Båten är en trevlig båt redan nu, men med en autopilot skulle den bli ändå bättre. Nytjas en del till dörjning av makrill och då skulle det vara bra med "något" som håller kursen...
Jag har en del tankar och idéer om hur autopiloten borde fungera och utseende, dock ingen koll på "elektroniken".
I min vision skall autopiloten bestå i (upp till) fem "delar":
Huvudenhet: En "låda" som skall plaseras i hytten. Lådan skall innehålla: LED-display, till-från knapp, div. inställnings rattar/knappar, indikerings lysdiod, elektroniken, pumpmotrostyrningen, mm.
Kompass: En "låda" som kompassen sitter i, plaseras i fören för att komma långt bort från övrig elektronik som kan störa. (detta kanske inte är ett problem och då kan den plaseras i huvudenheten)
Hydraulpemp: Finns pumpar som är till för detta tex: http://www.flotecmarin.se/product_info. ... cts_id=141 kanske det finns billigare altinativ....
Styrenhet: autopiloten skall kunna styras från två platser, i hytten och på däck. Dom skall innehålla en "aktivera/avaktivera" knapp och en "ratt". Enheten i hytten kan vara en ganska simpel konstruktion, men den på däck bör vara vattentät och tåla en del "stryk", (utsat läge) det är också denna som kommer att användas mest. (Enheten i hytten kanske skulle kunna byggas in i huvudenheten...)

Funktionen på autopiloten har jag tänkt såhär:
När båtens huvudström slås på skall piloten starta. (skall inte behöva trycka igång den) Piloten skall då hamna i "standby" läge och aktuell kompasskurs skall visas på displayen. Skall kunna använda den som en vanlig kompass.
Om vi låtsas att vi är ute och åker båt, displayen visar att vi åker i 270 grader, vi trycker på "aktiverins knappen" och båten fotsätter i samma riktning. Om vi nu snurrar på "ratten" ett varv åt höger (har tänkt ca:40-60 pulser=grader/varv) kommer det att stå 320 på displayen. Båren girar styrbord och lägger sig på den nya kursen. Båtens girningshastighet är beroende av hur sanbbt ratten vrirs. Ratten vrirs ett varv på 0,5 sek= snabb gir, stort roderutslag, pumpen snurrar fort. Ett varv på 2 sek= mjuk fin gir, litet roderutslag....
I aktivreat läge skall ratten och displayen vara "sammanknutna" dvs, när ratten vrirs skall detta genast visas på displayen, sedan skall båten gira efter det som står på dislayen. Aktiverar du piloten i hytten skall du kunna styra och avaktivera på däck. Och tvärtom.
Tja... nu kommer vi till den delen som handlar om frågor.... (förvånad??
Vad tror ni? är det möjligt?
I vilken "ände" börjar jag? förstår ju att "mjukvaran" inte är så lätt för en som inte kan....
Era tankar kring detta mottages tacksamt....
/gurra