Kom över en TL2A nyligen - mao. en av danfoss minsta kompressorer med 2cc slagvolym, och det är verkligen inte mycket luft per minut som kommer ut där... dock gick den lätt upp till 13 kg tryck, sedan vågade jag inte köra längre
Som vakumpump (med utgången mot fri luft) går den bara ned till -90kPa eller ca 100 mBar absoluttryck och bara ca 300 mBar absolttryck om utgången är trycksatt med typ 6 bar. Långt ifrån tillräckligt för att pumpa ur luft ur ev. AC/värmepumpsystem och än mindre för att suga fukt ur systemet (kräver lägre än 2 mBar absoluttryck innan det övh. börjar röra sig i rören) om någon funderade på detta... jag gissar att det är kompressorns fjäderbelastade insugsbladventilernas som håller emot dom sista 100 mBaren mot absolut vakum och då hjälper det inte mycket att seriekoppla kompressorer som vakumpumpar...
Hur en TL4A ser ut inuti kan man se
här (Henry, är du rent utav pappa till dessa bilder? - verka misstänkt

)
Dessutom är det inte bra att gå under 10 mBar om man har 230-volt spänningssatta nakna stift (genomgångsstiften) då det kan tända upp gasurladdning ala lysrör i den tunna gasen/luften om det kommer en mindre högspänningstransient som tänder upp detta.
Ett lysrör ligger mellan 1-5 mBar som jämförelse.
---
Tråkigt nog går det inte att få tag på datablad på TL2A hos danfoss längre (och inte någon annanstans heller, jag har letat mha google...) då jag funderade på ledningresistans, oljemängd etc., men som tur vad så kunde jag utläsa 280 cc på kompressorlappen så den delen löste sig i allafall.
Har för mig att 'A' på TL2A betyder att det är en R12-kompressor medans de som är avsedda för R134a etc. har F eller G mm. Vet man inte säkert att det är en gammal R12-kompressor man fått tag på så skall man byta oljan oavsett för säkerhets skull. - är det PAG/POE-olja i den så är den mycket säkert sätt att få kompresorn att rosta ihop fullständigt på kort tid så fort oljan blir lite fuktig.
---
Även en sådan här liten fjuttkompressor på ca 50-80 Watt är svårstartad som sjuttingen om man tänker köra från 12V-batteri - den startar nätt och jämt med min 300W sinusväxelriktare med nyladdade batterier (ligger dom på 11.5 volt är det knappt lönt att försöka ens...) och strömtången gick i OvL på 40-amperesläget i någon sekund...
Just den här har PTC-start vilket innebär låg startmoment - mao. inget att försöka få igång om systemet inte är tryckutjämnat - har man startrelä med startkondensator som startapparat så är dom mycket starkare och skall enligt Danfosspapprerna kunna starta med mottryck.