Jag har byggt den av en skruvdragarmotor från en 12v skruvdragare jag köpte på jula. Som arm använder jag en bit av skaftet från micromoppen frida, även den inhandlad på jula. I den sitter en gängstång som sjuter det smala röret fram eller tillbaka, i det smala röret sitter det en bult. Det finns en liten microbrytare som känner av när armen är fullt indragen, bra när man ska kalibrera den. På chunken har jag limmat fast en magnet och under chunken sitter en hallefekt switch som man räknar varv med. När man kalibrerar den så drar den in armen hela vägen in tills microbrytaren ger signal, då vet man att den är längst in på position/varv 0. Är armen längst ut så är den på position/varv 150.
Elektroniken i den består i en pic16F84, som driver tre relä, via en uln2003. Två reläer använder jag till polvändning, det andra reläet ström till motorn. Har även satt en stor diod vid reläet som ger ström till motorn. Den använder jag som broms. Först slår man av strömen till motorn direkt därefter polvänder man och den stannar på ett halvt varv.
Först byggde jag med ett rc fartreglage, tänkte att man kanske skulle vilja kunna köra den lite långsamare också. Men det bara krånglade och det visade sig att jag alltid körde på fullgas hela tiden. Så det blev reläer. Funderade på h-brygga ett tag men det blev smidigare med bara reläer.
Som det ser ut nu så har jag den kopplad till en bärbardata med gps och försöker skriva i hopp så bra kåd som möjligt så att båten ska gå så rakt som möjligt med minsta möjliga svängningar. Det är inte så lätt, håller på att experimentera en massa, vill ju att den ska kunna lära sig själv hur den ska styra i olika väderförhållanden och så, man ska ju inte behöva göra massa inställningar bara för att det börjat blåsa mer.
Nackdelen med gps(nmea) är att man bara får in data var tredje sekund unigefär. Har en ju digital kompassmodul liggande, kanske skulle ta och integrera den i min autopilot.
Om jag lyckas få i hopp någon bra kåd är tanken den att jag ska lägga in den direkt i pic:en och sedan kunna koppla autopiloten direkt till gps:en utan dator.
Här är en liten idé skiss i 3d jag ritade innan bygget, visar hur den funkar.
http://web.telia.com/~u36308569/apilot3d.avi
Här är en film på hur den funkar in real life
http://web.telia.com/~u36308569/apilot.avi