Loerus Hobby fräs/graveringsmaskin
HAHA.. jag är nog uppe i 1,5 års planeringsfas för vad som i början skulle bli en kretskortsborr..
Fast å andra sidan har man hunnit med lite andra projekt och samlat på sig massa saker som ska användas nån gång i framtiden till fräsen.
Men som sagt.. undra om det inte hade varit enklare att börja med ett kit..

Men som sagt.. undra om det inte hade varit enklare att börja med ett kit..

Hehe, jag höll på ganska länge och byggde en maskin, dock blev den helt otymplig så jag fick nog och köpte helt enkelt en färdig från www.easgmbh.de, sen byggde jag ett styrkort och skrev mjukvara på två veckor. Jag var nog bättre på elektronik och programmering än maskinbygge
Sedan dess har jag knappt använt den... det roliga var nog att få den att fungera 
/Johan

/Johan
Jo, antagligen tröttnar man på den så fort man får igång eländet
Men om inte annat kan min pappa ta upp sin gamla hobby med att bygga (stora) modelplan och båtar i balsa. Borde nästan kunna vara perfekt för det?!
Hmm.. är det ihåliga aluprofiler med (va fan heter det) gängstång inbakad (menar på easgmbh.de)?
Edit: Frågor

Men om inte annat kan min pappa ta upp sin gamla hobby med att bygga (stora) modelplan och båtar i balsa. Borde nästan kunna vara perfekt för det?!
Hmm.. är det ihåliga aluprofiler med (va fan heter det) gängstång inbakad (menar på easgmbh.de)?
Senast redigerad av Lallas 20 januari 2005, 22:03:43, redigerad totalt 1 gång.
Y och Z verkar vara aluprofiler med kulskruvar, X är nog aluprofiler/styrskenor i kanterna och en kulskruv mitt under bordet.Lallas skrev:Jo, antagligen tröttnar man på den så fort man får igång eländet![]()
Jonas
Ok.
Jag har skrotat iden om att göra en jättemaskin, satt och skissade på nya varianter och hittade sedan en variant som gav mig en massa nya ideer, nedanstående är väldigt enkelt uppbygd och risken att man försiktigt kan gå på lite aluminium är ju större med en maskin med kortare axlar. Har köpt en alu"balk" på 100x100x5 som jag hoppas skall räcka som y-axel. Har så jäkla lite vana vid erbete med metallgrejor så det är lite chansning! : )
http://www.cnczone.com/gallery/showphot ... /1/cat/500
Jonas[/img]
Jag har skrotat iden om att göra en jättemaskin, satt och skissade på nya varianter och hittade sedan en variant som gav mig en massa nya ideer, nedanstående är väldigt enkelt uppbygd och risken att man försiktigt kan gå på lite aluminium är ju större med en maskin med kortare axlar. Har köpt en alu"balk" på 100x100x5 som jag hoppas skall räcka som y-axel. Har så jäkla lite vana vid erbete med metallgrejor så det är lite chansning! : )
http://www.cnczone.com/gallery/showphot ... /1/cat/500
Jonas[/img]
- Schnegelwerfer