Lägg på mera spänning, fast genom ett motstånd på något k så finns chansen att det fungerar bättre. Nu kortsluter Du signalen direkt genom spänningskällan. Den beskrivna metoden är långt ifrån hur en telefon skall mtas på ett korrekt sätt, men det finns goda chanser att det fungerar och är ju väldigt enkelt.
Du kan även prova att seriekoppla lurarna. Då skall strömkällan ha låg AC-impedans för bästa resultat.
Var försiktig så Du inte skickar igenom för mycket ström, en telefon är strömmatad och kan skadas om strömkällan kan lämna för mycket.
Tråkigt nog så har jag en mycket begränsad utrustning och 12v är det högsta jag kan komma upp i. Har jag uppfattat dig rätt så ska jag alltså sätta ett motstånd någonstans i kretsen. Isf hur stort ska det motstånde vara? Är inte så haj på detta så förklara gärna som om jag vore en idiot...
Det enklaste sättet är att seriekoppla dem, brukar funka med ett 9 V-batteri med gamla "passiva" telefoner (moderna telefoner med elektronik kan behöva högre spänning eftersom de använder dens om matning).
I en gammal hederlig telefonlur sitter ju mikrofon och hörkapsel i serie.
karamba: egen hand vet jag inte. Det var ju så Marta sa att du skulle göra. Även om hon även rekommenderade högre spänning. Jag har kört på samma variant som du.
om jag mins rätt är lägsta ringspänning 24 Volt AC och kan vara upp till 120 Volt ringspänning. frekvensen kan vara både 25 och 50 Hz enl. svensk standard.
om man siktar på att slingströmmen ligger runt 10 mA så är det ganska lagom - telefonkretsen i sig skall fungera från 4 mA till 100 mA (eller om det var 80 mA...) i slingström för att passera dom dåvarande telefongodkännadena > 10 år sedan.
100 mA slingström är dock extremt sällsynt i verkligheten och inträffar bara vid telefongodkännanden i prinsip.
om man tycker ljudet är svagt så kan man prova att sätta en stor konding över motståndet/batteriet och AC-mässigt koppla förbi strömbegränsningsmotståndet.
Dock vill man få sin egen tal undertryck i sin egen lur ordentligt (gaffelkopplingen) så måste man labba ganska mycket med motståndsvärdena och extra kondingar över motståndet (i serie med kondingen) då en telefon förväntar sig 600 Ohm avslutning + kabelns påverkan med sin kapacitans och serieresistans för att talundertryckningen i egna luren skall bli optimal - och denna kompensering ändras med slingströmmen... ...men detta är överkurs...