Sammankoppla två vanliga telefoner

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
karamba

Sammankoppla två vanliga telefoner

Inlägg av karamba »

Har kört fast i mitt lilla exprementerande med två telefoner som jag vill ska kunna kominusera med varandra

Än så länge så har jag kopplat på följande vis:

Bild

detta resultera endast i att jag hör mitt eget flåsande i den lur jag själv håller i och inget i den andra. Samma sak gäller den andra luren.

När nu detta inte funkar hur ska jag då bära mig åt? Någon som vet om det äns fungerar?

Tackar ödmjukt för alla svar...
[/img]
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Hej hej.

Ta en titthärlite exempel på inkopplingar.

/ Tompa
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Lägg på mera spänning, fast genom ett motstånd på något k så finns chansen att det fungerar bättre. Nu kortsluter Du signalen direkt genom spänningskällan. Den beskrivna metoden är långt ifrån hur en telefon skall mtas på ett korrekt sätt, men det finns goda chanser att det fungerar och är ju väldigt enkelt.

Du kan även prova att seriekoppla lurarna. Då skall strömkällan ha låg AC-impedans för bästa resultat.

Var försiktig så Du inte skickar igenom för mycket ström, en telefon är strömmatad och kan skadas om strömkällan kan lämna för mycket.
karamba

Inlägg av karamba »

Tråkigt nog så har jag en mycket begränsad utrustning och 12v är det högsta jag kan komma upp i. Har jag uppfattat dig rätt så ska jag alltså sätta ett motstånd någonstans i kretsen. Isf hur stort ska det motstånde vara? Är inte så haj på detta så förklara gärna som om jag vore en idiot...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Som Marta skrev i förra inlägget; något kiloohm i serie med matningen bara.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det enklaste sättet är att seriekoppla dem, brukar funka med ett 9 V-batteri med gamla "passiva" telefoner (moderna telefoner med elektronik kan behöva högre spänning eftersom de använder dens om matning).

I en gammal hederlig telefonlur sitter ju mikrofon och hörkapsel i serie.
karamba

Inlägg av karamba »

tror att jag har löst det på egen hand faktiskt...

Bild

funkar alldeles utmärkt med den spänningen jag hade.

Nästa steg är att få telefonerna att ringa till varandra men det har jag fått förklarat för mig är ganska svårt och komplicerat.
InSipiD

Inlägg av InSipiD »

jag vill minnas att telestationen sänder ut ca 120v för att få det att ringa i telefonerna. DC eller AC vet jag inte.
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

ca 110V AC 20 Hz tror jag det är.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Seriekoppla telefonerna så funkar det bättre och 12V är alldeles lagom. Ringsignalen ska visst vara 25 Hz och över 100 V.

Jag har lagat telefoner och som test hade jag 44V 50 Hz och med elektronisk "ringklocka" så lät det bara bra.

Protte
Tekko

Inlägg av Tekko »

Telenätet kittlar ganska skönt i fingrarna, runt 50vac runt 20-50Hz på "tomgång" Har dock aldrig riktigt fattat hur det hela funkar.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nä, jag märker det, tomgång?? med luren på så är det 48 volt (ca) DC. Och det kittlar lite. Alltså likspänning.

Ringsignalen är 25 Hz ca120 volt under 800ms.

Protte
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är 48VDC på tomgång. Den enda växelspänningen är DTMF-toner, samtalsljudet, och ringsignalerna.
Ringsignalen känns rätt bra kan jag meddela... :P

[edit]
En sekund sen :P
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

karamba: egen hand vet jag inte. Det var ju så Marta sa att du skulle göra. Även om hon även rekommenderade högre spänning. Jag har kört på samma variant som du.
xxargs

Inlägg av xxargs »

om jag mins rätt är lägsta ringspänning 24 Volt AC och kan vara upp till 120 Volt ringspänning. frekvensen kan vara både 25 och 50 Hz enl. svensk standard.

om man siktar på att slingströmmen ligger runt 10 mA så är det ganska lagom - telefonkretsen i sig skall fungera från 4 mA till 100 mA (eller om det var 80 mA...) i slingström för att passera dom dåvarande telefongodkännadena > 10 år sedan.

100 mA slingström är dock extremt sällsynt i verkligheten och inträffar bara vid telefongodkännanden i prinsip.

om man tycker ljudet är svagt så kan man prova att sätta en stor konding över motståndet/batteriet och AC-mässigt koppla förbi strömbegränsningsmotståndet.

Dock vill man få sin egen tal undertryck i sin egen lur ordentligt (gaffelkopplingen) så måste man labba ganska mycket med motståndsvärdena och extra kondingar över motståndet (i serie med kondingen) då en telefon förväntar sig 600 Ohm avslutning + kabelns påverkan med sin kapacitans och serieresistans för att talundertryckningen i egna luren skall bli optimal - och denna kompensering ändras med slingströmmen... ...men detta är överkurs...
Skriv svar