Simuleringsprogram för elektronikkretsar?
Simuleringsprogram för elektronikkretsar?
Skulle ha nytta av ett simuleringsprogram för relativt enkla kopplingar (analogt). Hade för många år sedan en hårt begränsad demoversion av ett sånt program, och undrar om det idag finns något vettigt gratisprogram.
Inte omöjligt... Från ellektionerna för 8-9 år sedan minns jag att tyristorn tydligen kunde beskrivas som "två motriktade transistorer" eller något sådant, tyvärr minns jag inte hur det skulle fungera...
En fråga till, hur sjutton gör man en transformator? Har hittat att man ska använda spolar och skriva in något i stil med K1 L1 L2 1. men det verkar inte fungera trots att jag skriver det på alla ställen det går skriva något.
En fråga till, hur sjutton gör man en transformator? Har hittat att man ska använda spolar och skriva in något i stil med K1 L1 L2 1. men det verkar inte fungera trots att jag skriver det på alla ställen det går skriva något.

blueint: "Någon som fått kläm på det?"
Tycker Qucs är väldigt smidigt, bara att rita ut komponenterna, namnge noder, sättar ut vilka simuleringar man vill köra (finns i komponent biblioteket), trycka F2 för att köra simuleringen, sen kommer det upp ett nytt fönster där man kan välja olika grafer, väldigt snyggt.
LTspice fungerar bra i linux genom wine har jag för mig, dock inget jag har använt.
Tycker Qucs är väldigt smidigt, bara att rita ut komponenterna, namnge noder, sättar ut vilka simuleringar man vill köra (finns i komponent biblioteket), trycka F2 för att köra simuleringen, sen kommer det upp ett nytt fönster där man kan välja olika grafer, väldigt snyggt.
LTspice fungerar bra i linux genom wine har jag för mig, dock inget jag har använt.
Jag blir inte klok på gränssnittet när det gäller QUCS, har verkligen inte snappat hur man arbetar med den på vettigt sätt... är förmodligen förgiftad av vipec och microcap i arbetssättet... (har motsvarande problem med olika programerings-IDE - är nog för mycket konsol-mäniska)
- och varför kan inte Spice-simulatorer inklusive qucs ha dragpottar på önskad variabel så att det räknar om hela tiden och uppdaterar diagrammen i realtid när man drar i 'potarna'. För enklare schemor och dagens kraftiga CPU i datorer så är detta fullt möjligt och man får nästa analog känsla när man justerar sig fram.
Det är en av grejorna jag _verkligen_ uppskattar i 'Vipec' när man simulerar filter-kopplingar mm. och kan trimma dessa nästan som i verklighet.
jag vet att dom allra senaset spice-simulatorer börjar ha den typen av finesser - men vem har råd med dessa... (eller hittar fungerande crack)
Qucks har mycket grejor jag skulle vilja ha i Vipec och tvärt om - men jag kan (ursäkta tjatet) fortfarande inte med gränssnittet alls i qucs.
- och varför kan inte Spice-simulatorer inklusive qucs ha dragpottar på önskad variabel så att det räknar om hela tiden och uppdaterar diagrammen i realtid när man drar i 'potarna'. För enklare schemor och dagens kraftiga CPU i datorer så är detta fullt möjligt och man får nästa analog känsla när man justerar sig fram.
Det är en av grejorna jag _verkligen_ uppskattar i 'Vipec' när man simulerar filter-kopplingar mm. och kan trimma dessa nästan som i verklighet.
jag vet att dom allra senaset spice-simulatorer börjar ha den typen av finesser - men vem har råd med dessa... (eller hittar fungerande crack)
Qucks har mycket grejor jag skulle vilja ha i Vipec och tvärt om - men jag kan (ursäkta tjatet) fortfarande inte med gränssnittet alls i qucs.
Vipec hade jag missat helt gnu-djunglen :), ska lätt kolla in det. Dock saknar jag någon bra schematic capture med ngspice stöd. Har provat geda som är svårt att komma igång med och xcircuit som är en gammal favorit att rita scheman i men kräver för mycket pill för en spice netlist. Oregano såg lovande ut för många årsedan, men saknade funktion att impotera egna komponenter.
EDIT: Trots snabba cpu:er tycker jag spice är väldigt segt ibland med vissa komponentmodeller som innehåller många byggelement.
EDIT: Trots snabba cpu:er tycker jag spice är väldigt segt ibland med vissa komponentmodeller som innehåller många byggelement.
psynoise: testa KiCad. Inte helt rättfram men det är GPL och hyffsat lätt att trimma... framförallt känns det imho betydligt enklare än gEDA. Har inte använt det ännu, men man kan exportera spice (.cir), hur det är med speciella kretsar vet jag inte. Gör man egna antar jag att man får spec'a spice också(?)