Vipec är måhäda ganska primitiv och endast för linjära kretsar - men för enklare RF-kretsar så gör den jobbet felfritt och hanterar S-parametrar - och som sagt så gillar jag verkligen dragpotarna och har vilten förståelse varför detta inte är implementerat i dom vanligaste stora simulatorerna.
tyvärr har utvecklinge av Vipec stannat av helt sedan 2005 och det jag verkligen saknar är multiporthantering för att ta tex. S3P-filer mm. det fins en del grafiska grejor som också kunde förbätras. - trots allt så använder jag den ändå ganska flitigt och använder bara Ansoft när det blir mer komplicerat då företaget bara har en licens på detta.
qucs kan hantera multiport men som tidigare nämt så är jag inte vän med gränssnittet alls...
Simuleringsprogram för elektronikkretsar?
Det där med dragpotar verkar kul. Jag har väl hittils betraktat det lite som science-fiction att koppla simulering+plottning till till XMotionEvent, men med nästa dator jag köper om ett par år tänker jag pröva detta.
AC-simulering för små nät går ganska snabbt i t.ex. Gnucap.
Det ligger helt klart i linje med Hec's filosofi att ha sådana finesser.
Man lägger in en 'komponent-trimmer' i schemat ungefär på samma sätt som en probe. Borde fungera för L-C-R.
Trevligt om någon med snabb dator och rätt inklination ville prova detta redan nu. Hec
http://web.comhem.se/~u31829222/index.html är ett experimentellt program som passar bra för dylika experiment.
XMotionEvent->generate_spice_netlist-> run_spice_do->runspice.pl
Man måste också skriva om runspice.pl. Den är inte så snabb.
AC-simulering för små nät går ganska snabbt i t.ex. Gnucap.
Det ligger helt klart i linje med Hec's filosofi att ha sådana finesser.
Man lägger in en 'komponent-trimmer' i schemat ungefär på samma sätt som en probe. Borde fungera för L-C-R.
Trevligt om någon med snabb dator och rätt inklination ville prova detta redan nu. Hec
http://web.comhem.se/~u31829222/index.html är ett experimentellt program som passar bra för dylika experiment.
XMotionEvent->generate_spice_netlist-> run_spice_do->runspice.pl
Man måste också skriva om runspice.pl. Den är inte så snabb.
Maalobs:
Eftersom ingen har svarat, så är det väl så att ingen heller har råd med de bästa kommersiella proffs-programmen.
I övrigt har jag just provat att koppla
system ("gnucap -b ac.cir; cat x;");
till XMotionEvent. Det går tillräckligt snabbt för att gå rimligt jämt även på min maskin. (Pentium P6 från 2004).
Men då är kretsen mycket liten:
ac.cir:
*
.options reltol 1e-9 abstol 1e-9
R0 10 1 1000k
R1 1 2 100
L1 2 3 1m
C1 1 3 100p
R4 3 0 0.1
R5 2 3 10k
V1 10 0 ac 1
.print ac v(1)
.ac 100000 1000000 octave 10 Basic > x
.end
Eftersom ingen har svarat, så är det väl så att ingen heller har råd med de bästa kommersiella proffs-programmen.

I övrigt har jag just provat att koppla
system ("gnucap -b ac.cir; cat x;");
till XMotionEvent. Det går tillräckligt snabbt för att gå rimligt jämt även på min maskin. (Pentium P6 från 2004).
Men då är kretsen mycket liten:
ac.cir:
*
.options reltol 1e-9 abstol 1e-9
R0 10 1 1000k
R1 1 2 100
L1 2 3 1m
C1 1 3 100p
R4 3 0 0.1
R5 2 3 10k
V1 10 0 ac 1
.print ac v(1)
.ac 100000 1000000 octave 10 Basic > x
.end
Precis, programmen kostar uppemot halvmiljon kronor och mer om man skall ha drägligt antal optioner och man får krångla med HW-donglar samt att vissa av programmer 'ringer hem' oavsett om man har licens eller inte (var försiktig med tex. microwave office då dom använder IE i gömd bakgrunden för att skvallra via port 80 - som normalt alltid är öppen för surfning, se till att dra ut nätverksladden om du kör någon crack)
Det som privatanvändaren möjligen kan hitta är att titta i den berömda gråzonen med crack - men dom släpar efter i tiden och cracken funkar heller inte alltid och/eller är virusbesmittade.
Ytterligare saker som försvårar är att programmen numera är jättestora paket avsedda för storföretagen där många mindre simulatortillverkare numera är uppköpta och inkoporerade i ADS, MW-office och Ansoft när det gäller RF-simulering och det tar helvetes tid att komma igång med dessa och börja behärska programsviterna. Det är inte länge QnD-jobb för att kolla en koppling utan är avsett för att pillas med på heltid ett halvår frammåt typ... - hårddraget
Som nybörjare så kan det vara en fördel att hitta och titta på lite äldre program för att övh. orka komma igång med dessa. - dvs äldrer version av Pspice, Microcap, elektronic workbench och kanske LT-spice (spice-simulering) samt ansofts äldre sviter när det gäller RF varav några strippade versioner har följt med som bilagor i CD/böcker för radioamatörer mm. etc.
Alternativt är att hålla sig kvar vid Opensource-världen med Spice med lämplig skal, Qucs, Vipec om det är mer RF-relaterat etc. och ta dom nackdelar det innebär med gränssnitt och begränsade komponentförråd etc..
När det gäller Spice-simulatorer så är det inte så farligt med magra komponetlibbar då väldigt mycket komponenter fins som spice-modell hos komponettillverkarna.
Det som privatanvändaren möjligen kan hitta är att titta i den berömda gråzonen med crack - men dom släpar efter i tiden och cracken funkar heller inte alltid och/eller är virusbesmittade.
Ytterligare saker som försvårar är att programmen numera är jättestora paket avsedda för storföretagen där många mindre simulatortillverkare numera är uppköpta och inkoporerade i ADS, MW-office och Ansoft när det gäller RF-simulering och det tar helvetes tid att komma igång med dessa och börja behärska programsviterna. Det är inte länge QnD-jobb för att kolla en koppling utan är avsett för att pillas med på heltid ett halvår frammåt typ... - hårddraget
Som nybörjare så kan det vara en fördel att hitta och titta på lite äldre program för att övh. orka komma igång med dessa. - dvs äldrer version av Pspice, Microcap, elektronic workbench och kanske LT-spice (spice-simulering) samt ansofts äldre sviter när det gäller RF varav några strippade versioner har följt med som bilagor i CD/böcker för radioamatörer mm. etc.
Alternativt är att hålla sig kvar vid Opensource-världen med Spice med lämplig skal, Qucs, Vipec om det är mer RF-relaterat etc. och ta dom nackdelar det innebär med gränssnitt och begränsade komponentförråd etc..
När det gäller Spice-simulatorer så är det inte så farligt med magra komponetlibbar då väldigt mycket komponenter fins som spice-modell hos komponettillverkarna.