Enkel USB-ansluten display #3

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

http://lcdsmartie.sourceforge.net/

Första resultatet hos google.
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Ni som har problem, jag hoppas ni inte missat COM-inställningarna??

Kolla i enhetshanteraren efter vad den tilldelas för COM, skriv sedan den porten förljt av ",9600" i LCD smartie så bör det funka.

Bild
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Purre: döhh...? Alla har nog hittat LCD smarties hemsida (Illuwatar länkar på sin hemsida och även bit-tech.net i sin tråd) men jag hittar inget svar angående detta felmeddelande på sidan...

markusb: Jo, jag har ändrat COM-port enligt enhetshanteraren, men just i detta fall verkar det inte ha med COM-porten att göra. Feldialogen visar sig redan när man konfigurerar smartie, dvs. den dyker upp direkt när du väljer "matrix" som drivare i smarties drop down

/PeterH
Borre

Inlägg av Borre »

Jag får samma felmeddelande om jag väljer fel com-port eller inte har enheten ansluten. Prova en annan usb-port kanske kan hjälpa.
Ändra även config.ini filen för hand så rätt com-port och dll-fil används redan när programmet, det står på andra och tredje raden i ini-filen.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tack för tipset, redan provat... (dock inte en anna USB-port) ska prova det också... Näe, hjälpte inte. På rad 5 har du också en COM-port inställning, vad har ni era som funkar på?

/PeterH
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tror jag ska testa byta LCD, litar inte riktigt på denna som jag hade i lådan utan vill testa en annan för att vara säker... återkommer...

/PeterH
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

[Communication Settings]
DisplayDLLName=matrix.dll
DisplayDLLParameters=COM11,9600
Baudrate=8
COMPort=1
USBPalm=0
ParallelPort=888
HDAlternativeAddressing=0
HDKS0073Addressing=0
HDTimingMultiplier=1
MX3USB=0
HTTPProxy=
HTTPProxyPort=0
RemoteHost=localhost
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Har alla ni andra Nordea-bank???

Jag ska betala nu och "Kontonummer" står ju (något vi kanske inte ska skriva här i tråden). Men för oss som inte har Nordea behöver vi även "Clearingnummer". Nordea har flera olika Clearingnummer.

Illuwatar, kan du kolla vad ditt konto har för Clearingnummer och skriva det så att vi kan betala?
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

För er som vill ha lite bättre ljusstyrka i displayen, då den vid uppstart går på "halvfart",
antingen kan ni skicka kommandon till den via $chr() och få upp ljuset från 127 till 255 eller så ändrar ni följande i config.ini

DLLBrightness=255
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Netrunner:

Illuwatar har ett personkonto. Om du har Swedbank så ska du därför inte ange något clearingnummer. Skriv precis som det står på kvittot så blir det rätt.

edit: I vissa andra banker anger man 3300 som clearingnummer för personkonton.

edit 2: Här finns en lista med alla clearingnummer.
Senast redigerad av JimmyAndersson 7 augusti 2008, 12:56:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Får de fortf inte lira, Har bytt USB port, Com-portsinställningen har jag redan noterat sen tidigare. än testat att ändra i INI-filen innan man startar LCD Smartie.

Det konstiga är att första gången jag startar LCD Smartie så lägger den sig bara bland Processer, andra gången dyker fönstret upp.

Min display är en PLED fick jag reda på nu, och inte en OLED.
Datablad http://www.acmesystems.it/articles/0802 ... 2_spec.pdf

Det står nått om att man måste ge den lite olika instruktioner innan den börjar snacka över 4-bit/8-bit är detta något som följer HD44780 standarden?
Den har iofs funkat förut över LTP utan problem.

EDIT: Jag har inte kopplat in pinne 15 och 16 men de ska väl inte spela någon roll???
Borre

Inlägg av Borre »

Provat starta om datorn?
Hjälpte på laptopen efter jag hade krånglat tidigare med dåligt kontakt mellan display och enhet. Fick då samma problem med att antingen starta lcdsmartie med dessa felmeddelanden eller så starta den utan att det hända något, fick avsluta den med aktivitetshanteraren då den låg där bland processerna.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

PeterH skrev:Purre: döhh...? Alla har nog hittat LCD smarties hemsida (Illuwatar länkar på sin hemsida och även bit-tech.net i sin tråd) men jag hittar inget svar angående detta felmeddelande på sidan...

/PeterH
Jaså fattade som om du inte ens hittade sidan.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Aj aj, det började ryka från poten när jag kopplade in den.... Kan vara möjligt att jag drog på för mycket åt nåt håll...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Detta var tydligen inte det enklaste att sätta ihop...

Dessa LCDSmartie-problem kan jag tyvärr inte bidra så mycket med då de två enheterna jag har behållit fungerar klockrent så länge jag håller mig till 32bit XP. Just ligger de dock bara och väntar på en 64bit-lösning...

electric_man: displayen måste vara konstig då kontrastjusteringen borde inte dra så mycket ström att det börjar ryka... :?
Skriv svar