Simuleringsprogram för elektronikkretsar?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Flummo

Simuleringsprogram för elektronikkretsar?

Inlägg av Flummo »

Skulle ha nytta av ett simuleringsprogram för relativt enkla kopplingar (analogt). Hade för många år sedan en hårt begränsad demoversion av ett sånt program, och undrar om det idag finns något vettigt gratisprogram.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Qucs är lätt att komma igång med, dock inte helt spice kompatibel, vilket begränsar antalet komponentmodeller från tillverkare som kan användas.
Användarvisningsbild
Ronny

Inlägg av Ronny »

Flummo: Kolla också Linear Technology's LTspice/SwitcherCAD III
LTspice

psynoise: Qucs verkar intressant. Tack för tipset!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

LTspice finns bara för win32 iofs.

Skärmdump för Qucs:
Bild

Någon som fått kläm på det?
Flummo

Inlägg av Flummo »

Ltspice installerat och testas. Eller, ja, jag har gjort ett schema för en CDI-tändning, och en sådan innehåller en tyristor. Tyvärr verkar det inte finnas mer än symbolen för tyristor (SCR) med programmet från början, och jag begriper inte hur i h-e jag ska få en sådan att fungera då. :cry:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske du kan konstruera en thyristor genom att kombinera givna komponenter?

Dessutom brukar det finnas möjlighet att trycka in dom formler som ger komponent beteendet på något sätt.
Flummo

Inlägg av Flummo »

Inte omöjligt... Från ellektionerna för 8-9 år sedan minns jag att tyristorn tydligen kunde beskrivas som "två motriktade transistorer" eller något sådant, tyvärr minns jag inte hur det skulle fungera...

En fråga till, hur sjutton gör man en transformator? Har hittat att man ska använda spolar och skriva in något i stil med K1 L1 L2 1. men det verkar inte fungera trots att jag skriver det på alla ställen det går skriva något. :roll:
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Tryck på 's' för att få fram rutan för att skriva in spice-direktiv. :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

blueint: "Någon som fått kläm på det?"
Tycker Qucs är väldigt smidigt, bara att rita ut komponenterna, namnge noder, sättar ut vilka simuleringar man vill köra (finns i komponent biblioteket), trycka F2 för att köra simuleringen, sen kommer det upp ett nytt fönster där man kan välja olika grafer, väldigt snyggt.

LTspice fungerar bra i linux genom wine har jag för mig, dock inget jag har använt.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Jag har provat LTSpice i wine och det funkar rätt bra!
InSipiD

Inlägg av InSipiD »

Pspice har jag använt till de flesta simuleringarna, samt i skolan. Googla på Pspice så ska det dyka upp en gratisversion som andra svar!
xxargs

Inlägg av xxargs »

Jag blir inte klok på gränssnittet när det gäller QUCS, har verkligen inte snappat hur man arbetar med den på vettigt sätt... är förmodligen förgiftad av vipec och microcap i arbetssättet... (har motsvarande problem med olika programerings-IDE - är nog för mycket konsol-mäniska)

- och varför kan inte Spice-simulatorer inklusive qucs ha dragpottar på önskad variabel så att det räknar om hela tiden och uppdaterar diagrammen i realtid när man drar i 'potarna'. För enklare schemor och dagens kraftiga CPU i datorer så är detta fullt möjligt och man får nästa analog känsla när man justerar sig fram.

Det är en av grejorna jag _verkligen_ uppskattar i 'Vipec' när man simulerar filter-kopplingar mm. och kan trimma dessa nästan som i verklighet.

jag vet att dom allra senaset spice-simulatorer börjar ha den typen av finesser - men vem har råd med dessa... (eller hittar fungerande crack)

Qucks har mycket grejor jag skulle vilja ha i Vipec och tvärt om - men jag kan (ursäkta tjatet) fortfarande inte med gränssnittet alls i qucs.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Vipec hade jag missat helt gnu-djunglen :), ska lätt kolla in det. Dock saknar jag någon bra schematic capture med ngspice stöd. Har provat geda som är svårt att komma igång med och xcircuit som är en gammal favorit att rita scheman i men kräver för mycket pill för en spice netlist. Oregano såg lovande ut för många årsedan, men saknade funktion att impotera egna komponenter.

EDIT: Trots snabba cpu:er tycker jag spice är väldigt segt ibland med vissa komponentmodeller som innehåller många byggelement.
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

psynoise: testa KiCad. Inte helt rättfram men det är GPL och hyffsat lätt att trimma... framförallt känns det imho betydligt enklare än gEDA. Har inte använt det ännu, men man kan exportera spice (.cir), hur det är med speciella kretsar vet jag inte. Gör man egna antar jag att man får spec'a spice också(?)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Egna symboler är ganska lätt att fixa i KiCad har jag för mig, sen hur man sätter in spice atribut har jag aldrig kollat upp. Dock gillar jag inte interfacet i KiCad påminner allt för mycket av det 16 bitars Electronic Workbence som man fick använda i gymnasiet, usch.
Skriv svar