Loerus Hobby fräs/graveringsmaskin

Berätta om dina pågående projekt.
Jonas_A4T
Kontakt:

Inlägg av Jonas_A4T »

Trevligt! Tänk om man själv kunde nöja sig med att börja med någonting lite enklare än vad jag valt. Min maskin är för tillfället en rejäl hög svindyra aluminiumprofiler med tillhörande inte billiga slipade axlar och löphjul.. Känns som ett 5års projekt från min sida! : )

Jag är imponerad!

Jonas
Lallas

Inlägg av Lallas »

HAHA.. jag är nog uppe i 1,5 års planeringsfas för vad som i början skulle bli en kretskortsborr.. :lol: Fast å andra sidan har man hunnit med lite andra projekt och samlat på sig massa saker som ska användas nån gång i framtiden till fräsen.

Men som sagt.. undra om det inte hade varit enklare att börja med ett kit.. :?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Hehe, jag höll på ganska länge och byggde en maskin, dock blev den helt otymplig så jag fick nog och köpte helt enkelt en färdig från www.easgmbh.de, sen byggde jag ett styrkort och skrev mjukvara på två veckor. Jag var nog bättre på elektronik och programmering än maskinbygge :lol: Sedan dess har jag knappt använt den... det roliga var nog att få den att fungera :)

/Johan
Lallas

Inlägg av Lallas »

Jo, antagligen tröttnar man på den så fort man får igång eländet :twisted:

Men om inte annat kan min pappa ta upp sin gamla hobby med att bygga (stora) modelplan och båtar i balsa. Borde nästan kunna vara perfekt för det?!

Hmm.. är det ihåliga aluprofiler med (va fan heter det) gängstång inbakad (menar på easgmbh.de)?

Edit: Frågor
Senast redigerad av Lallas 20 januari 2005, 22:03:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Ja det är den verkligen lämplig för, trä går hur bra som helst att fräsa i. Tyvärr gillar inte min maskin aluminium :(

/Johan
Jonas_A4T
Kontakt:

Inlägg av Jonas_A4T »

Lallas skrev:Jo, antagligen tröttnar man på den så fort man får igång eländet :twisted:

Men om inte annat kan min pappa ta upp sin gamla hobby med att bygga (stora) modelplan och båtar i balsa. Borde nästan kunna vara perfekt för det?!

Hmm.. är det ihåliga aluprofiler med (va fan heter det) gängstång inbakad (menar på easgmbh.de)?

Edit: Frågor
Y och Z verkar vara aluprofiler med kulskruvar, X är nog aluprofiler/styrskenor i kanterna och en kulskruv mitt under bordet.

Jonas
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Nästan rätt, men det är inga styrskenor i X-led, det är lite kass, men det är tillräckligt stumt för att fräsa i mjuka material.

/Johan
Lallas

Inlägg av Lallas »

Såg att det nog ska vara linjärlager. Väldigt likt det som ofta används inom pnenumatiska system. Får undersöka litta mer. Strombom, flyttas din platta (botten) eller flyttas maskinen? Har inte riktigt bestämt mig för vilket som skulle vara bäst.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Plattan flyttas, det är en enkel konstruktion, tycker jag är bra.

/Johan
Jonas_A4T
Kontakt:

Inlägg av Jonas_A4T »

strombom skrev:Nästan rätt, men det är inga styrskenor i X-led, det är lite kass, men det är tillräckligt stumt för att fräsa i mjuka material.

/Johan
Hur sjutton glider det då? Någon form av "göra det rakt"styrning måste där ju vara?

Jonas
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Plattan sitter fast i mitten på samma sätt som de andra axlarna, plus att den glider på de två aluprofilerna på sidorna.

/Johan
Jonas_A4T
Kontakt:

Inlägg av Jonas_A4T »

Ok.
Jag har skrotat iden om att göra en jättemaskin, satt och skissade på nya varianter och hittade sedan en variant som gav mig en massa nya ideer, nedanstående är väldigt enkelt uppbygd och risken att man försiktigt kan gå på lite aluminium är ju större med en maskin med kortare axlar. Har köpt en alu"balk" på 100x100x5 som jag hoppas skall räcka som y-axel. Har så jäkla lite vana vid erbete med metallgrejor så det är lite chansning! : )

http://www.cnczone.com/gallery/showphot ... /1/cat/500

Jonas[/img]
Lallas

Inlägg av Lallas »

Jonas, ser att du också bor i Malmö, vi kanske ska workshoppa ihop :D
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag har länge funderat på vad en "kulskruv" var för något, och nu har jag kollat upp det på google! :)

En kulskruv är alltså ungefär som en kombinerad gänga och kullager, om jag fattade bilderna rätt?

Jag antar att kulskruvar ger mycket mindre friktion och slitage än vanliga skruvar?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Mindre glapp också! :)

/Johan
Skriv svar