tanke kring skrivare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Christian

tanke kring skrivare

Inlägg av Christian »

kom att tänka lite när jag såg att jag hade ett antal annordningar som suttit i skrivare innan, tänkte att dessa kanske skulle kunna kopplas ihop så att man får en x - y positionering i en ev. cnc maskin eller plotter?
nån som gjort detta? det är ju lätt att få tag på "uttjänta" skrivare..
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jo det går nog bra men det blir ju ingen monstermaskin, som kretskortsborrmaskin går det nog bra, eller kanske fräsa balsaträ?

/Johan
Christian

Inlägg av Christian »

låter bra =)
men pc program till detta? hur kan man lösa det, måste man inte modifiera så att skrivaren anpassar koordinaterna efter sina begränsningar / möjligheter? beror ju iof på hur man byggt sin fräs, om den är kopplad via en microc som tar emot data från pc:n.. hmmm
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Ja du svarade nog på frågan själv.

Jag tror nog att man måste fixa egen styrning för motorerna, att försöka återanvända skrivarens elektronik känns lönlöst.

/Johan
Christian

Inlägg av Christian »

var får man tag på pc program till cnc maskiner? vet du var de som byggt sina här på forumet skaffat sina?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

I många sitter det inte stegmotorer utan vanliga dc, sen sitter det sensorer som känner av var själva munstycket är.

Men det finns de med stegmotorer, troligare dyrare modeller.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag skrev mjukvaran till min maskin själv... importerar filer från corel draw och eagle.

/Johan
Christian

Inlägg av Christian »

men var finns det nerladdningsbara program för cnc maskiner?om det ens finns gratis? och kan man i så fall använda dessa till en "egen-konstruerad "maskin baserad på skrivarstegmotorer och deras styrkretsar?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag kör med turbocnc http://www.dakeng.com/index.html
& de kan hantera både servo & stegmotorer!.
Christian

linux cnc

Inlägg av Christian »

kanske finns ett intresse för siten www.linuxcnc.org om man vill bygga en cnc maskin som lyder under ett gratis välutvecklat cnc program i linux..
kan man inget om linux så kan man ladda ner en komplett version med alla drivrutiner installerade för cnc maskinen och sedan bara bygga den... man kan ju skaffa en billig dator och köra enbart detta på den, och bygga in datorns kort i maskinen :)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Hmm, programet ser väldigt intresant ut gämfört med DOS, men hemsidan är nog den sämsta jag sätt, hittar fan inte var man kan ladda ner det eller så är det fel på mina ögon!. :?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

How to try EMC2
EMC2 is currently in the "beta test" stage, and is only available by CVS checkout from Sourceforge. You need to have cvs installed on your computer, as well as a working realtime OS installed, either RT-Linux or RTAI.

There are two ways to get a CVS checkout. Unless you actually plan to debug EMC2 or contribute code, you should use anonymous checkout. Anonymous checkouts access a version of EMC2 that is a few hours old, but don't require you to be registered at Sourceforge.

The other alternative is a developer checkout. The advantage of a developer checkout is that you can get the latest version as soon as it is added to CVS, and you can also commit your own changes or bugfixes. However, to do an developer checkout you must be registered as an EMC developer at Sourceforge.

To do an anonymous checkout, type the following at a shell prompt:

cvs -d:pserver:anonymous@cvs.sourceforge.net:/cvsroot/emc login
cvs -z3 -d:pserver:anonymous@cvs.sourceforge.net:/cvsroot/emc co emc2

To do a developer checkoug, type the following at a shell prompt:

export CVS_RSH=ssh
cvs -z3 -d:ext:<username>@cvs.sourceforge.net:/cvsroot/emc co emc2

Once you have your checkout, you should be able to compile it using the "standard" Linux method:

cd emc2
./configure
make

The configure script attempts to locate all the dependencies, such as your realtime OS installation, libraries, and so on. If your system has things in non-standard places, configure may not find them. There are command line options for configure that allow you to tell it where to look. To see the list of command line options, type:

./configure --help

Additional information that may prove helpful is in docs/README and docs/INSTALL

Note that EMC2 currently does NOT have a "make install". Since it is still in beta test, we recommend that you do not install it on your system, simply run it from the directory in which you compiled it. To run EMC2, type:

scripts/emc.run configs/emc.ini

If you wish to change the configuration, make a copy of configs/emc.ini, edit it as needed, and specify it instead of the original emc.ini when you start EMC2.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

http://www.yty.net/cnc/BDI-2.20b.iso

Där har du ison till systemet...

http://www.linuxcnc.org/EMC-release-archives/content/

Och där är allt gammalt...

Så ja, iväg till optikern med dig nu..
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Tackar, men skiten krachar efter installationen skärmen blir bara svart (går ej att logga in), Funderar på om de kan vara grafikortet som är ett Matrox, för under installationen så gnälde han om nått grafik krux som han inte hittade?.

Edit..
Nu ficka jag igång en annan installation, men det finns ju inga inställningar i EMC-programet. Alltså för å välja på vilka portar & pinnar pulserna ska ta sig ut till stegmotordrivarna & vilka pulshastigheter man vill ha mm!.
Vart gör man sånt???, nogon här som kör det programet?.
Skriv svar