
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Aha :) Då får vi hoppas att potentiometeridén funkar bra :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Riktigt tjusigt!!

Fortsätt så :D
Tony_W

Inlägg av Tony_W »

Spännande projekt som jag följer med stort intresse. Har du börjat med delmålet att läsa av "blinket" på elmätaren? Jag har provat detta men tyvärr så lyckas jag inte detektera det svaga ljuset som kommer där, min provkrets reagerar bra på starkare ljus, exempelvis en ficklampa eller taklampan. Har du något schema på din krets för detta?

/Tony
Skriv svar